یزد در دل بیابان مرکزی ایران تاریخ و تمدنی را به تصویر می‌کشد که معرف تاریخچه غنی ایران است. این شهر اولین شهر خشتی دنیاست که لقب دومین شهر تاریخی جهان را به خود گرفته است. غنا و قدمت این شهر نام‌های بسیاری را برای آن به همراه داشته است. عروس کویر، شهر دوچرخه‌ها، شهر بادگیرها و دارالعلم از دیگر اسامی این شهر تاریخی به شمار می‌رود.

برای سفر به یزد محدودیت زمانی در نظر نگیرید، این شهر شما را به سفری تاریخی می‌برد که ذکر تمام ایستگاه‌های این سفر در این مطلب نمی‌گنجد.

مجموعه امیر چخماق

مجموعه-امیر-چخماق

این مجموعه شامل میدان، تکیه، بازار، مسجد و آب‌انبار است، که قدمت آن به دوره تیموری باز می‌گردد. جلال‌الدین امیرچخماق، حاکم زمان، دستور ساخت این بنا را در قرن نهم صادر کرد. امروزه برای رسیدن به این اثر تاریخی باید خیابان امام در شهر یزد را دنبال کنید.

مسجد جامع یزد

در ضلع غربی خیابان امام خمینی در یکی از محله‌های سنتی یزد بنایی را مشاهده می‌کنید با یک ایوان مرتفع که به شکل مستطیل بنا شده است. این مسجد دارای دو شبستان، گرم‌خانه، گنبدخانه و دو پایاب است. برای ورود 6 درب مجزا تعبیه شده و هریک از این درب‌ها شما را به بخش متفاوتی از مسجد راهنمایی می‌کنند.

کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای-زین-الدین-یزد شهر تاریخی

این بنا بیش از 400 سال قدمت دارد. شاه عباس صفوی دستور این بنای باشکوه را داده و معماران آن را در دو طبقه ساخته‌اند. این بنای خشتی در فاصله 60 کیلومتری جاده یزد به کرمان واقع شده است. به دنبال بازسازی این بنا، یونسکو جایزه بهترین بنای بازسازی شده را به این کاروانسرا اهدا کرده است.

یخچال خشتی میبد

بخچال-خشتی-میبد

آب‌وهوای بسیار گرم منطقه منجر به خلاقیت معماران شده است. آنها در فاصله 50 کیلومتری شمال یزد کنونی، یخچالی خشتی را بنا کرده‌اند که مخصوص به تولید و ساخت یخ بوده است.

در این بنا دیوار سایه‌انداز، حوضچه تولید یخ و مخزن نگهداری از یخ قرار دارد. خانه‌ها در این دیار کویری بیشتر از خشت و گل ساخته شده‌اند چرا که این مواد از ورود گرما و سرما ممانعت می‌کنند.

ساخت این بنا به دوره قاجاریه و صفویه باز می‌گردد و بزرگ‌ترین یخچال خشتی ایران به شمار می‌رود.

خانه لاری‌ها

ساخت این خانه باشکوه به دوران قاجار باز می‌گردد و در حدود 150 سال پیش بنا شده است. این بنا متعلق به حاج محمد ابراهیم لاری است و در 6 باب خانه بنا شده است. این عمارت در گذشته به عنوان خانگاه نعمت‌اللهی استفاده می‌شده است.

امروزه برای دسترسی به این خانه بعد از پشت سر گذاشتن خیابان امام خمینی وارد محله فهادان می‌شوید و این عمارت را در کنار خانه کلاه فرنگی یا عمارت کلاه فرنگی پیدا می‌کنید.

هشت باغ دولت آباد

هشت-باغ-دولت-آباد

این باغ شاهانه بی‌شک یکی از باشکوه‌ترین باغ‌های ایرانی است که از روزگار افشاریه و زندیه به یادگار مانده است. محوطه با هنرمندی تمام به وسیله گل‌ها و درختان متنوع تزئین شده است. در این عمارت، سردر زیبا، ساختمان هشتی و بادگیر را مشاهده می‌کنید. عمارت بهشت آیین، تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب‌انبار و باغ ناصر بخش‌های دیگر این عمارت هستند. هنگام بازدید از این بنای تاریخی بلندترین بادگیر تاریخ را مشاهده می‌کنید.

یزد شما را به مهمانی تاریخ و صنعت دعوت می‌کند. در یزد در خانه‌های قاجاری که اکنون به هتل تبدیل شده‌اند اقامت کنید و از بازارمسگرها، دخمه زرتشتیان، آب انبار شش بادگیر، باغ دولت آباد، موزه آب، موزه سکه و زندان اسکندر نیز دیدن کنید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:9 فروردین, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

5 × پنج =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید