اتیکت داشتن در زندگی امروزه، یکی از مهم‌ترین سوادهای اجتماعی است. یعنی شما بایدها و نبایدهای اجتماعی را بدانید و به‌کار بگیرید. این‌بار می‌خواهیم آداب اجتماعی غذاخوردن را با هم مرور کنیم. پیش از خواندن این یادداشت امیدوارم تا امروز حتی یک وعده‌ی غذایی کسی را مهمان کرده باشید. لذت میزبان بودن بسیار شادی‌بخش است به‌ویژه اگر کمک کردن محسوب شود.

۱_حتماً به خوبی می‌دانید که صدای غذاخوردن ما نباید شنیده شود و یا با دهان پر نباید حرف بزنیم. پس از این اصل سریع رد می‌شویم.

۲_هرگز دستتان را برای برداشتن آیتم‌های مختلف میز/سفره دراز نکنید. این‌کار از کاریزمای شما کم کرده و از ادب به دور است. برای داشتن آیتم دلخواهتان می‌توانید آن را از کسی که نزدیک‌تر است، درخواست کنید.
۳_فراموش نکنید اگر بر روی میز غذا میل می‌کنید؛ در طول غذا خوردن دست شما نباید تکیه‌گاه شما و روی میز باشد. یعنی تمام مدتی که غذا را میل می‌کنید دست شما آزاد است و شما سنگینی‌تان را روی میز نمی‌اندازید.

۴_کمتر کسی این را به شما می‌گوید اما در فرهنگ غذا خوردن، بشقاب و محتویات داخلش را اثر هنری مصرف کننده و نشانه‌ی شخصیتش می‌دانند. شما که نمی‌خواهید کثیف و شلخته به نظر بیایید؟ پس هم در چیدمان غذای داخل بشقاب هنگام کشیدن غذا و هم شیوه‌ی غذا خوردنتان دقت کنید.

۵_دستمال سفره کمک بسیار خوبی برای تمیز غذا خوردن است. جایگاه این دستمال بنا بر جنسش و نوع غذا تعریف می‌شود. اگر غذای شما آبکی است می‌تواند داخل یقه و در غیر این صورت روی پای شما قرار بگیرید. کاربردش؟ مراقبت از لباس شما برای لک نشدن.

۶_کیف یا بخشی از لباس ما، نباید روی میز باشد. صندلی کنار دست ما جای مناسبی است یا از کارکنان رستوران وسیله‌های مرتبط را درخواست کنید.
۷_ با کارد، چنگال، قاشق و… به دیگران اشاره نکنید.

۸_ هنگام غذا خوردن اجازه بدهید، غذا سرد و آماده خوردن بشود از فوت کردن غذا پرهیز کنید. شما کودک نیستید.

۹_اگر قصد غذا خوردن در رستوران را دارید وضعیت پارکینگ، پذیرش و هزینه را پیش از حرکت چک کنید.

۱۰_در خانه می‌توانید به جمع شدن میز یا سفره کمک کنید اما در رستوران اجازه این‌کار را ندارید. این حرکت شما در جایی غیر از خانه/خانواده دخالت محسوب می‌شود‌.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آداب معاشرت
تاریخ انتشار:10 آبان, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

ده − پنج =