«ارنستو چه‌گوارا» یکی از مشاهیر و مبارزان انقلابی بسیار سرشناس قرن بیستم بود. او پزشک، نویسنده، نظریه‌پرداز جنگی، چریک و دیپلمات متولد آرژانتین و مهم‌ترین شخصیت در انقلاب کوبا به شمار می‌رود. محبوبیت چه‌گوارا به قدری بود که به نمادی حماسی در فرهنگ عامه بدل شد. به طوری که تا به امروز چهره و استایل «ارنستو چه‌گوارا» به عنوانی نمادی پادفرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجله تایم «ارنستو چه‌گوارا» را در لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار قرن بیستم در جهان قرار داده است. اگرچه او در میان چپ‌گرایان بسیار محبوب و نماد یک مبارز طبقاتی است، اما راست‌گرایان چه را به خشونت و اقتدارگرایی علیه رقبای سیاسی محکوم می‌کنند. تصویر و استایل «چه‌گوارا» که توسط آلبرتو کوردا انداخته شده معروف‌ترین عکس در جهان است. این تصویر که چریک اسطوره‌ای نام دارد حتی امروزه بر روی خودروهای آفرود و تیشرت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استایل-ارنستو-چه-گوارا

بررسی استایل ارنستو چه گوارا

استایل ارنستو چه‌گوارا نوعی مبارزه بود

بررسی استایل «ارنستو چه‌گوارا» یک فرد انقلابی و مبارز آرژانتینی را نشان می‌دهد که با استفاده از پوشش اهداف خود را دیکته می‌کند. شخصیت جذاب چه او را به یک ترند مد بدل کرده است. سبک لباس او مورد توجه رسانه‌ها، مفسران سیاسی، ترانه‌سرایان و فعالان سیاسی بوده و امروزه به نوعی استایل و مد تبدیل شده است. اگرچه چه‌گوارا با دسیسه سازمان سیا دستگیر و اعدام شد اما به قول «کریس‌برگ» مفسر و نویسنده، تصویر و سبک لباس چه توسط همان سیستم اقتصادی که به دنبال نابودی آن بود به عنوان یک نماد فرهنگی جان به در برده است.
برای بررسی استایل او باید بگوییم که او در تمام دوران فعالیتش پیراهن و شلوار کتان به سبک چریکی و رنگ سبز زیتونی به تن داشت. همچنین از کلاه برت به عنوان نمادی از مبارزه و تکاوری نیز استفاده می‌کرد. حتی بسیاری از سیاستمداران، فعالان سیاسی و اجتماعی از این سبک پوشش به عنوان نماد مبارزه استفاده می‌کنند. «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین یکی از شخصیت‌های برجسته سیاسی است که از استایل «ارنستو چه‌گوارا» الگو برداری کرده است. علاوه بر این موارد استایل ا چه‌گوارا در میان افراد جامعه به خصوص دانشجویان نوعی نماد سرکشی محسوب می‌شود. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این مد لباس به مشکلات اقتصادی و اجتماعی نسبت داده می‌شود که منعکس کننده پیام چه در تمام دوران فعالیتش است.

ارنستو-چه-گوارا

ارنستو چه گوارا در تمام دوران فعالیتش پیراهن و شلوار کتان به سبک چریکی و رنگ سبز زیتونی به تن داشت.

بررسی استایل ارنستو چه‌گوارا در تصویر چریک اسطوره‌ای

عکس Che chic یا چریک اسطوره‌ای توسط Guerrillero Heroico گرفته شده است. این تصویر را می‌توان محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین عکس در جهان دانست. از این تصویر «ارنستو» به وفور بر روی تیشرت‌ها و خودروها استفاده می‌شود. مشخص نیست که چه کسی و چه زمانی برای اولین بار از تصویر چه‌گوارا در صنعت مد استفاده کرد. اما آنچه مشخص است عکس چریک اسطوره‌ای برای نخستین بار بر روی پوسترهای هنرمند ایرلندی جیم فیتزپاتریک در سال ۱۹۶۷ نقش بست.
با نگاهی به تصاویر و بررسی استایل «ارنستو چه‌گوارا» در می‌یابیم که به سادگی می‌توان از سبک و استایل چه الگو برداری کرد. شاخص‌ترین بخش پوشش چه‌گوارا کلاه او است. کلاه برت در میان نظامیان و تکاوران بسیار مرسوم است. اما در جلوی کلاه مشکی رنگ «ارنستو چه‌گوارا» یک ستاره کوچک خود نمایی می‌کند. او در تمامی تصاویرش با لباس نظامی و با حالتی خسته و آشفته دیده می‌شود. پیراهن کتان او جیب دار و به رنگ سبز زیتونی است که امروزه به راحتی در فروشگاه‌ها یافت می‌شود. این پیراهن با شلوار شش جیب کتانی سبز رنگ بیشتر جلوه می‌کند و ظاهری چریکی را تداعی می‌نماید.
استایل ارنستو چه‌گوارا با پوتین‌های چرم مشکی بند دار نظامی تکمیل می‌شود. کافیست پایین شلوار خود را گتر کنید تا ورزیده‌تر به نظر برسید. مدل مو و ریش او همیشه نامرتب و آشفته بود. امروزه موهای مجعد و ریش بلند به نوعی ترند شده‌ و جوانان از این سبک استقبال می‌کنند. به طور کلی چه‌گوارا شخصیتی بحث برانگیز است. او را می‌توان تنها فرد جهان دانست که هم مورد ستایش است و هم نفرت بسیاری را بر می‌انگیزد. الگوبرداری از استایل ارنستو چه گوارا ممکن است کمی مخاطره‌آمیز باشد، اما حس جذاب و متفاوتی را ایجاد می‌کند.

چریک-اسطوره‌ای

عکس Che chic یا چریک اسطوره‌ای

جمع بندی

خصوصیات اخلاقی و اهداف «ارنستو چه‌گوارا» همچنان مورد مناقشه است. او شخصیت پیچیده‌ای داشت. چه طلاقی قلم و مسلسل بود و در به‌کار بردن این دو به یک اندازه مهارت داشت. به اعتقاد چه‌گوارا مهم‌ترین آرمان انقلاب، آزادی انسان از خودبیگانگی است. این بینش تنها تفکری است که مخالفان «ارنستو چه‌گوارا» هم به آن اعتقاد دارند. او را می‌توان تاثیرگذارترین فرد قرن بیستم دانست. تفکرات و حتی استایلش تا به امروز مورد توجه بسیاری از سیاستمداران و افراد جامعه قرار گرفته است. چه حتی با استفاده از پوشش و لباس‌های خود مبارزه گری را به جهان نشان داد. بررسی استایل ارنستو چه‌گوارا سرپیچی و مبارزه را به ما نشان می‌دهد. همین حس جوانان را به این نوع مد لباس راغب می‌کند.

«هیچ‌یک» در اولین داستان عکس خود با نام هم‌چهره با تاریخ به بازسازی تصویر او با حضور «مجید واشقانی» پرداخته است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:1 بهمن, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

سه × یک =