استان چهارمحال و بختیاری را بام ایران نام نهاده‌اند، این خطه گنجینه‌ای گران‌بها از دانه‌های مرواریدی برف بر سر نهاده است. شاهرگ حیاتی کارون و زاینده رود در خاک این خطه دست و دل باز نهفته و چون آفتاب گرم بهاری مهر بی‌مثالش را بر سر لرستان، اصفهان و خوزستان نیز تابانده است.

شکوه خیره کننده چهارمحال و بختیاری تداعی کننده زیبایی کشور سوییس است و از دل کوه‌های سر به فلک کشیده‌اش آبی گوارا نصیب مردم می‌شود. مسافران این سرزمین به شوق دیدن ابنیه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری، آبشارها، رودها و تپه‌های سرسبز ترک دیار کرده و قدم در طبیعت بکر این استان می‌گذارند.

جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری

حمام خان شهرکرد

حمام-خان-شهرکرد

یکی از جاهای دیدنی شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) حمامی است بسیار قدیمی که قدمت آن به سال ۱۲۳۲ هجری شمسی می‌رسد. این بنای قجری، زمینی به وسعت ۵۵۰ متر مربع را به خود اختصاص داده و در گذشته شاهد آب بازی کودکان و شیطنت آنها بوده است. حمام خان شهرکرد از چند بخش ساخته شده که عبارت‌اند از: خزینه، سربینه، سردر و خان نشین.

قلعه تاریخی جونقان

این قلعه تاریخی آبروی خود را مدیون قیام پهلوانان بختیاری و مشروطه است. این بنای تاریخی دلکش که یادآور کاخ‌های قرن ۱۹ فرانسه است به دستور سردار اسعد بختیاری احداث شده و در گذر ایام از باد و باران گزند نیافته است. گچبری و حجاری‌های به کار رفته در این بنا عظمت آن را دو چندان کرده است‌ و تندیس سردار اسعد بختیاری دلاور به بازدید کنندگان این بنا خوشامد می‌گوید.

قلعه هوره

قلعه-هوره-بناهای-تاریخی چهارمحال و بختیاری

قلعه هوره میراثی است گران‌بها در دامان شهرستان سامان که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. همسایگان این قلعه تاریخی زاینده رود و پل سنگی هوره نام دارند. در گذشته قلعه هوره مشتمل بر هفت برج پرصلابت بود که در پی بی‌مهری بشر از بین رفته‌ و اینک تنها دو برج بر خاک این سامان به جا مانده است.

آبشار دره عشق

یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری که جامه‌ای از درختان بلوط بر تن کرده و زیبایی دل‌فریبش را مدیون آبشارها و چشمه‌های آب معدنی است دره عشق نام دارد. این دره حاصل مهرورزی زمین و زایش گسل زاگرس است و روزگاری میعادگاه دو عاشق دلباخته بوده که تنها راه پل زدن به کالبد یکدیگر را رودخانه جاری در دره یافته‌اند.

پارک آبی دهکده موج شهرکرد

لذت آب‌تنی، دوباره کودک شدن و بازگشت به موسیقی دنیای کودکی، بشر بالغ را به پارک آبی دهکده موج شهرکرد می‌کشاند. سر خوردن در سرسره موج و هیجان سقوط آزاد تنها بخش کوچکی از این دهکده جذاب هستند که چون مغناطیسی قدرتمند انسان را از دنیای بزرگسالان جدا کرده و به دنیای کودکی پرتاب می‌کند.

منطقه حفاظت شده هلن از جاذبه‌های طبیعی شهرکرد

منطقه-حفاظت-شده-هلن

یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرکرد که چون گردنبندی زمردین زینت‌بخش گردن چهارمحال و بختیاری است، منطقه حفاظت شده هلن نام دارد. این خطه که چون فرزندی عزیز پاس داشته می‌شود نام خویش را وام‌دار مهربانویی آمریکایی است که به تیمار پیکر تب‌دار مردمان خونگرم بختیاری می‌پرداخت. دشت خیال انگیز هلن زیستگاه حیوانات متعدد نظیر سنجاب ایرانی، عقاب طلایی، بز و‌ کل، و خرگوش است‌ که در بوم‌گردی استان چهارمحال و بختیاری جایگاهی ویژه دارد. پاسدار میراث آیندگان باشیم و از زخم زدن بر پیکر هلن بپرهیزیم‌.

پل خداآفرین و پلکان باستانی دژپارت

معمار طبیعت که تیشه به دست بگیرد در دل زاگرس و در روستای گزستان از توابع شهرستان کوهرنگ پلی می‌آفریند حیرت انگیز. جادوی طبیعت هدیه‌ای است به مردمان بی‌آلایش بختیاری برای کاستن رنج کوچ. در جوار این پل، پلکانی دستکند ایجاد شده که بیش از صد پله دارد. برای دسترسی به پل و پلکان باستانی باید قوای جسمانی بالایی داشت و آن‌قدر شیفته مادر طبیعت بود که جور این مسیر را به دیده منت گذاشت.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:10 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

4 × یک =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید