استان مازندران این زیباروی سبزه قبا که در قرون گذشته، تپورستان نام داشت؛ مادری است مهربان و بخشنده که همسایگانش را از آب و هوای جان‌افزای خویش محروم نکرده است. کشفیات غارهای بهشهر حاکی از آن است که این خطه مخملین از ۹۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح سکونتگاه بشر بوده و در جنگل‌های پرنعمتش به حیات خویش ادامه داده‌اند.

باسوادترین اقلیم ایران زمین، رسم میهمان نوازی را به نحوی شایسته ادا می‌کند. دماوند پیردانایِ سپیدمویِ بلند قامت آغوش خویش را به روی ماه طبیعت دوستان و گردشگران گسترده و با نوای طرب‌انگیز نسیم در لابلای گیسوان سبز جنگل به آنان خوشامد می‌گوید. به رسم فردوسی پاکزاد نجوا کنیم «که مازندران شهر ما یاد باد همیشه برو.»

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی مازندران

 روستای اسرارآمیز لاویج

روستای اسرارآمیز لاویج

لاویج زیبا و باشکوه، شانه به شانه شهرستان نور آرمیده است. در بطن مازندران همچون بانویی پری رو به خواب رفته است. جنگل خیال‌انگیز کشپل و آبشار خروشان آب پری کافی است برای انجماد روح در این بهشت زمینی. در روزهای فرمانروایی پاییز، آرام آرام حریری سپید بر کالبد لاویج می‌خزد و تن آدمی را در خویشتن حل می‌کند و تا اوج می‌کشد. روستای لاویج از همان مکان‌هایی است که فقط در خیال می‌گنجد و بس.

نقش برجسته شکل شاه یادگار قاجار

نقش برجسته شکل شاه، اثری است تاریخی از دوران قاجار به طول ۸ متر که در لاریجان واقع شده است. این نقش برجسته در دوران ناصرالدین شاه قاجار حجاری شده و جلال و جبروت شاه و ملازمان او را به تصویر می‌کشد. در مسیر جاده جاویدان هراز می‌توان از این نقش برجسته بازدید کرد.

برج سلطان زین العابدین شاهکار معماری

شاهکار معماران زبده پارسی در جای جای مام میهن خودنمایی می‌کند و دشنه روزگار نتوانسته فر و شکوه آنها را به تاراج ببرد. برج سلطان زین العابدین، گنبدی است هرمی و ساختاری هشت وجهی که یکی از جاهای دیدنی مازندران است. بخش‌های داخلی این سازه ۲۰ متری که در قرن نهم بر شانه‌های استوار شهر ساری احداث شده، مزین است به کتیبه‌های مختلفی که در نهایت هنرمندی ساخته و پرداخته شده‌اند.

کاخ مرمر در قلب سخت سر

کاخ-مرمر

عروس شهرهای ایران که روزگاری به واسطه مسیر سنگلاخی و ناهموارش سخت سر نام داشت، میزبان بنایی است فراخ و شکوهمند که هنوز رد چکمه‌های رضاخان میرپنج را بر سینه دارد. کاخ مرمر که در دوران حکمرانی پهلوی اول احداث شده، شوکتی عظیم دارد، که در دستان درختانی که تنگ به آغوش یکدیگر خزیده‌اند و در و دیوارش مزین است به عکس‌ها و نقاشی‌های گرانقیمتی که تصویرگر نشست‌های گذشته هستند.

آتشکده آمل میراث ساسانیان

یکی از آثار تاریخی مازندران آتشکده‌ای است که قدمت آن به قرن نهم می‌رسد و یادگار ارزشمند ساسانیان است. سرزمینی به قدمت مازندران، مملو از بناهای تاریخی است و آتشکده آمل این بنای چهارگوش تنها یکی از آنها است. این سازه تاریخی منزلگاه ابدی دانشمند برجسته پارسی است به نام شمس الدین محمد بن محمود آملی.

دریاچه رویایی شورمست

دریاچه-رویایی-شورمست

بنگر شوری که طبیعت در دامان رنگین استان مازندران و در دستان سوادکوه دلکش به پا کرده است یکی دیگر از جاهای دیدنی مازندران است. جادوی جنگل و آب در فصل پاییز و پچ پچ باد در گوش درختان خوش سیمای توسکا، از این دریاچه بوم نقاشی نفس‌گیری آفریده که بی‌مانند و بی‌زوال است. دریاچه شورمست همان مدینه فاضله‌ای است که برای غرق شدن در آرامش و سکوتش باید دست به دست جاده ابریشمی فیروزکوه داد و به ندای دعوتش آری گفت.

کاخ صفی آباد ماترک صفویه

یکی از جاذبه ‌های گردشگری استان مازندران کاخ صفی آباد است که در دوران صفویه احداث شده است. کاخی مربعی شکل و شگرف، که در دو طبقه طراحی شده و از چهارصد سال گذشته تاکنون باصلابت و استوار در دامان بهشهر آرمیده است. این بنا که به دستور شاه عباس پایه‌ریزی شده مزین است به نام فرزند پادشاه صفوی و بر بلندای آن پهنه نیلگون دریای خزر، بندر گز و بندر ترکمن نمایی چشم نواز خلق کرده‌اند‌.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:28 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

15 + 2 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید