تا به حال نایک را مثل «تاید» تلفظ می‌کردید؟ از این به بعد نایک را مثل «تایدی» تلفظ کنید. نایکی پنج سال بعد از فعالیتش نامه‌ای در دفتر انگلیس خود دریافت می‌کند از طرف دو دانشجو به نام‌های «بن» و «کندل» که از رئیس نایکی خواسته‌اند؛ تا به‌ یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌های بی‌پاسخ زندگی این دو نفر پاسخ بدهد. بن و کندل کار را برای رئیس نایکی راحت کرده‌اند. دو تلفط مورد بحث یعنی نایک و نایکی را کنار هم نوشته‌اند و از او خواسته‌اند تا فقط دور مورد درست خط بکشد و نامه را دوباره به صندوق پست بیندازد. بن می‌گوید: «ما به نامه تمبر، اضافه کردیم تا او بتواند به راحتی آن را دوباره به آدرس ما پست کند. سال‌ها بود که من و دوستم سر تلفظ درست نایکی شرط‌بندی می‌کردیم و تصمیم گرفتیم که بالاخره ببینیم جواب درست چیست. انتظار نداشتیم که فیلیپ‌نایت جواب نامه را بدهد. اما بعد از دو هفته نامه به دست ما برگشت و دور نایکی خط کشیده شده بود!»
البته کمپانی نایکی از طریق ویدئوهای یوتیوب و اخبار این خبر را به بقیه هم رساند که تلفظ درست این برند آیکونیک نایکی است. به‌خاطر این ماجرا گشتی زدیم بین سایر برندهایی که امکان دارد هنوز تلفظ درستشان بین‌ ما جا نیفتاده باشد.

 Porsche چند بخش دارد؟

تقریباً این هم از اسم‌هایی است که برای تلفظ آن گیج می‌شویم. پورش یا پور_شه؟ «پورشه» تلفظ تأیید شده این کمپانی است.

 

Givenchy و تمام مصائبش

برند-جیوانچی

جیوانچی، گیوانجی، ژیوانچی یا… هیچ کدام؟ برای تلفظ این برند معمولاً در بخش دوم از «چی» استفاده می‌کنید. اما این کمپانی به همراه تبلیغ یکی از عطرهایش به‌نام داهیلا نوآر روی تلفظ درست این مارک تأکید کرد. تلفظ درستش آن‌قدر سخت است که حق داریم، اشتباه تلفظ‌اش کنیم! لطفاً سه مرتبه بگویید: «ژی_وان_شی»! این تلفظ تأییدشده این برند است.

هرمس یا…؟

نوبت کابوس بعدی است. هرمس خدای یونانی را همه ما یک مدل تلفظ می‌کنیم: هِر_مِس. در بعضی از کشورهای دیگر شاید اسم این برند را به صورت «اِرمِی» شنیده باشید. در شبکه‌های اجتماعی مدتی بحث افتاد که کدام تلفظ درست است؟ جنجال سر این بود که هزار دلار و بلکه بیشتر را خرج خرید از فروشگاه هرمس کرده‌ای اما نمی‌توانی با قاطعیت از اسم این برند استفاده کنی! تا این‌که با یک ویدئوی یوتیوبی، هرمس اعلام کرد که تلفظ درست اسم این برند هیچ‌کدام از این‌ها نیست بلکه «ِارمز» تلفظ درست است. با تأکید زیاد روی «ز» آخر.

Adidas و «ایی» کشیده

برند-آدیداس

می‌توان خیلی نگران اسم این برند نبود. چون اختلاف بین علما به‌شدت «ای» است که در وسط آدیداس قرار دارد. چند سال پیش گروهی رپر برای تبلیغ آدیداس ویدئویی تحت عنوان «آدیی من» ساختند و بعد تلفظ آدیداس را با «ای» کشیده انجام دادند. بعد از اعتراض به تلفظ درست این برند، زبان‌شناس‌ها تأیید کردند که در تلفظ آن باید از «ایی» بلند و محکم استفاده کرد. البته آدیداس مثل نایکی تأکیدی برای این قضیه نداشته است. اما تبلیغی هم که در اول گفته شد ساخت خود این برند است پس می‌توانید با خیال راحت بگویید: آدییییییداس!

Audi هم‌اسم یک بازیگر

Audi morphy را می‌شناسید؟ تلفظ درست اسم این بازیگر که هم‌دیکته با این ماشین است. به‌این صورت گفته شده: آئودی. او را آئودی صدا می‌کرده‌اند. اما حالا تکلیف ما با این کمپانی ماشین چیست؟ چطور تلفظ‌اش کنیم؟ درست است که دیکته آئودی_برند ماشین_ با دیکته آئودی اسم رایج آمریکایی یکی است، اما مورد استفاده رسمی این کمپانی «آئودیی»‌ست. برای «آئوودئی» تصور کنید سوار اسب شده‌اید و می‌خواهید با صدای «آئووودیی» وادار به حرکتش کنید‌! البته این پیشنهاد ما نیست. شوخی خود کمپانی برای تلفظ نامش است.

Yves Saint Laurent یا YSL

این برند فرانسوی بزرگ‌ترین کابوس برای وسواس تلفظ درست است. یکی از مجری‌های برنامه مد و فشن که اصلیت فرانسوی دارد، وقتی که برای بازدیدکننده‌ها در فروشگاه این برند حرف می‌زده؛ بیش از ۱۰ بار در پخش زنده تلفظ اشتباه را استفاده کرده است. بر سر این برند، موضوع پیچیده‌تر از چند حرف و صداست. تمام ذهنیت خودتان را کنار بگذارید و کاری هم به حرف‌های توی این اسم نداشته باشید!
بگویید اییو_سن_لارِن
البته همان‌طور که مجری تلویزیونی در لحظات آخر اجرایش پیشنهاد می‌دهد، می‌توانید از مخفف این اسم استفاده کنید: «وای_اس_ال» تمام!

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: برندبرچسب‌ها: , , , , ,
تاریخ انتشار:17 فروردین, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

14 − 2 =