اگر کسی استان قم را با سوهان نام‌آشنای آن نشناسد، جای تعجب دارد؛ اما فقط سوهان، سوغات خوشمزه این شهر نیست. اگر به این شهر در میانه ایران سفر کنید، علاوه بر سوهان، پیشکش‌های بسیاری در انتظار شما خواهد بود.

رسم این شهر، شیرین‌کامی مهمانان است، گاه با سوهان و گاه با حلواهایی که مانند آن را در هیچ کجا نخواهید یافت. اما از شیرینی‌جات و تنقلات که بگذریم، مردمان این دیار غذاها و دستپخت‌هایی مخصوص به خود دارند. هر چند روز که در این شهر بمانید و هر اندازه که از غذاهای بومی استان قم بخورید، باز هم غذای محلی دیگری برای امتحان وجود دارد.

اگر یکی از آن‌ها به ذائقه شما خوش نیاید، غذای دیگری را دارند که اشتهای شما را بر می‌انگیزد. تنوع رنگ، طعم و طبخ از هنرهای بی‌مثال مردمان این شهر در خوراکی‌های بومی آن‌ها است. گویی از روزگاران دور می‌دانستند تا همیشه مهمانانی بسیار با ذائقه‌هایی گوناگون دارند.

پایتخت سوهان ایران اینجاست!

سوهان-قم

شاه سوغاتی‌های شیرین‌طعم استان قم، سوهان است. اگرچه این شهر حلواهای مختلفی مثل شاهدانه، حلوای ارده و حلوای محلی با رنگ‌ها و عطرهای هوش‌بر و طعم‌های خوشمزه دارد، اما سوهان بر آن‌ها سروری می‌کند.

کم پیش می‌آید کسی حلوای جوانه گندم را از جایی به جز قم بخرد. چراکه مهد پرورش سوهان، این جاست. سوهان گل، معروف‌ترین سوهان‌هاست، اما سوهان‌های لقمه‌ای، حبه‌ای، گزی، عسلی و دسر سوهان هم حرف زیادی برای گفتن دارند. کافیست آن‌ها را امتحان کنید تا دل برنکنید.

قاق یا نان شیرینی؟ شما کدام را انتخاب می کنید؟

قاق-کسمه

باید به قم سفر کنید تا بدانید آنچه درباره سوهانش شنیده‌اید و دیده‌اید را قاق و نان شیرینی می‌شویند و با خود می‌برند. قاق یا نان کسمه و نان شیرینی استان قم، هر دو به‌اندازه‌ای خوشمزه هستند که به جای تردید بین آن‌ها باید طعم هر دو را بچشید.

نان کسمه ترکیبی از آرد، شکر، روغن، تخم مرغ، خمیر مایه، ماست، وانیل و جوش شیرین است که با کنجد فراوان دیرهضمی آن خنثی می‌شود. اگر از شیرینی سوهان دلزده هستید، نان کسمه مخصوص شماست. اما نان شیرینی، دیگر سوغاتی شهر قم به‌خصوص در ایام عید است که شیر، زعفران و کنجد در خوشمزگی و دلچسبی آن، دستی توانا دارند.

قم رفتیم غذا چی بخوریم؟

سفر به استان قم در کنار زیارت و گشت‌وگذار با غذاهای محلی و خوشمزه آن است که برای شما سفری تمام و کمال می‌شود. البته اگر بخواهید همه این غذاها را امتحان کنید یا باید روزها در این شهر بمانید، یا بارها به این استان سفر کنید.

آش-محلی-استان-قم

از بین بسیار خوراک‌های بومی این شهر، بیش‌ترین آن‌ها آبگوشت و آش‌ها هستند. به همه آن‌ها نمی‌توانیم بپردازیم، اما آش قنبید غذای سنتی قم، معروف‌ترین غذای بومی این شهر است. این آش با لوبیا، نخود، عدس، کلم، قنبید (کلم قمری)، پیاز، اسفناج، جعفری، تره، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.

مدل آبگوشت این آش را هم در این شهر می‌توانید تجربه کنید، آبگوشت آن ترکیبی از گوشت، نخود، سیب‌زمینی، لوبیا سفید، گوجه، پیاز، قنبید، لیموعمانی، زردچوبه و نمک است.

اگر این‌ها را دوست نداشتید، آبگوشت هویج برگ که با نعناع داغ و هویج طبخ می‌شود و آش پتله یا آش جو را از دست ندهید.

غذاهای-محلی-قم

با این غذای خوشمزه کلی پروتئین و کالری جذب می‌کنید

غذاهای آبکی استان قم را که کنار بزنید، به غذایی سرشار از کالری می‌رسید که از خوشمزگی آن نمی‌توانید بگذرید. قاقاناخ نوعی از خاگینه است که از قدیم خوراک محبوب مردمان بوده است. این غذا با اجزایی مثل تخم‌مرغ، شیر، آرد سفید سبوس‌دار، روغن، پیازچه خشک و زردچوبه، سریع‌ترین خوراک بومی قم محسوب می‌شود. اگر در این شهر غذایی لذیذ، خوشمزه و پر از پروتئین برای کودکان می‌خواهید، قاقاناخ را فراموش نکنید

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:22 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

16 − 12 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید