استان خراسان رضوی، دیاری با قدمتی دور و دارای نشانی خوش از اسلام، حرم امام رضا (ع)، بر سینه خود است، که گرچه آنجا آرام گرفته اما تا ابد می‌تپد. تپشی که سالیان دراز است مردمان ایران و دنیا را به این نقطه فرامی‌خواند و این شهر از ازل با محصولات و خوراکی‌های بومی خود مشغول پذیرایی از این مردمان بوده است.

شهری که ترکیب خاک و آبش می‌شود طلای سرخ ایران‌زمین که در دنیا مانند ندارد. خاک قرمزدوست این دیار تا چشم کار می‌کند درخت‌های زرشک اعلا را در برگرفته است. البته این شهر دستی به رنگ و شیرینی دارد و ادویه‌های رنگین‌کمانی و شیرینی‌های نباتی را نیز به مهمانان خود هدیه می‌دهد.

اگر به این شهر سفر کردید، غذاهای سنتی خراسان رضوی را در وعده‌های غذایی به خود سوغات دهید. چراکه سوغاتی بی‌مانند است که نمی‌توانید آن را به شهر خود ببرید.

زعفران-خراسان-رضوی

گوهرهای گرانبهای خاک خراسان!

استان خراسان رضوی، خاکی دارد که در پرورش قرمزی دستی قدرتمند در دنیا است. خواه این قرمزی پرچم یک گل باشد یا محصول یک درختچه! زعفران و زرشک دو فرزند قرمزرنگ محبوب و مشهور این خاک هستند که آوازه‌ آن‌ها در دنیا پیچیده است چه برسد به ایران! امکان ندارد کسی به این شهر سفر کند و حتی شده کمی زرشک یا زعفران آن را با خود نبرد.

شیرینی یا رنگین کمان؟

اگر به دنبال محصولات و سوغات خراسان رضوی هستید، بدانید که رنگین‌کمانی هفت‌رنگ و خوش‌عطر و طعم بی‌مثال دارد، و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که آن را نشناسد. ادویه هفت قلم را می‌گوییم که با رقص و تب و تاب و رنگ خود، غذاها را بهشتی می‌کند.

البته این تنها رنگین‌کمان شهر نیست، جیلی‌بیلی‌ها، نوع شیرین محصول رنگین‌کمانی خراسان هستند که بزرگان بیشتر از کودکان با آن‌ها شاد می‌شوند. آبنبات‌های رنگارنگ پاستیلی بهترین سوغات برای عاشقان خوراکی هستند، ولی شیرینی‌های پرآوازه‌تر دیگری به نام نقل و نبات هم در این دیار پیدا می‌شوند.

جیلی-بیلی-سوغات-مشهد

اگر نقل و نبات‌های استان خراسان رضوی را با دیگر نقل و نبات‌ها در یک صف بگذاریم، آن‌ها در ابتدای صف قدکشیده و خندان می‌ایستند و نگاه‌ها یا شاید هم شکم‌ها را خیره می‌کنند.

منحصربه فردترین وعده های غذایی خراسان رضوی!

هنگامی که در شهر مشهد پا بگذارید، قدم به قدم رستوران‌ها و غذاخوری‌های مجلل می‌بینید اما هرگز از غذاها و خوراکی‌های بومی این دیار نگذرید، که مثل آن‌ها را پیدا نمی‌کنید. در هر شهر و نقطه خراسان غذایی وجود دارد که طعم و عطر آن شما را سورپرایز می‌کند.

گاهی این سورپرایز در آش است، گاه در پلو و گاه در شله و خورشت، مهم سلیقه شماست. این سورپرایزها زیاد هستند اما مجال معرفی همه آن‌ها نیست و ما به برخی از آن‌ها اکتفا می‌کنیم. به قول شاعر: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

بهترین غذاهای خراسان رضوی و مشهد!

ساطوری پلو !

اگر می‌خواهید در سفر به استان خراسان رضوی یک وعده غذایی کامل با بر و رویی خوش و زیبا بخورید، ساطری پلو همان است که می‌خواهید. غذایی خوش‌رنگ و لعاب با ترکیباتی که آن را کامل‌ترین وعده غذایی می‌کنند. برنج، گوشت، هویج، کشمش، پیاز، روغن و زعفران و همه ترکیبات خوشمزه یک غذا را ساطری دارد.

دیگچه خوردنی!

یکی از بهترین غذاهای مشهد برخلاف باور عموم دیگچه است. زنان مشهدی غذایی دسرگونه طبخ می‌کنند که شاید بخاطر شکل و قیافه‌ای که دارد، دیگچه خطاب می‌شود. چرا که دیگی کوچک از برنج، شکر، شیر، زعفران، هل و گلاب است.

دیگچه-خوردنی-مشهد

شیشلیک واقعی اینجاست!

شیشلیک همه جا پیدا می‌شود اما شیشلیک شاندیز استان خراسان رضوی نه! این شیشلیک، شش تکه راسته گوشت گوسفند است که با ماست، آبلیمو، زعفران، فلفل و روغن آبدار، مزه‌دار می‌شود. یک‌بار که بخورید، دیگر از آن نمی‌گذرید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:9 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

3 × 1 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید