هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن در تاریخ ۱۴ می (۲۵ اردیبهشت) افتتاح شد. این چیزی بیش از نمایش بهترین فیلم‌هاست – مهم‌ترین رویداد اجتماعی و رسانه‌ای کن به بخشی از فرهنگ، یک برند، یک افسانه تبدیل شده است. در اینجا پنج اتفاق قابل توجه در تاریخ کن نوشته شده است.

بریژیت باردو و لباس‌هایش

بریژیت باردو
تصاویر کن از بریژیت باردو به نماد دهه پنجاه تبدیل شد. در سال ۱۹۵۳، این بازیگر مشتاق به همراه همسرش راجر وادیم در آن زمان به جشنواره آمد. در فرش قرمز، باردو نمایش را دزدید – لباس ساتن سفید و شنل خز او در سراسر جهان خبرساز شد.

طعم گیلاس عباس کیارستمی

طعم گیلاس فیلمی در سال ۱۳۷۶ ساخته شد. این فیلم داستان مردی را روایت می کرد که در اقدام به خودکشی او را یاری کند اما افرادی که او پیدا می‌کرد سعی در متقاعد کردن و تجدیدنظر او برای کنار گذاشتن این هدف برمی‌آمدند. این فیلم جایزه نخل طلایی جشنواره کن را دریافت کرد.

آشواریا رای و ساری

آشواریا-رای

زیبایی هندی یکی از ستاره‌های ثابت جشنواره است: او به مدت ۲۰ سال (!) هر سال روی فرش قرمز کن ظاهر می‌شود. و هر بار با لباس‌هایش همه را شگفت زده می‌کرد. اما امسال نقدهای فراوانی گرفت. اولین حضور او در جشنواره – با یک ساری زرد خیره کننده – در تاریخ ثبت شد.

درگیری بین ژان کلود ون دام و دولف لوندگرن

جشنواره کن

در سال ۱۹۹۲، بازیگران درگیری را روی فرش قرمز به‌عنوان بخشی از تبلیغ فیلم «سرباز جهانی» به تصویر کشیدند. این مبارزه ساختگی قانع کننده بود و به طور گسترده توسط خبرگزاری‌ها پوشش داده شد. لوندگرن می‌گوید: «بعضی از مردم هنوز معتقدند که واقعی بوده است.

بارداری آنجلینا جولی

در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸، جولی ستاره شماره یک شد – و نه به خاطر فیلم. این بازیگر با ورود به کن برای ارائه کارتون «پاندای کونگ فو کار» تأیید کرد که او و برد پیت در انتظار یک فرزند هستند. به طور دقیق‌تر، دوقلوها. خبر این و همچنین شکوفایی ظاهر جولی، همه رویدادهای سینمایی دیگر را کنار زد. آن‌ها در آن زمان عاشق و خوشحال بودند. و هنوز هم زیباترین زوج دنیا محسوب می‌شوند.
جشنوارهٔ کَن جشنواره فیلم سالانه است که در کن فرانسه برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید از تمامی ژانرهای فیلم از جمله مستند به‌شمار می‌آید. کن در سال ۱۹۴۶ میلادی تأسیس شد. این رویداد هر ساله معمولاً در ماه می در کاخ‌های جشنواره و کنگره‌ها برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:30 اردیبهشت, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

5 + شانزده =