در جهانی که خبر تقریباً همیشه حول ویرانی می‌گردد، زمین ما را با تولدی تازه شگفت‌زده می کند، انگار به ما بگوید با همه‌ی قدمتش، با این‌که از همه بزرگ‌تر است و شاید حتی خسته‌تر، هنوز هم آماده‌ی تغییر است.

پس از فوران آتشفشانی زیردریایی در هزار و دویست کیلومتری جنوب توکیو، ژاپن جزیره دیگری را برای افزودن به مجموعه‌ی چشمگیر خود به دست آورده است.

پیدایش-جزیره-جدید

تولد یک جزیره جدید پس از فوران آتشفشانی در ژاپن

کارشناسان گفته‌اند که این جزیره کوچک پس از یک سری فوران‌هایی که در ماه اکتبر در نزدیکی جزیره ایووتو، بخشی از زنجیره جزیره اوگاساوارا در غرب اقیانوس آرام آغاز شد، پدیدار شده است. این آتش فشان زیردریایی که نامی بر آن گذاشته نشده، در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ فوران کرد و جزیره‌ای را تشکیل داد که از سطح آب بیرون آمده است.

این منطقه به انفجارهای چشمگیر فعالیت‌های آتشفشانی عادت کرده است. آژانس هواشناسی ژاپن می‌گوید: «فوران‌های مشابهی در نزدیکی ایووتو بین جولای و دسامبر سال گذشته و در ژوئن امسال مشاهده شده است.»

جزیره-جدید-در-ژاپن

«فوکاشی ماینو»، دانشیار مؤسسه تحقیقات زلزله دانشگاه توکیو، می‌گوید که تشکیل جزیره اخیر دلیلی بر بازگشت فعالیت ماگمایی به منطقه است. در صورت ادامه فوران‌ها، جزیره جدید می تواند بزرگتر شود و شکل خود را تغییر دهد، اما این احتمال هم وجود دارد که در زیر امواج ناپدید شود.

همان‌طور که جزایری که در سال‌های ۱۹۰۴، ۱۹۱۴ و ۱۹۸۶ به روشی مشابه در این منطقه شکل گرفتند، همه به دلیل فرسایش ناپدید شدند.

جزایر جدیدی که از خاکستر و تکه‌های سنگ تشکیل شده‌اند می‌توانند در برابر ضربات مداوم امواج مقاومت کنند، اما ادامه فعالیت‌های آتشفشانی می‌تواند جریان‌های گدازه‌ای ایجاد کند که در نهایت سطح سخت‌تر و بادوام‌تری را تشکیل می‌دهد.

آتش-فشان-و-جزیره

در سال ۲۰۱۳، هفته‌ها فعالیت آتشفشانی جزیره‌ای را تشکیل داد که با جزیره‌ای موجود ادغام شد و خشکی جدیدی ایجاد کرد که برای مدتی شباهت به سگ کارتونی اسنوپی داشت.

در اوایل امسال، جغرافی‌دانان گفتند مجمع‌الجزایر ژاپن، که قبلاً تصور می‌شد شامل چهار جزیره اصلی و حدود شش هزار جزیره کوچک‌تر و عمدتاً خالی از سکنه است، در واقع از دو برابر تعداد آن‌ها تشکیل شده است. با استفاده از فناوری نقشه‌برداری دیجیتال، سازمان اطلاعات مکانی ژاپن اعلام کرد که در مجموع ۱۴۱۲۵ جزیره را شناسایی کرده است که ۷۲۷۳ جزیره بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، است.

ژاپن در حالی که جزایر جدیدی به دست می‌آورد، گهگاه آن‌ها را از دست می‌دهد. به عنوان مثال، تصور می‌شود که اسانبه هاناکیتا کوجیما، که در ۵۰۰ متری سواحل هوکایدو قرار داشت، در سال ۲۰۱۸ بدون توجه به زیر امواج سر خورده است.

در حالی که هیچ‌کس متوجه ناپدید شدن آن نشد، تا زمانی که نویسنده «هیروشی شیمیزو»  از این منطقه بازدید کرد تا دنباله‌ای برای کتاب تصویری خود در جزایر «پنهان» ژاپن بنویسد.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: جهانگردیبرچسب‌ها: , ,
تاریخ انتشار:20 آبان, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

چهارده − 1 =