اینجا استان خوزستان است دیاری تاریخی و کهن که در فلات ایران زمین قرار گرفته و با منابع نفت و گاز متبرک شده است. مردمان خونگرم این سرزمین گرمسیری در میان جنگل، بیابان، جلگه و کوهستان زندگی می‌کنند.

خوزستان نقطه‌ای شگفت انگیز برای ماجراجویی در میان بناهای تاریخی است که هر یک راوی تاریخ کهن ایران باستان هستند. از کاخ آپادانای شوش و آسیاب‌های آبی دزفول تا سازه‌های آبی شوشتر و زراس آغوش گرم خویش را به روی ماه مسافران گشوده‌اند و با نغمه‌ای دلنشین به همگان خوشامد می‌گویند‌.

کاخ آپادانای شوش از مهم ترین بناهای تاریخی خوزستان

کاخ-آپادانای-شوش

شوش در تاریخ تمدن کهن اهمیت ویژه‌ای دارد و همچنان تحقیقات آنها در این بنای تاریخی ادامه دارد. کاخ آپادانای شوش که یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی خوزستان است، میراث پادشاهی پرعظمت داریوش بزرگ است.

این بنا ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به دست معماران، هنرمندان و طراحان نامی پارس احداث شده است. به محض ورود به این بنای عظیم دستی پرتوان ذهن سیال و خیال پرداز آدمی را به سرعت برق و باد به دوران باشکوه هخامنشی می‌کشد و بازدید کنندگان لذت قدم زدن در تاریخ را می‌چشند.

آتشکده جاویدا

یکی از جاهای دیدنی خوزستان در شمال شرقی مسجد سلیمان جا خوش کرده که قدمت آن به هفت قرن پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. آنچه در ساختار این بنا هوش از سر می‌برد آن است که معماران زبردست ایران کهن از هیچ ملاتی برای استحکام سنگ‌ها استفاده نکرده‌اند. اگرچه این بنا مورد بی‌مهری واقع شده و به مرمت نیاز دارد، اما در گذر از اعصار و قرون شکوه خویش را حفظ کرده و به صورت تلویحی یادآور صلابت هخامنشیان است.

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های-آبی-شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر شاهکار چشم‌نواز معماری است، که با چاشنی خلاقیت و نبوغ پارسی ساخته شده است. کلنگ احداث این بنا در دوران هخامنشی به زمین زده شده و در دوران ساسانیان به اوج تکامل رسیده است. قرن‌ها است که این مجموعه صنعتی با مجموعه‌ای از پل‌ها، تونل‌ها و کانال‌ها به هدایت آب پرداخته، بدون آنکه آب در دل ساکنان خوزستان تکان بخورد.

موزه جنگ خرمشهر

خرمشهر را با مردمان غیرتمند و شجاعی می‌شناسند که برای حفظ سربلندی ایران عزیز از جان و مال خود گذشتند. موزه جنگ خرمشهر که در گذشته محل استقرار وزارت نفت بوده، تنها اندکی از جان‌فشانی مردم داغدار این دیار را به تصویر می‌کشد. بازدید از این موزه به همگان یادآوری می‌کند که حیات آنها از شهادت مردمانی جان گرفته که این پهنه خاکی دردآلود را وداعی جانانه گفتند.

زراس از جاذبه های گردشگری خوزستان

طبیعت-زراس-در-خورستان

طبیعت در خوزستان بهشتی آفریده به نام زراس که تنها ۱۴ کیلومتر با شهر دهدز فاصله دارد. زراس که از جاذبه‌های گردشگری خوزستان است، طبیعتی بکر دارد و زیبایی کم نظیرش را مرهون دریاچه‌ای است که در میان دستان زاگرس جریان یافته و تمثالی از فردوس برین را خلق کرده است. مسافرانی که از هیاهوی شهر دود گرفته به تنگ آمده‌، چند روزی در اماکن اقامتی اطراف سکنی می‌گزینند و ذهن خویش را از اندیشه‌های مسموم دور می‌کنند.

 تشکوه رامهرمز

تشکوه-رامهرمز-خوزستان

تشکوه رامهرمز که کوه آتشین نیز نام گرفته کوهی مشتعل است، که همواره می‌سوزد و می‌گدازد. منابع عظیم گازی زیر کوه، راهی برای بالا آمدن پیدا کرده و جلوه‌ای زیبا خلق نموده‌اند. این کوه زیبای در حال سوز و گداز نمایی چون آتشکده‌های ایران باستان دارد که مردمان برای راز و نیاز با اهورامزدا راهی بلندای کوه می‌شدند.

بازار عبدالحمید

برای گشت و گذار در این بازار قدیمی که میراث قاجاریه است، باید راهی اهواز شد و قدم در خیابان نظامی گذاشت. این بازار همچون گذشته پررونق است و مردان و زنان غیور خوزستان به کسب روزی اشتغال دارند. اینجا مکانی است برای پرسه زدن، سوغاتی خریدن و لمس فرهنگ مردمان خطه جنوب.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:14 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

نه − چهار =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید