خشت به خشت اصفهان این خطه هنردوست و هنرپرور طلا است. باروری خاک این مرزوبوم، ساکنانش را متنعم ساخته و با شکوفا کردن صنعت کشاورزی دست نوازش، بر سر مردم شیرین زبان اصفهان کشیده است.

پس از یک گردش طولانی در استان اصفهان و تغذیه روح، با تماشای هنر والای معماری پارسی وقت آن است که با یکی از غذاهای لذیذ اصفهان جسم خسته را نیز احیا کرد. نام اصفهان که به گوش می‌رسد همه به یاد گل سرسبد این خطه می‌افتند که بریانی نام دارد.

بریانی از محبوب‌ترین غذاهای اصفهان

بریونی-اصفهان

در سفر به اصفهان باید در یکی از بهترین رستوران‌های سطح شهر نظیر بریانی اعظم در خیابان چهارباغ پایین، خود را به ضیافت دلچسب سرآشپزهای ماهر دعوت کرد. این خوراک چرب و خوش عطر از گوشت تازه گوسفندی و جگر سفید چرخ شده تهیه می‌شود‌ و با نان سنگک، یک کاسه آب گوشت خوشمزه، یک دسته ریحان تازه و دوغ گازدار نعنایی به میهمانان استان اصفهان تعارف می‌شود.

خورشت ماست خوراکی اعیانی

خورشت-ماست-دسر-اصفهان

این خوراک در دسته غذاهای اصفهان قرار ندارد، بلکه یک پیش غذای خوش رنگ و لعاب است که به عنوان پیش غذا آماده می‌شود. در گذشته خورشت ماست یک خوراک اعیانی محسوب می‌شد؛ ماست چکیده، زعفران و گوشت گردن ترکیب می‌شوند و حاصل دسترنج آشپزان ماهر اصفهانی غذایی است خوش رنگ به نام خورشت ماست.

یخمه ترش از غذاهای اصیل اصفهان

مردم اصفهان این غذای اصیل را یخمه تُرُش می‌نامند، که طعم آن با نامی که یدک می‌کشد پارادوکس عجیبی دارد. این خوراک پرخاصیت به هیچ عنوان ترش مزه نیست و به علت استفاده از شیره خرما طعم آن به شیرینی نزدیک است.

طعمی متفاوت با دوغ و گوشفیل

ترکیب متفاوت دوغ و گوشفیل

زیبایی‌های اصفهان هوش از سر می‌برد و گردشگران را انگشت به دهان می‌گذارد‌. در این مواقع به شوخی به آنها گفته می‌شود «اگ فشارت اُفتاده‌اس وا وَخی دوغ و گوشفیل اصفهان نوش جونت کو.» ترکیب شوری و شیرینی طعمی متفاوت خلق می‌کند که ارزش امتحان کردن را دارد.

طعمی شگفت انگیز با حلیم شیر

در هیچ نقطه‌ای از مام وطن حلیمی به خوشمزگی حلیم شیر اصفهان پخت نمی‌شود. ترکیب شیر، گوشت گردن گوسفند و بلغور مزه‌ای بهشتی خلق می‌کند. برای شروع یک روز پرماجرا در اصفهان و بازدید از جاذبه‌های تاریخی نصف جهان باید صبحانه یک کاسه حلیم شیر نوش جان کرد.

 

محصولات استان اصفهان

گلرنگ خوش رنگ اصفهان

گلرنگ-خوش-رنگ

گلرنگ را گل خشت نیز نامیده‌اند و مقاومت آن در برابر خشکی و شوری خاک اصفهان تحسین برانگیز است. گل آن در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگی شبیه زعفران دارد. در روزگاران کهن از گلرنگ به عنوان پادزهر استفاده می‌شد.

سیب زمینی فریدونشهر

فریدونشهر در ضلع غربی اصفهان خفته و عنوان یکی از امن‌ترین شهرهای جهان را یدک می‌کشد. زمین حاصلخیز این شهرستان به رونق کشاورزی و تولید سیب زمینی کمک شایانی کرده است. کشاورزان آفتاب سوخته فریدن (مردم اصفهان به فریدونشهر، فِرِیدَن می‌گویند) قلب زمین را شخم زده و این غده زیرزمینی را به مادر طبیعت می‌سپارند.

پیاز تند قهدریجان

قهدریجان است و پیاز تند و تیزش که به پیاز زرد یا قهوه‌ای شهرت دارد. غذاهای لذیذی که در رستوران‌های اصفهان عرضه می‌شوند عطر و بوی خود را مدیون پیاز این خطه هستند. مغز این پیاز سفید و پوست آن زرد رنگ است.

گل و گیاه زینتی محلات

گل-و-گیاه-زینتی-اصفهان

محلات مهد پرورش گل‌ها و درختچه‌های زینتی است و این سرزمین رؤیایی را، هلند ایران می‌نامند. دهکده گل محلات مکانی است نفس‌گیر و مملو از گل‌های رنگارنگ. محلات یکی از مکان‌های جادویی روی زمین است که از کاکتوس گرفته تا ارکیده و گونه‌های نادر را در بطن خود جای داده است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:15 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

بیست − نوزده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید