استان اردبیل دارای تمدنی کهن است، که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در طول تاریخ میزبان قدرت‌های بسیاری بوده است. گذر سلاطین و اقوام متفاوت یادگارهایی را بر جای گذاشته است که خاطرات روزگاران دیر را در کوچه‌های شهر نجوا می‌کنند.

 بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه-شیخ-صفی-الدین-اردبیلی

پس از بازدید از بازارهای مرکز شهر و چشیدن حلوای سیاه، تماشای این بقعه خالی از لطف نیست. این بنا از دوره ایلخانی بر جای مانده و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز جای گرفته است. در این بقعه شاه عباس اول در کنار مادر شاه اسماعیل و دیگر بزرگان صفوی آرمیده‌اند.

جمعه مسجد اردبیل

قدمت این بنای تاریخی به روزگار سلجوقیان باز می‌گردد. این مسجد در زمان زرتشتیان آتشگاه بوده است. بنای آجری این سازه تاریخی را در خیابان مدنی مشاهده می‌کنید. البته پس از حمله مغول‌ها بخش‌های زیادی از این بنا از بین رفته است.

پل‌های تاریخی اردبیل

پل-های-تاریخی-اردبیل

پل های تاریخی اردبیل

این شهر مملو از پل‌های تاریخی چون پل ابراهیم آباد و پل الماس است. این دو پل روی رودخانه بالخلو قرار دارند. پل جحین و پل یعقوبیه نیز روی این رودخانه قرار دارند که امروزه نیز مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند. روی همین رودخانه پل سید آباد و قره سو نیز واقع شده‌اند. پل هفت چشمه و پل نادری بر رود بالقلی چای و در زمان صفوی بنا شده است.

بازار قدیمی اردبیل

این بازار سنتی از زمان سلجوقیان محل داد و ستد بوده است. در بازدید از این بازار می‌توانید سری به  مسجد جامع و مسجد اعظم اردبیل نیز بزنید.

بناهای-تاریخی-اردبیل

بناهای تاریخی اردبیل

در استان اردبیل بناها و خانه‌های تاریخی فراوانی را مشاهده می‌کنید. خانه مشروطه در زمان قاجار بنا شده است و یکی از آثار ملی کشور به شمار می‌رود.  خانه صادقی اردبیل از دیگر یادگارهای دوران قاجار در این خاک است. در کنار خانه‌ها، حمام‌های سنتی فراوانی نیز در این شهر بنا شده است. به عنوان مثال حمام ابراهیم آباد و پیر زرگر از معروف‌ترین حمام‌های تاریخی شهر به شمار می‌روند.

در کنار بازدید از این سازه‌های کهن بهتر است نگاهی به آثار تاریخی موجود در موزه‌های شهر نیز بیندازید. موزه مردم شناسی و موزه صنایع دستی اردبیل مکان بسیار خوبی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم این منطقه است. موزه‌های دیگر چون موزه مفاخر اردبیل، موزه باستان شناسی اردبیل و موزه تاریخ طبیعی نیز می‌تواند مقصد بعدی شما برای شناخت پیشینه این مردم و دیار باشد.

جاذبه-طبیعی-اردبیل

جاذبه‌های طبیعی اردبیل

تاریخ با دست‌مایه قدرت و سلطنت، یادگارهایی را بر چهره شهر برجای گذاشته است و طبیعت با بازی باد و آب چشم‌اندازهای خیره‌کننده را خلق کرده است. شور و خیال دریاچه شورابیل در کنار رقص طنازانه درختان جنگل فندقلو را در سفر به این خاک از دست ندهید.

اگر شیفته طبیعت گردی و شب‌مانی به زیر آسمان هستید، اقامت در تفرجگاه بولاغلار را از دست ندهید؛ این تفرجگاه در فاصله ظ30 کیلومتری اردبیل واقع شده است. همچنین در این منطقه چشمه‌های جوشانی را می‌یابید.

اسکی در اردبیل

6 ماه از سال، اردبیل در زمستان، اما نه در خواب سپری می‌کند. علاقه‌مندان بسیاری هرساله برای اسکی در پیست اسکی اردبیل راهی این شهر و دیار می‌شوند. منطقه آلوارس در دامنه کوه سبلان و در فاصله 40 کیلومتری اردبیل واقع شده است.

 ماهیگیری-دریاچه نئو

برای ماهیگیری در اردبیل آبگیرها‌‌، رودها و دریاچه‌های بسیاری وجود دارد. اما معروف‌ترین نقطه برای ماهی گیری در این استان دریاچه نئور است.  این دریاچه در واقع دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در بهار تبدیل به یک دریاچه بزرگ می‌شود.

دریاچه-نئور-جاذبه-طبیعی-اردبیل

در بازدید از این شهر تاریخی بازدید از مراکز خرید الماس شهر، بازار مرکزی صدف و شورا سنتر را فراموش نکنید. اردبیلی‌ها سلیقه بسیار خوبی در پوشاک دارند، خرید از مغازه‌های شهر خالی از لطف نخواهد بود.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:6 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

دوازده − 5 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید