از کودکان گرفته تا بزرگ‌سالان همه و همه در ایران، استان خراسان رضوی را با نام غریب آشنای ایران‌زمین، امام رضا (ع) می‌شناسند. این شهر، بی‌کرانه‌ای از امامی رئوف است که کشتی نشستگان ایران و جهان در آن پهلو می‌گیرند که آشیانه‌ای چندروزه در لنگرگاه لطف و محبت او داشته باشند.

غفلت از زیبایی‌های طبیعی، آبشارها، پارک‌ها، جاذبه‌های تاریخی، آرامگاه بزرگان و مشاهیر با وجود این بی‌کرانه هیچ غیرممکن نیست. با این حال پس از قرار گرفتن بی‌قراری‌ها در این نقطه ملکوتی خراسان، با دیدن مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر به سفر خود شور و هیجان ببخشید.

بهترین جاهای دیدنی استان خراسان رضوی

کافی است پا را کمی فراتر از حرم بگذارید تا تاریخ و طبیعت درخور این سرزمین را ببینید. دیدنی‌هایی اینجاست که تنها در این شهر چشم شما به جمال آن‌ها روشن می‌شود.

گردشگردی خراسان رضوی

نشان نادرشاه افشار در خراسان هنوز باقیست!

اگر تاریخ و سرگذشت اجداد را بیش از تفریح می‌پسندید، جاذبه‌های تاریخی استان خراسان رضوی شما را به سوی خود فرامی‌خوانند. موزه‌هایی همچون آستان قدس رضوی، مردم‌شناسی، فردوسی و موزه بزرگ این شهر، هرآنچه می‌خواهید از تاریخ خراسان بدانید را برای شما به نمایش می‌گذارند.

از موزه‌ها که بگذرید، به آرامگاه‌های مشاهیر و شعرای بزرگ ایران‌زمین همچون شاعر شاهنامه، عطار، خیام و مدارسی قدیمی اما مسحورکننده همچون غیاثیه، پریزاد و غیره می‌رسید. در این بین اگر نشانی بزرگ از تاریخ ایران می‌خواهید، جامانده‌های نادرشاه را ببینید.

جاهای-دیدنی-مشهد-خراسان--رضوی

باغ موزه نادری نزدیک‌ترین جامانده اوست، که پس از حرم، از باغ، باقی‌مانده‌ها و مقبره نادر می‌توانید دیدن کنید. همچنین این پادشاه افشاری که در مشهد حکومت می‌راند، کتیبه‌ای از اشعار گلبن افشار به زبان ترکی را در مدخل دربند ارغوان‌شاه از خود برجای گذاشته است که عظمت حکومت او در آن رخ می‌نماید.

سد و خورشید نادر در کلات خراسان!

سد و کلات نادری دیگر جاماندگان این شاه در کلات خراسان هستند که با دیده تاریخ، باید به آن‌ها بنگرید. کلات نادری یا کاخ خورشید یکی از مکان‌های دیدنی استان خراسان رضوی است که در شهر کلات بر تپه‌های ماهور و کوه هزار مسجد، تکیه زده است. کاخی هشت ضلعی در سه طبق و با 12 اتاق که روزگاری در آن عزیزترین دارایی‌های نادر یعنی خانواده و گنج‌هایش زندگی می‌کرده‌اند.

کاخ-کلات-عمارت-خورشید

تفرجگاه کوه سنگی با قدمتی پیش از صفوی!

کمی از نادرشاه که به عقب‌تر از تاریخ برگردید، به صفوی و محل تاج‌گذاری شاه عباس می‌رسید که پیش و پس از این اتفاق، بهترین تفرجگاه مردمان این دیار بوده است. پارک کوه‌سنگی اگرچه محلی قدمت‌دار، اما هنوز پابرجاست.

در پارک کوه‌سنگی تاریخ و تفریح یکی‌ است و بزرگان بسیاری آنجا بین کوه‌ها، درختان، دریاچه‌ها، موزه‌ها و مراکز تفریحی و هنری آرام گرفته‌اند. کوه‌سنگی یک تفریح تمام‌عیار در خراسان است.

در جنگل جیغ ترشح آدرنالین به هزار می‌رسد!

اگر شیفته تجربیاتی هیجان‌انگیز همراه با ترس و ترشح آدرنالین زیاد هستید، یک‌بار هم که شده پا به جنگل جیغ استان خراسان رضوی بگذارید. جنگلی قدیمی در نزدیکی روستا و رودخانه سربرج که صداهایی بس ترسناک از آن به گوش می‌رسد.

جنگل-جیغ-خراسان-رضوی

این صداها تنها در شب در جنگل جیغ طنین‌انداز می‌شوند و برخی آن‌ها را صدای زنی سوخته در جنگل، شیاطین و بعضی صدای جیرجیرک‌های این جنگل می‌دانند. به‌هرحال این صداها افسانه نیستند و وحشتناک‌ترین تجربه سفر به خراسان را برای شما رقم می‌زنند.

روستایی در دل کوه‌های بینالود از ماقبل اسلام!

اگر به دنبال مکانی برای تفریح و گردش در طبیعت هستید، از آبشارها و پارک‌ها که گذشتید؛ به گنگ بروید تا تاریخ و شگفتی‌های طبیعی را از نزدیک لمس کنید. روستایی باقی مانده از قبل از اسلام در دل کوه‌های بینالود با خانه‌هایی پلکانی و صمیمی، هوایی بس مطبوع، فضایی سرسبز، یکی از جاذبه‌های تفریحی استان خراسان رضوی است که منتظر قدم‌های شماست.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:12 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

هفده − شانزده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید