شاید باورتان نشود اما در این دنیا همه‌ چی زبان خودش را دارد و حرف می‌زند. مثلاً همین طلای شما! بله. طلای شما حرف می‌زند. آماده‌اید تا شما را با زبان حرف زدن طلا آشنا کنیم؟ چرا؟ چون در حال حاضر راحت‌ترین راه تشخیص طلای ایرانی از طلای خارجی یا حتی تقلبی، کدهای درج شده روی محصولات ایرانی است. پس در این متن همراه ما باشید.

اگر دقّت کنید روی طلاهای شما عددهایی نوشته شده. هر یک از این عددها پیامی برای شما دارند. اگر روی طلای شما GP یا HGP نوشته شده، آکسسوری شما فقط روکش طلا دارد و از طلا نیست. در نهایت اگر آن را هدیه گرفته‌اید بدانید، دوست‌داشتن مهم‌تر است.

کد طلا بر اساس شهر ساخته شده و شماره واحد تولیدی تعیین می‌شود. مثلا طلای تولید شهر تهران با حرف انگلیسی T مشخص می‌شود. به این صورت که وقتی یک قطعه طلا با کد T488 عرضه شده یعنی این طلا در تهران تولید شده و عدد ۴۸۸ هم شماره واحد تولیدی آن است.

عدد ۹۲۵ روی آکسسوری سفیدتان نوشته شده؟ شما از نقره استفاده می‌کنید و نه طلا سفید.

اعداد-روی-جواهرات

اگر عدد ۷۵۰ روی طلای شما درج شده، شما صاحب آکسسوری با ۱۸ عیار هستید و فراموش نکنید حرف k نشان‌دهنده عیار طلاست.

معنای حروف روی طلا

حروف W و Y و P به ترتیب نشان از سفید، زرد و طلای صورتی طلای شماست.

معمولاً حرف اول شهری که طلای شما در آن ساخته شده، روی آکسسوری شما نوشته می‌شود. بیشترین شهرهای سازنده‌ی طلا تهران،‌ مشهد و اصفهان است.

کدهای-جواهرات

کدهای رایج نقره ۹۹۹، ۹۶۰،۹۲۵

برخلاف طلا برای نقره فقط کد سه رقمی استفاده می‌شود که معنا و کارکرد آن دقیقا مطابق کدهای سه رقمی طلا است. البته اکثر این اعداد نسبت به کدهای طلا متفاوت بوده که در زیر کدهای رایج نقره را برایتان می‌آوریم.

از بین این کدها همان‌طور که بالاتر هم گفته شد، کد ۹۲۵ رایج‌ترین کد است. این کد به این معناست که جواهر نقره از نقره استرلینگ که پرکاربردترین آلیاژ نقره است ساخته شده و حاوی ۹۲.۵ درصد نقره خالص است. کد ۹۹۹ به معنای نقره خالص است که البته جواهری با این کد پیدا نخواهید کرد زیرا نقره خالص بسیار نرم و شکننده است و نمی‌توان از آن جواهری ساخت
نکته نقره استرلینگ با کد S۹۲۵ نیز نوشته می‌شود.

همه‌ی این‌ها گفته شد اما این کدها تضمینی برای اصل بودن نیست. بهتر است برای خاطر جمع بودن خودتان به یک طلافروشی معتبر و نام‌‌آشنا مراجعه کرده تا آکسسوری دلخواهتان را انتخاب و خریداری کنید. کد طلا شناسنامه‌ی آن است اما فاکتور موقع خرید را فراموش نکنید. این فاکتور است که می‌تواند به شما کمک کند. می‌توان حدس زد که بعد از خواندن این مطلب دلتان می‌خواهد کدخوانی آکسسوری‌تان را امتحان کنید. مزاحم شما نمی‌شویم. موفق باشید.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آکسسوریبازدیدها: 534
تاریخ انتشار:7 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

13 − 7 =