بستنی، یکی از دسرهای محبوب و خوشمزه در سراسر جهان است اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که این دسر یخی لذیذ و بسیار خوشمزه از کجا آمده است؟ این خوراکی بی.نظیر و محبوب برای اولین بار چگونه ساخته شد؟ در این مقاله، به بررسی پیدایش این دسر یخی خوشمزه در سر تا سر جهان خواهیم پرداخت. پس با ما همراه شوید تا اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با پیدایش این دسر خوشمزه یخی به دست آورید.

پیدایش اولین نوشیدنی‌های یخ‌زده در جهان

شواهد موجود حاکی از آن است که در قرن چهارم پیش از میلاد، اسکندر کبیر علاقه بسیار زیادی به نوشیدنی.‌های یخ زده داشته. در سال ۶۲ قبل از میلاد نرون، امپراتور روم، از گروهی بردگان خود خواست تا به کوهستان‌های آپنین بروند و به جمع آوری برف و یخ بپردازند. سپس یخ‌های جمع آوری شده را با شربت، پوره میوه یا عسل مخلوط کرده و میل می‌‌کرد. این روش‌ و افسانه‌ها نشان از وجود نوشیدنی‌‌های یخی در آن زمان دارد. پس می‌‌توان آن را به‌عنوان ابتدایی‌ترین شکل بستنی در نظر گرفت.

تولید-بستنی-در-قدیم

ساخت و تولید بستنی در زمان های قدیم

تاریخچه ساخت بستنی

بستنی یک خوراکی یخ زده است که پیدایش آن مربوط به هزاران سال قبل بر می‌گردد. اولین نشانه‌های استفاده از یخ و یخچال در تهیه دسرهای سرد و خنک در سال‌های قبل از میلاد قابل ردیابی است. در ایران باستان، ایرانیان از برف و یخ جمع ‌آوری کرده و با تلفیق آن با عسل، شهد و میوه‌ها، دسر یخی خود را تهیه می‌‌کردند.

همچنین، در زمان امپراتوری روم و یونان باستان، این خوراکی خوشمزه بسیار طرفدار داشت و آن را با استفاده از یخ و عسل درست کرده سپس میوه‌‌های مختلف را به آن اضافه می‌کردند. در طول تاریخ، تکنیک.ها و روش‌های تهیه بستنی بهبود یافت و در طی زمان شاهد تولید انواع مختلف دسرهای یخی خوشمزه و متفاوت بودیم.

از گذشته تا به امروز، دسرهای یخی به.عنوان یک خوراکی محبوب در سراسر جهان شناخته می‌شود. تنوع طعم‌‌ها، مواد افزودنی‌‌ها و روش‌‌های تهیه بستنی، این خوراکی خوشمزه را به یک محصول بی ‌نظیر و پر طرفدار تبدیل کرده است.

نگاهی کلی به تاریخچه بستنی در سراسر دنیا

تاریخچه پیدایش بستنی در سال‌های مختلف به شرح زیر بوده است.

۵۰۰ سال قبل از میلاد: ایرانیان این دسر یخی خوشمزه را با ترکیب آب انگور و برف درست می‌‌کردند.

۴۰۰ سال قبل از میلاد: در ایران باستان، دسر های یخی شاهان و خاندان سلطنتی از موادی مانند گلاب یخ، ورمیشل، زعفران و میوه ‌های شیرین تهیه می‌شد.

۳۷-۶۸ قبل از میلاد: امپراتور روم، نرون، به دسر یخی یخی با میوه و عسل علاقه داشت.

۲۰۰ پس از میلاد: در چین باستان، بستنی از ترکیب شیر و برنج فریز شده تهیه می‌‌شد.

۸۰۰-۹۰۰: عرب‌ها شیر و شکر را به عنوان ماده اصلی بستنی معرفی کردند.

۱۱۰۰: مصرف چندین غذای تابستانی همراه با یخ در چین افزایش یافت.

اواخر قرن سیزدهم: مارکوپولو دسرهای یخی را از خاورمیانه به ایتالیا آورد.

۱۵۳۳: دسرهای یخی از ایتالیا به قاره فرانسه و سپس به کل اروپا گسترش یافت.

۱۶۴۹: استعمارگران اسکاتلندی این دسر خوشمزه را به آمریکای شمالی آوردند.

۱۷۴۴: فیلیپ لنزی، آشپز آمریکایی، در نیویورک فروش بستنی را آغاز کرد.

۱۸۱۳: همسر رئیس‌جمهور آمریکا این دسر یخی خوشمزه را در مراسم تحلیف سرو کرد.

۱۸۵۱: تجارت این خوراکی یخی خوشمزه در آمریکای شمالی شروع گردید.

۱۹۰۴: نخستین دسر یخی قیفی در نمایشگاه جهانی رونمایی گردید.

۱۹۳۴: بستنی با پوشش شکلاتی راه ‌اندازی شد.

۱۹۳۹: تولید انبوه دسرهای یخ زده آمریکایی برای نیرو های متفقین در اروپا.

قرن بیستم: با ظهور یخچال‌ های ارزان و صنعت بستنی، این دسر محبوب به یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های تابستانی جهان تبدیل شد.

تاریخچه-بستنی-در-ایران

ساخت و تولید دسرهای خوشمزه یخی در گذشته

تاریخچه بستنی در ایران

تاریخچه بستنی در ایران به قرون گذشته برمی ‌گردد. در زمان های باستانی، مردم ایران برف و یخ را از کوهستان‌‌ها جمع‌آوری کرده و با استفاده از آب انگور و مواد طعم ‌دهنده، دسر های یخی خود را تهیه می‌‌کردند.

ساخت نخستین دسر یخی در ایران مربوط به دوره ناصرالدین‌‌شاه قاجار است. اکبر مشتی، که در دربار مظفرالدین‌شاه به ساخت دسرهای یخی زعفرانی مهارت داشت، از افراد ماهر در زمینه ساخت این خوراکی خوشمزه بود. او با استفاده از گلاب، زعفران، خلال پسته و خامه، دسر یخی خوشمزه ‌ای تهیه می ‌کرد که به نام بستنی زعفرانی شناخته می‌‌شد. این نوع بستنی به مرور زمان، توسط مردم عادی نیز پذیرفته شد و محبوبیت آن رو به افزایش بود.

انواع بستنی‌های مختلفی از جمله زعفرانی، وانیلی، شکلاتی و مخلوط در ایران تولید می‌شد. رنگ قهوه‌ای این خوراکی خوشمزه به دلیل افزودن دارچین بود. از ترکیب سه نوع دسر یخی زعفرانی، وانیلی و قهوه‌ای، به عنوان بستنی‌های مجلسی استفاده می‌کردند.

در دهه ۴۰ شمسی، با ورود دستگاه‌‌های تولید دسر یخی به ایران، فرآیند تولید بستنی بهبود یافت. شرکت‌‌های تولید کننده، دستگاه‌های مخصوص ساخت دسر‌های یخی را به مراکز بستنی فروشی مشهور در تهران به صورت رایگان اهدا کردند. با استفاده از این تکنولوژی‌‌های جدید، تولید این دسر یخی خوشمزه در ایران به مرحله صنعتی رسید و دسرهای متنوعی با طعم‌‌ها و انواع مختلف عرضه شد. با این حال، برخی بستنی ‌فروشی‌ ها مانند اکبر مشهدی به سنت‌ قدیمی خود پایبند بودند و از روش‌‌های سنتی برای تولید انواع دسرهای یخی استفاده می‌‌کردند.

پیدایش-بستنی

ساخت و تولید انواع مختلف بستنی های خوشمزه و لذیذ در ایران

از آن زمان تا به امروز، مصرف این دسر یخی خوشمزه در ایران با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است. انواع بستنی‌ها با طعم‌ها و ترکیبات مختلف در بازار تولید و عرضه می‌شود. صنعت این خوراکی خوشمزه در ایران به شکلی گسترده توسعه یافته است و این خوراکی خوشمزه ایرانی به عنوان یکی از محصولات محبوب و با کیفیت در بازارهای داخلی و بین‌‌المللی شناخته می‌شوند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:27 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

16 − 15 =