یلدا جشن باستانی ماست که در این هفت‌هزارسال توانسته‌ایم آن را نگه داریم. امروزه هم گاهی با شب‌نشینی همراه است و حتی گاهی مراسم ازدواج و پیوند را در این شب برگزار می‌کنند.

خالی از لطف نیست سری به آداب معاشرت در یلدا بزنیم‌

۱_گوشی تلفن همراه را بی‌خیال شوید. یک امشب فقط از جمع خانواده لذت ببرید و تلاش کنید از گوشی فاصله بگیرید.

۲_فراموش نکنید امشب شب بزرگترهاست. ارز، توییتر و ترند را برای شب‌های دیگر نگه دارید و ارزیابی اجتماعی یا کارشناسی اقتصادی‌تان را هم برای خودتان و دوستان. امشب با دو گوش شنوا از بزرگترها بخواهید برای شما حرف بزنند و لذت ببرید.

۳_اگر یارِ نشان کرده یا زوج تازه ازدواج کرده دارید؛ می‌توانید از رسم «یلدا بران» استفاده کنید و این سنت بسیار زیبا و رنگی را زنده نگه دارید. فقط کافی است در یک طبق یا سینی خوراکی‌های یلدایی بچینید. سیب، انار، ازگیل، آجیل، باسلق و … برای هدیه در قدیم از پارچه گران‌بها استفاده می‌شده و شما می‌توانید از هر چه خواستید استفاده کنید. فقط یادتان باشد «یلدا بران» بدون ساز و آواز و دهل معنا ندارد.

۴_اگر در فضای مجازی صفحه پابلیک دارید، یک امشب از استوری کردن هنر خود در آشپزی و چیدمان میز خودداری کنید. توان مالی دیگران و شرایط اقتصادی را فراموش نکنید. با چند لایک بیشتر خوشبخت نخواهید شد اما چقدر غم‌انگیز است که جهان به‌واسطه‌ی ما آه کسی را بشنود.

۵_قدیم اگر در همسایگی عزیزی از دست رفته بود برای داشتن یلدا و خوشی از او اجازه می‌گرفتند. این‌کار با بردن شیرینی حلوا، خرما و … انجام می‌شد. شاید دور از جان به کار شما هم بیاید.

۶_از گفتن و پرداختن به خبرهای تشنج‌زا دوری کنید. سالمندان و کودکان زودتر به حمله عصبی دچار می‌شوند و قادر نیستند نگرانی ناشی از اخبار را ندیده بگیرند.

۷_گاهی اوقات یک بشقاب کوچک از تنقلات و خوردنی‌ها برای کسانی که دور از خانواده هستند، به شدت خوشحالی‌بخش است. اگر نگهبان، سرباز یا رفتگر و… نزدیک شماست این بشقاب را هدیه بدهید.

۷_انجام بازی‌های دسته جمعی ساده، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. مهم انجام دادن یک کار دسته جمعی است. «گل یا پوچ»، «اسم، فامیل» و… این لذت را خودتان و دیگر اعضای خانواده دریغ نکنید.

۸_اگر میزبان بودید فراموش نکنید به خودتان هم باید خوش بگذرد. نگران نباشید در چنین شب‌هایی که میز یا سفره پر از خوراکی است همه هر چه بخواهند را بر می‌دارند.

۹_اگر مهمان یک خانه هستید، به قوانین و آداب آن خانه احترام بگذارید.
۱۰_ ممکن است میزبان شما حیوان خانگی داشته باشد. بگذارید خیالتان را راحت کنم بی‌شک آن حیوان از شما عزیزتر است. از پرسیدن سؤال‌هایی چون «چرا خرجش می‌کنی؟» یا «مریضی می‌آورد» و این‌ها پرهیز کنید. ادب داشتن در نپرسیدن سؤال‌های شخصی است.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آداب معاشرتبرچسب‌ها: ,
تاریخ انتشار:29 آذر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

بیست − هجده =