استان قزوین همسایه گرمابه و گلستان پایتخت کنونی، خاطرات دلاویز دوران کهن را چون مدالی زرین بر گردن آویخته و بدین سان اجازه نداده شکوهش به تاراج تاریخ برود. مهد خوشنویسی ایران زمین بیش از چهل سال سکان‌دار مراودات سیاسی و اجتماعی سلسله صفویه بوده است.

استان قزوین همسایگانی مهربان چون مازندران سرسبز، همدان، زنجان، مرکزی، البرز و گیلان دارد و در سایه بلند آثار تاریخی خود رتبه اول کهن‌ترین سکونتگاه کشور را به دست آورده است.

جاهای دیدنی استان قزوین کجاست؟

قزوین نام‌های زیبایی چون راژیا، آرساس، کشوین و قسوین. سرزمین کاسپی‌ها (یکی از اقوام باستانی) دارد و با جاذبه‌های گردشگری متعددی چون قلعه الموت، کاخ چهل ستون، عمارت باغ سپهدار و باغستان سنتی قزوین تقدیس شده و با شگفتی‌های زیاد اقوام مختلف را به سمت خود می‌کشد.

کاخ موزه چهل ستون

کاخ-موزه-چهل-ستون

کاخ موزه چهل ستون که نام دیگر آن عمارت کلاه فرنگی شاه طهماسب است در قلب استان قزوین جانمایی شده و میراث گرانبهای سلسله صفویه است. این عمارت تنها بنای تاریخی باقیمانده از دوران صفوی است که از نیشتر ایام گزند کمتری یافته و صلابت خویش را حفظ کرده است.

این کوشک هشت ضلعی دو طبقه با نقاشی‌های دیواری تزئین شده و رویدادهای مهمی چون پادشاهی نادر قلی افشار را به رخ بازدید کنندگان می‌کشد. کاخ چهل ستون که یکی از بناهای تاریخی استان قزوین است عنوان موزه خوشنویسی را یدک می‌کشد.

کاروانسرای سعدالسلطنه

استان قزوین به عنوان گلوگاه مرکزی ایران، استان‌های جنوبی را به خطه سرسبز شمال پیوند می‌دهد و در گذشته نیز به علت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم به استراحتگاهی برای کاروانیان تبدیل شده بود و به این مناسبت سعدالسلطنه یکی از حاکمان استان قزوین در دوران قاجار فرمان ساخت بزرگترین کاروانسرای ایران را صادر کرد. این کاروانسرا مزین است به گنبدی کاشی کاری شده که شکوه معماری آن، آدمی را متحیر می‌کند از این همه نبوغ.

قلعه الموت از جاذبه های گردشگری زیبای قزوین

قلعه-الموت-جاهای-دیدنی-قزوین

قلعه الموت از پربازدیدترین جاهای دیدنی قزوین است که در روستای گازرخان قرار گرفته و به آشیانه عقاب تعبیر شده است. برخی عقیده دارند این دژ شباهت زیادی به شتر خوابیده دارد که به اسارت صخره‌های خاکستری و سرخ اطراف درآمده است‌. قلعه الموت که نام دیگر آن قلعه حسن است، دستیازی هلاکوخان مغول بر تن رنجورش صحنه‌ای دل آزار ایجاد کرده و رخسار آسیب دیده‌اش دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

بازار قزوین

این بازار از دوران صفوی و قاجار به جا مانده و از لحاظ معماری بی‌نظیر است. این بازار که با بافت سنتی شهر ادغام شده است از بخش‌های مختلفی تشکیل شده چون سرای سعدالسلطنه، سرای قیصریه، مسجدالنبی و سرای وزیر. در بازار قزوین راسته‌های متعددی چون راسته بلور فروش‌ها، مسگرها، زرگرها، آهنگرها و خراطها فعال هستند و مایحتاج خلق را تامین می‌کنند.

قله سیالان

قله-سیالان-بومگردی-قزوین

لذتی وافر دارد قدم در دستان سیالان گذاشتن، از قامت برافراشته آن بالا رفتن و هوای تازه و روح بخشش را به جان کشیدن. این کوه در مرز دو استان قزوین و مازندران ایستاده و میزبان گردشگران و کوهنوردان این دو خطه است. سیالان، طبیعت بکر و دوست داشتنی آن جان می‌دهد برای یک خلوت بهشتی. هوای دو نفره این اقلیم  طبع شعر آدمی را زنده می‌کند. عاشق باشی و شاعر و این هوای جان بخش، مگر می‌شود از دامان سیالان دل کند و به چنگال دود و آهن بازگشت؟

باغستان های سنتی قزوین

باغستان-های-سنتی-قزوین

این باغستان‌ها چون حائلی زمردین از سه زاویه غربی، شرقی و جنوبی چون نیم دایره به دور قزوین تنیده‌اند. گمان می‌رود که قدمت این باغستان‌ها به دوره فرمانروایی حکام ساسانی می‌رسد. متاسفانه وسعت این باغات کاهش چشمگیری داشته است. مجموعه درختان انگور، پسته و بادام این منطقه هنوز به شیوه سنتی آبیاری می‌شوند از این رو این یادگار سبز را باغستان‌های سنتی قزوین نام نهاده‌اند‌ و از جاهای دیدنی قزوین است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:19 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

پنج + 16 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید