بهار نزدیک است و ما ایرانی‌ها نوروز را به دید و بازدیدش می‌شناسیم. به مهمانی رفتن و مهمانی دادن. شکلات خوردن و شیرین کام شدن‌. حتماً شما هم یک یادش بخیر می‌گویید. خانه مادربزرگ و پدربزرگ‌. خانه‌های قدیمی و حیاط‌دار. روزهای بدون اینترنت و تلفن همراه. درهای خانه که شبیه دفترچه یادداشت بودند‌. ناهار دسته‌جمعی خانه بزرگ‌تر فامیل‌. عید دیدنی و بازی‌های خانوادگی. یادش بخیر. بیایید با هم شرایط را بررسی کنیم.

۱_تکراری است اما واقعاً از پرسیدن قیمت‌ها، هزینه‌ها، مقدار حقوق، مقدار اجاره، عدد معدل، دلیل ازدواج نکردن، دلیل جدایی، دلیل جابه‌جایی و … پرهیز کنیم.

۲_شرایط اقتصادی و تفریحی میزبان را در نظر بگیریم و هرگز سرزده به مهمانی نرویم.

۳_آداب اجتماعی به ما می‌گوید، بهتر است با یک آیتمِ (حتی کوچک) پذیرایی، وارد خانه میزبان شویم.‌ با این کار نه تنها ادب به‌خرج داده‌ایم بلکه چرخه میزبان را برای مهمانی دادن حفظ کرده‌ایم.

۴_اگر در رفاه نسبی بیشتری هستیم، دلیلی برای عرضه کردن شرایط به دیگران نیست، پس خوددار باشیم.

۵_راحت بودن با صمیمیت فرق دارد. برای ماندن بیشتر از نیم‌ساعت در منزل مهمان نیاز به صمیمیت داریم و طبعاً که این صمیمیت یک‌طرفه نیست.

۶_از دستور دادن‌ها نابه‌جا پرهیز کنیم. اگر چیزی باب میل ما نیست، می‌توانیم صبر کنیم تا از مهمانی خارج شویم. برای برآورده شدن نیازهایمان به خانه میزبان نرفته‌ایم.

۷_اگر میزبان هستیم فراموش نکنیم، همه اعصاب و حوصله شنیدن گرفتاری‌های ما را ندارند. از تعریف کردن دردسرها پرهیز کنیم.

۸_برای میزبان خوب بودن، فقط کافی است پذیرایی مناسب داشته باشیم. از اصرار برای ماندن، خوردن خوراکی و … پرهیز کنیم.

۹_فراموش نکنیم بیماری‌های ویروسی در جامعه هنوز هم وجود دارد با رعایت بهداشت فردی چرخه بیماری را متوقف کنیم.

۱۰_برای دو هفته دگمه کارشناس همه چی بلد شخصیت خودمان را خامپش کنیم و اگر کودکان یا افراد میانسال در جمع ما هستند، از شرایط بد اقتصادی حرف نزنیم. این‌ دو قشر شکننده و حساس‌اند؛ پس زودتر ناامید می‌شوند.

۱۱_اعتیاد مدام با تلفن همراه بازی کردن و درْ گوشی به‌سر بردن را برای چند ساعت فراموش کنید.

۱۲_لطفاً از اظهارنظر یا توصیه شخصی درباره سبک زندگی همدیگر پرهیز کنیم‌.

۱۳_به قوانین میزبان احترام بگذاریم و او را به‌خاطر شرایط یا خواسته‌اش سرزنش نکنیم.

۱۴_از شوخی‌های تکراری با دیگران پرهیز کنیم به‌ویژه شما شوهرخاله‌ها و شوهرعمه‌های عزیز. (یک شوخی کوتاه تا یادمان بیاید خودمان هم باید رعایت کنیم.)

۱۵_از بوسیدن کودکان و پرسیدن سؤال‌های نامفهوم بدون اجازه والدینشان خودداری کنیم. بچه‌ها ابزار ما برای بامزگی و صمیمی شدن، نیستند.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آداب معاشرتبرچسب‌ها: ,
تاریخ انتشار:25 اسفند, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

دو × چهار =