پایانی‌ترین نقطه ایران در شمال شرقی و چسبیده به دریای خزر، استان گلستان است. همان جا که هر آنچه از طبیعت می‌خواهید را می‌توانید آنجا پیدا کنید و مردمان اقوام مختلف آنجا هستند. بیش‌تر مردمان این دیار ترکمنان با لباس‌های قرمز و سوزن‌دوزی ترکمنی هستند که با این پوشش نشانی از تاریخ بر تن دارند.

گلستان جنگل، درخت، دریاچه آب، تالاب زیبایی و آبشار جلوه‌گری است. شهری با تاریخ و قدمتی بیش از درازای دیوار دفاعی خود که علاوه بر طبیعت، سال‌های گذشته تاریخی ایران را به نمایش عموم می‌گذارد. از قلعه‌ها، کاروان‌سراها، خانه‌ها، کاخ‌ها، مساجد، مدارس و برج‌ها گرفته تا تپه‌ها، غارها، روستاها و شهرها همه و همه در این نمایش دست دارند.

برخی از آن‌ها سال‌های زیادی با جلوه‌گری در این نمایش بازی می‌کنند و بعضی کم‌رنگ‌تر هستند. بازدید از جاذبه‌های دیدنی استان گلستان سفری به تاریخ در دل طبیعتی است که تا به‌ حال کسی به برخی از قسمت‌های آن پا نگذاشته است.

جاذبه-های-گلستان

دیواری ساخته شده در هزار سال پیش از دیوار چین!

یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی استان گلستان که ریشه‌هایی سخت در تاریخ دور ایران دارد، دیواری به درازای مسیر ساحل کمش تپه تا حدود روستای خوجه لر است. دیوار بزرگ گلستان، به عقیده مردمان، سپر دفاعی در برابر حمله اسکندر مقدونی بوده است و به همین خاطر آن را دیوار اسکندر هم می‌گویند.

این نگهبان پرآوازه و بلند ایران‌زمین طبق شواهد باستان‌شناسان هزار سال پیش از دیوار چین ساخته شده است و اگرچه قدمتی دور اما قامتی ماندگار دارد.

کهن‌ترین غار مسکونی شمال در دل کوه‌های گلستان!

غار وسط دل دل یا غار کیارام با قدمتی مربوط به دوران پارینه سنگی میانه، قدیمی‌ترین غار مسکونی است که در شمال ایران وجود دارد. این غار در گالیکش، شرق گلستان، رفیق شفیق رودخانه فصلی است که هفت متر از کف آن پایین‌تر است.

غار-گلستان

اگرچه جنگل متراکم اطراف غار وسط دل دل به پای جنگل‌های ناهارخوران، رنگو، النگدره، توسکستان وغیره نمی‌رسد، اما در جای خود دیدنی است.

در گلستان حتی تپه‌ها هم سرآمدان تاریخ و جز جاهای دیدنی استان گلستان هستند. از آق تپه، تورنگ، یاریم، قوشه، نرگس و خندان گرفته تا شاه تپه، تپه مزار، تینگر، شغال، علی، ملاعلی و آبادان هر یک صاحب داستان و تاریخ به‌خصوصی هستند، اما از این بین قلعه خندان را از دست ندهید.

چراکه این جاذبه نه‌تنها بین تپه‌ها بلکه بین قلعه‌های گلستان همچون بی بی حلیمه، پاسنگ پایین، مسنجیق، تاق وغیره دیدنی‌تر است. تپه قلعه خندان در جنوب غربی گرگان از دوران ساسانی – اسلامی همچون تاجی درخشان بر سر رسوبات تول چشمه خانه دارد. این تپه نه فقط قلعه، قدمگاه خواجه خضر و قبرستان دارد که هم فال است و هم تماشا.

دریاچه بنفش شمال از جاذبه‌های دیدنی گلستان!

دریاچه-بنفش-شمال

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و تفریحی استان گلستان که از ابتدای ازل در این شهر جا خوش کرده است، گمیشان است. از آبشارهای آبی و سرشار زیارت، آق سو، کبودوال، شیرآباد، رنگو، سرخو، شادان وغیره و دریاچه کبودوال، توشن و سر زرین گل که گذشتید، این دریاچه بنفش را هم دریابید.

ماده معدنی با ارزش ید، دست قدرتمند پروردگار در رنگ‌آمیزی این دریاچه به رنگ خاص بنفش است، که لنگه‌ آن تنها در چابهار یافت می‌شود. گمیشان یا گلفشان نفتلیجه ترکیبی از گل رس، گاز با غلظت و فشار زیاد و آب شور، منحصربه‌فردترین دریاچه گلستان است

یکی از 12 کاخ پهلوی اینجاست!

کاخ-موزه-گرگان

کاخ موزه گرگان بنایی اروپایی و دوطبقه باقی‌مانده از دوران اول پهلوی، به سال 1317 است، که نشان اولین موزه شمال را بر سینه دارد. این کاخ در بخش مشاهیر خود در طبقه همکف از تندیس 30 شخصیت برجسته در گلستان نگهداری می‌کند و این افتخار معروف اوست.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:25 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

سه × 5 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید