سفر به دیار خوزستان که قلب انرژی ایران بانو نام دارد سفری است به سرزمین خورشید، خرما و بوی دریا. مسافران این خطه گرمسیری در بازگشت به استان خویش برای عزیزانی که از لذت سفر به جنوب بازمانده‌اند، تحفه‌ای برمی‌دارند به رسم وفا.

دیار نخلستان‌های برافراشته، سوغات و صنایع دستی متعددی دارد که شامل محصولات خوراکی و صنایع دستی است. هرآنچه که ایرانیان از این مرزوبوم به یادگار می‌برند با مهر و عرق وطن پرستی مردمان خوزستان عجین شده است. انواع خرما، ادویه، کلوچه و حلوا به عنوان سوغاتی های خوزستان شناخته می‌شوند.

ادویه آبادانی

ادویه-ابادان-سوغات-خوزستان

غذاهای لذیذ خوزستان که عطری مدهوش کننده دارند و هر مسافری را به دنبال خود راهی رستوران‌های محلی می‌کنند، آبروی خویش را مدیون ادویه مخصوص خوزستان هستند. برای تهیه این ادویه از ۲۰ گیاه معطر استفاده می‌شود که خواصی بی‌نظیر دارند. این ادویه ضد التهاب، ضد سرطان و ضد دیابت است که در فروشگاه‌های معتبر سطح استان به فروش می‌رسد.

حلوا شکری

حلوا شکری و نان سنگک برشته همراه با چای داغی که در نعلبکی خورده می‌شود، یاد ایام خوش کودکی و بساط صبحانه دور کرسی در روزهای برفی را به یاد می‌آورد. تجسم این همه زیبایی و خاطرات خوش با شکفتن لبخند بر لب مسافرانی همراه است که به قصد خرید سوغاتی راهی بازار شده‌اند.  حلوا شکری شوشتر به همان سبک و سیاق قدیم تهیه می‌شود و مردم جنوب برای شیرین کردن آن دست به دامان محصولی می‌شوند به نام سیلو (در جنوب به شیره خرما، سیلو می‌گویند).

رنگینک از سوغات معروف خوزستان

رنگینک-سوغات-خوزستان

اصالت این شیرینی مقوی برمی‌گردد به شهرهای جنوبی ایران زمین. این شیرینی یکی از فرآورده‌های پرخاصیت خرما است که از رطب یا خرما درست می‌شود. ترکیبات رنگینک عبارتند از آرد، خرما و پودر دارچین که برای افراد مبتلا به کم خونی و ضعف قوای جسمانی بسیار مفید است.

کلوچه شوشتری

کلوچه تنها مختص خطه مخملین شمال نیست و زنان خوش سلیقه استان خوزستان کلوچه‌ای درست می‌کنند که همگان را مجذوب عطر و بوی منحصر به فردش می‌کنند‌. بوی خوش زیره که از کلوچه شوشتری به مشام می‌رسد دل را مالش می‌دهد و به ضیافت چای با عطر هل و کلوچه دعوت می‌کند.

انواع خرما یکی از سوغات اصیل خوزستان

خرما سوغاتی خوزستان انواع مختلفی دارد چون خضراوی، گنتار، زاهدی و کبکاب. خرمای کبکاب در خاک بهبهان به عمل می‌آید و بهترین خرمای جنوب نام گرفته است. طلای خوزستان فرآورده‌های متعددی دارد چون قهوه، خرما، شیره، سرکه و قند.

کپوبافی یا حصیر بافی

کپوبافی-صنایع-دستی-خوزستان

سرزمین متبرک خوزستان خشت به خشتش از طلا است. مردمان خوش ذوق این اقلیم از الیاف برگ خرما ظروفی می‌سازند که کپوبافی نام دارند. اکثر افراد، کپوبافی را با نام حصیر بافی می‌شناسند و هنرمندان توانای این رشته هنری به تولید ظروف تزئینی مختلفی چون سبد نان و سینی می‌پردازند. گاهی اوقات در گذر از بازار و بازدید از فروشگاه‌های کپوبافی می‌توان هنرمندانی که سخت در این دنیای رنگین غرق شده‌اند را مشاهده کرد.

گلیم افشار صنایع دستی خوزستان

گلیم افشار از صنایع دستی خوزستان در نگاه اول شبیه گلیم مردمان لرستان است، اما طرح و بافتی خاص دارد که حاصل دسترنج زنان خوزستان است. این گلیم پشمی پیچیدگی کمی دارد و زینت بخش زمینه ساده آن طرح‌های لوزی شکلی است که به زیبایی بافته شده‌اند. در بافت گلیم افشار از رنگ‌های مختلف برای خلق تصاویر سنتی استفاده می‌شود.

قلم نی برای دوستداران هنر

قلم-نی

یاد باد آن روزگارانی که انگشتان دست، قلب سپید کاغذ کاهی را نشانه می‌گرفت و پس از جدالی طولانی با قلم نی و دوات چند خط در این صفحه پنبه‌ای خلق می‌کرد. قلم نی سوغات نِیستان است و هدیه دادن آن به عزیزی که دل در بند هنر خوشنویسی دارد، دست او را می‌گیرد و به دوران بی‌دغدغه مدرسه می‌برد و انگشتی که مزین به جوهر شده.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:8 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

چهارده − 7 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید