آنچه از افسانه‌های ایران باستان سینه به سینه نقل شده حکایت از آن دارد که استان کرمانشاه به دست پادشاهی به نام طهمورث دیوبند پایه ریزی شده است. در دیار شیرین و فرهاد بالغ بر ۱۵ اثر تاریخی وجود دارد که راوی تاریخ افتخار آفرین این سرزمین هستند.

مردمان هنرمند ایران باستان در دل کوهستان‌های این خطه پهلوان پرور به احداث آثار باستانی متعدد پرداخته‌ و عظمت آفریده‌اند. کرمانشاه را بزرگترین شهر کردنشین ایران زمین می‌دانند، که جنگل‌های بلوط و غارهای اسرارآمیزش جولانگاه فرهنگ و تمدنی است که در خاک این دیار ریشه دوانده است.

معبد آناهیتا آکروپولیس آثار باستانی کرمانشاه

معبد-آناهیتا

یکی از مهمترین بناهای تاریخی کرمانشاه معبد آناهیتا نام دارد، که در پاشنه آشیل کنگاور خفته است. این بنای سنگی میراث‌دار هنر معماری قوم پارت است که در دوره ساسانی مرمت شده است. این پرستشگاه به پاسداشت الهه آب و باروری احداث شده و در گذر ایام دستخوش بی‌مهری گردون نشده و زیبایی افسونگرش زوال نیافته است. باستان‌شناسان بر این باورند که معماران پارسی برای ساخت این بنا از سازه‌های یونانی الهام گرفته‌اند و معبدی اینچنین هنرمندانه خلق کرده‌اند.

بیستون راوی عشق فرهاد به شیرین

بیستون کندن فرهاد نه کاریست شگفت         شور شیرین به سر هر‌ که فتد کوه کن است!

کوه بیستون کرمانشاه عشق جاودان شیرین و فرهاد را یادآوری می‌کند و محوطه فرهاد تراش آن، در ضلع غربی کتیبه داریوش قرار گرفته است. کوه بیستون قدمتی به گستره گیتی دارد و زاگرس نشینان روزگاران کهن، یادگارانی ارزشمند برای آیندگان به جا گذاشته‌اند، که نقش برجسته گودرز، تندیس هرکول، کتیبه بیستون و پرستشگاه پارتی تنها بخشی از این گنجینه باستانی عظیم هستند.

طاق بستان شکارگاه سلاطین پارسی

طاق-بستان

طاق بستان ارث پارسیان است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این اثر هنری تاریخی در قرن سوم ایجاد شده که رویدادهای مهمی چون تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، نواختن موسیقی و شکار گوزن را به تصویر می‌کشد. شکارگاه سلاطین پارسی مکانی برای قدرت نمایی آنها بوده است که دریاچه و چشمه اطراف این مجموعه بر شکوه پادشاهی آنها افزوده است.

موزه پارینه سنگی زاگرس دفینه‌ای پیدا و پنهان

موزه-پارینه-سنگی-کرمانشاه

اولین موزه خاورمیانه که به نمایش آثار کشف شده از دوران پارینه سنگی می‌پردازد، در قلب استان کرمانشاه واقع شده است. این موزه از مکان‌های پربازدید علاقه‌مندان به تاریخ است، که به دوران ماقبل تاریخ اختصاص یافته و آثاری چون جمجمه انسان، اسناد مربوط به بشر ماقبل تاریخ و سنگواره حیوانات را به نمایش گذاشته است.

گوردخمه دکان داوود مقبره آخرین سلطان ماد

یکی دیگر از بناهای تاریخی کرمانشاه گوردخمه است. ورودی این گوردخمه، در نزدیکی شهرستان سرپل ‌ذهاب قرار گرفته که در نوع خود استثنایی است. این ساختمان در بطن یک صخره عظیم احداث شده، که دسترسی به آن کار هر کسی نیست. در ایوان این گوردخمه بقایای چند ستون که به شدت آسیب دیده‌اند به چشم می‌خورد، که شاهدان مراسم تدفین گذشتگان و وداع کالبد جسمانی آنها با روح زمین هستند. گفته می‌شود این مکان آرامگاه آخرین پادشاه ماد بوده و تصویر حجاری شده بر قاب گوردخمه، شخصیتی مذهبی را به تصویر می‌کشد که در حال نیایش با یزدان است.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کرمانشاه

سراب نیلوفر بوم نقاشی مادر زمین

سراب-نیلوفر

نیلوفرهای آبی چون تاجی بر سر باختران، زیبایی مثال زدنی خود را به رخ همگان می‌کشد‌. سراب نیلوفر میقاتگاه عاشقان دلخسته طبیعت است که آنها را به بزم آب، آرامش و آسایش دعوت می‌کند. ساکنان این دریاچه گل‌های نیلوفر آبی هستند که به صورت دلنشین زاگرس، زیبایی ابدی بخشیده‌اند.

شکوه نخلستان‌های جنوب بر سینه قصرشیرین

کرمانشاه نیز نخلستان دارد، نخل‌هایی برافراشته که روزگاری جان‌پناه مردم کرمانشاه بوده‌اند و در برابر موشک باران بی‌امان آن دوران سینه سپر کرده‌اند. خرمایی که از این درختان به دست می‌آید نرم، شیرین و جانی دوباره به آدمی می‌بخشد که دستش را می‌گیرد و از زمین بلندش می‌کند که به ماجراجویی در دامان پررمز و راز زاگرس ادامه دهد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:23 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

18 + 12 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید