استان کرمان سرزمین پسته، زیره و کلمپه نگین انگشتر کوهستان‌های پلوار، جفتان، لاله زار و جوپار است، که با استان‌های فارس، یزد، خراسان جنوبی، هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان مرز مشترک دارد.

این خطه نیمه کویری، هنوز نشان سرخ آقامحمدخان قاجار را بر دل دارد و مویه می‌کند. گهواره دلاوران کویر، هزاران سال قدمت تاریخی دارد و از هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح جولانگاه فرهنگ، تمدن و هنر پارسی بوده است.

این دیار خوش آوازه را کریمان، کارمانیا و ژرمانیا نام نهاده‌اند، که در نهایت به کرمان بسنده کردند. سفر به کرمان سفر به تاریخ کهن و ورق زدن کتاب پررمز و راز کویر است. «به کرمان جهانشهر مقاومت خوش آمدید.»

چه جاذبه‌های طبیعی در کرمان وجود دارد؟

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه-گنجعلی-خان

مجموعه گنجعلی خان یکی از آثار تاریخی کرمان است که به سبک معماری اصفهانی احداث شده و دیرینگی آن به دوران صفویان می‌رسد. این بنای پرطمطراق شباهتی کم‌نظیر به میدان نقش جهان اصفهان دارد و در مجاورت بازار کرمان جانمایی شده است.

مجموعه گنجعلی خان گنجینه‌ای است گرانقدر از آب انبار، حوض آب، بازار مسگری، حمام، مسجد، مدرسه و ضرابخانه که معماری خارق العاده آنها نشان از هنر منیع معماری پارسی و زبردستی اساتید آن دوران دارد.

در عصر حاضر حمام این مجموعه به موزه مردم شناسی کرمان تبدیل شده و ضرابخانه آن که به شکل چهارطاقی احداث شده، مکانی است برای نمایش انواع سکه.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه یکی از معروف‌ ترین جاهای دیدنی کرمان است، که حدس و گمان فراوانی درباره دیرینگی آن مطرح شده است. بنایی که به ظن باستان شناسان در دوران ساسانیان احداث شده است، سازه‌ای است باصلابت با این حال از جفای ایام در امان نمانده و شکوه تاریخی آن به زوال گراییده است.

استقامت مثال زدنی بنای وام‌دار شیر شتری است که در خشت خشت آن به کار رفته و بدین سان گزند کمتری یافته است. این گنبد هشت ضلعیِ هشت در، با رازی ممهور در سینه به موزه سنگ تبدیل شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

باغ شاهزاده ماهان

باغ-شاهزاده-ماهان

باغ شاهزاده ماهان، که مردمان خوش سخن کرمان آن را باغ شازده ماهان می‌نامند، در دوران قاجار در دامان پربرکت رشته کوه‌های تیگران در اطراف شهر ماهان احداث شده است. در دل این باغ فراخ، کوشکی دل‌انگیز با معماری باشکوه قرار دارد، که خنکای خویش را مدیون فواره‌های زیبایی است که بر شکوه اشرافی آن افزوده‌اند. ساخت این باغ تاریخی به دستور محمدحسین خان حاکم کرمان آغاز شد، اما به علت وداع حاکم و فرار، بنای این پروژه و احداث آن با موفقیت به منزل غایی نرسید.

ارگ بم

ارگ-بم

ارگ بم شگرف‌ترین بنای خشتی آفاق است که در دامان کرمان خفته و گنجینه ثمین هخامنشی است. این سازه در مسیر راه ابریشم قرار داشته و شاهدی است از زنده اعصار گذشته. اگرچه در زلزله سال ۸۲ بخش‌های زیادی از آن به ویرانی رفت اما به همت اهالی کرمان و برخی مسئولان کشور، دوباره کمر راست کرده و خوش می‌درخشد.

ارگ راین

استان کرمان را باید سرزمین عجایب پارس نامید، زان جهت که میزبان دومین بنای خشتی سترگ گیتی است. این بنا ماترک ساسانی است که بخش‌های مختلفی دارد نظیر آب انبار، حاکم نشین، مکتب، آتشکده، بارانداز، زورخانه و اصطبل. در سفر به استان کرمان نباید لذت گردش در این قطعه از تاریخ را از دست داد‌.

دشت لوت

دشت-لوت-جاهای-دیدنی-کرمان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان دشت لوت است. بخشی از قامت رعنای دشت لوت در استان کرمان آرمیده و در جمع بیابان‌های پهناور این گیتی می‌درخشد. گرم‌ترین دشت جهان به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کرمان مامن تل‌های گیاهی، درختان گز و تاغ است و از دامان آن آثار باستانی مربوط به هزاره سوم و چهارم کشف شده است.

سقف این خانه خاکی مزین شده به درخشش ستارگان کوچک پهنه سپهر گردون که هر ماه ضیافت زیبارویانی چون شکارچی، کژدم، جوزا، دلو و حوا (نام صور فلکی) را به میزبانی می‌نشیند. تا بدان جا که چشم کار می‌کند تلماسه است و سوسوی ستارگان در دل سیاه آسمان و سکوتی که به جان دل می‌نشیند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:22 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

یک × چهار =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید