استان هرمزگان برپهنه آب‌‌های آزاد، تاریخی پر فراز و نشیب را به نظاره نشسته است. در بازدید از این استان در کنار بازی زیبا و نقش‌آفرین طبیعت، دست آدمی را در گوشه و کنار خاک می‌بینید. دستانی که گاه برای تاراج و گاه برای آبادانی برگی تازه را در تاریخ استان رقم زده‌اند.

جاذبه‌های تاریخی هرمزگان

جاهای دیدنی و جاذبه‌های تاریخی استان هرمزگان

حمام گله داری

این حمام از دوران قاجار بر دامن هرمزگان قد علم کرده و تاکنون بارها مرمت شده است. از سال 1379 به عنوان موزه مردم شناسی ثبت شده است.

تمام ویژگی‌های شاخص معماری حمام‌های قاجاری را در این بنا مشاهده می‌کنید. از گنبدها گرفته تا راهرو دشتی، بینه، سربینه، گرمخانه و خزینه همگی در زیر بام گرد هم آمده و بهداشت شهر را تامین می‌کرده‌اند.

پل-لاتیدان

ویژگی متمایز حمام گله داری هرمزگان، استفاده از سنگ‌های دریایی، اسفنجی، گچ دست کوب و ساروج محلی است، که بنا را با اقلیم منطقه سازگار کرده است. آب حمام از چاهی تامین می‌شده که در عمق ده متری از زیر بنا واقع بوده است.

پل لاتیدان

این پل که با نام پل رود کول نیز شناخته می‌شود با قدمت 500 ساله تا سال 1372 زیر خاک مدفون بود. در آن سال سیلی بزرگ، خاک روستای نیم کاره را شست و چهره پل را نمایان کرد. این پل 233 دهانه داشته است و امروز تنها 33 دهانه از آن برجای مانده است. نوع معماری بنا شباهت زیادی به ساخته‌های دوران شاه عباس اول دارد و به عنوان طولانی‌ترین پل کهن ایرانی شناخته می‌شود.

در ساخت پل از سنگ‌های تراش نخورده استفاده شده و شواهد حاکی از آن است که این پل با هدف حمله به پرتغالی‌ها و در کمترین زمان ممکن بنا شده است. امروزه این پل را در فاصله 70 کیلومتری بندرعباس و در جاده لار خواهید یافت.

برکه های باران

جاذبه‌های طبیعی هرمزگان

برکه‌های باران نامی است که روی مجموعه‌ای از 6 آب‌انبار گذاشته شده است. این آب‌انبارها در محوطه موزه خلیج فارس بنا شده‌‌اند و تاریخ ساخت آنها به دوران صفوی باز می‌گردد. با توجه به کمبود آب شیرین در منطقه از این آب‌انبار برای انبار کردن آب شیرین استفاده شده است. این روزها برکه‌های باران به عنوان آمفی‌تئاتر و موزه آب، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

 عمارت کلاه فرنگی استان هرمزگان

عمارت-کلاه-فرنگی-استان-هرمزگان

در بازدید از شهر ساحلی و در نزدیکی اسکله بنایی قدیمی را مشاهده می کنید که محل رایزنی‌های داخلی و خارجی بوده است.

کلاه فرنگی ساختمانی دوطبقه با گنبدی شبیه به کلاه‌های اروپایی است. دلیل نام‌گذاری بنا نیز همین شباهت بوده است. هلندی‌ها هنگام بازدید از بندرعباس این بنا را احداث کردند. قدمت این بنا نیز به سال 1632 میلادی مقارن با دوران صفویه باز می‌گردد.

جاذبه های طبیعی استان هرمزگان

هرمزگان به دلیل همجواری با خلیج فارس، یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ساحلی ایران است. تنگه هرمز با 56 کیلومتر عرض و  ۱۶۷ کیلومتر طول، یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های ارتباطی کشور با آب‌های آزد است. آب‌های خلیج فارس تکه‌هایی از خاک هرمزگان را بر دست گرفته‌اند و جذاب‌ترین صحنه‌های ساحلی را رقم زده‌اند.

قشم

آب‌های هرمزگان مامن جزایر بسیاری است که در تمام طول سال میزبان مسافران داخلی و خارجی است. از بندرعباس تا قشم تنها 22 کیلومتر فاصله است. در قشم جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی چون غار خربس و قلعه پرتغالی‌ها را بازدید کنید.

 کیش

این جزیره با 60 کیلومتر مربع مساحت در فاصله 300 کیلومتری از بندعباس و 255 کیلومتری از قشم واقع شده است. کیش به عنوان یک جزیره مرجانی با آبی زلال و تنوع زیستی غنی، ایستگاه خوبی برای غواصی است.

استان هرمزگان، جزیره ابوموسی را نیز در آغوش گرفته و در میان آب‌ها شناور دارد. این شهرستان شامل جزایر تنگ بزرگ، تنگ کوچک و فارور سیری است. موقعیت جفرافیای استراتژیک استان هرمزگان منجر به احداث شهرها و بنادر تجاری مهمی چون جاسک و بندر لنگه شده است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:3 فروردین, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

5 × یک =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید