از شلیطه استان کرمان این خوش سیمای گندمگون نعمت بسیار نصیب ساکنان شیرین کلام آن می‌شود از زیره و پسته گرفته تا خرما و مرکبات. از سایه‌سار کویر تا کوهپایه‌های حاصلخیز این خطه در و ‌گوهر است که بر سر ساکنان کریمان می‌بارد و مردم خوش طینت کرمانی همسایگان خویش را نیز متنعم می‌سازند. از غذاهای خوشمزه‌ای که با محصولات کشاورزی استان کرمان تهیه می‌شوند می‌توان به آبگوشت متنجنه، آش رشته کرمان، زیره پلو و جغوک بریزو اشاره کرد.

پسته سوغات معروف کرمان

پسته-رفسنجان

 

پسته رفسنجان هویت کرمان است که بازار کشور را به قبضه خود درآورده است. بیش از سه چهارم پسته مورد نیاز کشور از این استان به دست می‌آید و چرخ صادرات محصولات کشاورزی را رونق می‌بخشد. کاشت و برداشت گسترده پسته باعث شده خوراکی‌های خوشگواری چون قطاب و حاج پسته تهیه شده و به بازار تزریق شود.

خرمای بم معروف ترین محصول استان کرمان

بم با خرمای شیرین و شهد دارش را همه ایرانیان و حتی جهانیان می‌شناسند. این میوه بهشتی از نخلستان‌های آباد این اقلیم به دست می‌آید و پای خویش را به بازارهای جهانی باز کرده است. کرمانی‌های خوش سلیقه با محصول گوارای سرزمین مادری خود، خوردنی‌های متفاوتی درست می‌کنند؛ از جمله آن، خرما بریز که بمب انرژی است و در درمان کم خونی معجزه می‌کند.

زیره  محصول استان کرمان

زیره-کرمان

زیره این ادویه معطر از دامان استان کرمان به عمل می‌آید و علاوه بر خواص دارویی به غذاهای این خطه عطری مدهوش کننده می‌بخشد.‌ آب و هوای خشک و کویری این منطقه بستری مناسب را برای کشت زیره سبز و سیاه فراهم کرده است. کوه چوپار کرمان شهرتش را مدیون همین طلای سیاه و سبزی است که در این خطه کویری می‌روید، این محصول از اواسط فصل بهار به بهره برداری ‌رسیده و به عنوان سوغات کرمان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

غذاهای محلی استان کرمان

جغوک بریزو

در استان کرمان فست فودی لذیذ پخت می‌شود که در تهیه آن از گوشت چرخ شده، سیب زمینی، پیاز، ادویه و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. این غذا که با نان سرو می‌شود یک غذای محلی کرمانی است که طبخ آن تنها چند دقیقه طول می‌کشد و عطر خوشش به جان می‌نشیند.

زیره پلو

کرمان است و زیره‌ای که خواصی بی‌شمار دارد و سردی برنج را از بین می‌برد. این غذای رنگارنگ مخلوطی است از برنج، گوشت، زیره و کره حیوانی. افراد گیاهخوار می‌توانند با حذف کردن گوشت این غذای خوش طعم را نوش جان کنند.

آبگوشت متنجنه

آبگوشت-متنجنه

آبگوشت غذای اصیل ایرانی است که در هر منطقه به نوعی پخته می‌شود، اما آبگوشت کرمان یک چیز دیگر است. این غذا با گوشت، نخود، سبزی معطر، لوبیا چیتی، سیب زمینی، پیاز و برگه زردآلو تهیه می‌شود. ظاهر آبگوشت متنجنه سبز رنگ است و طعم دلپذیری دارد. این آبگوشت حاصل دستپخت بانوان خطه رفسنجان است که با سبزی تازه، سنگک و دوغ محلی بسیار خوشمزه است.

کباب زرگری

کباب-زرگری

یکی از غذاهای سنتی کرمان که شبیه کباب تابه‌ای است، کباب زرگری نام دارد. کبابی خوشمزه که حاوی گوشت چرخ شده، سیب زمینی سرخ شده و پیاز داغ می‌باشد، که طعمی فوق‌العاده دارد و با نان سنگک و ترشی و دوغ، عجیب به دل می‌نشیند. کرمان گردی با خوردن غذاهای محلی معنایی دیگر می‌یابد، از این رو خوردن کباب زرگری به مسافران این اقلیم توصیه می‌شود.

آش رشته کرمان

هیچ خوارکی نمی‌تواند به اندازه یک کاسه آش رشته داغ با پیاز و نعناع داغ فراوان در یک بعد از ظهر زمستانی آدمی را سر حال بیاورد. تفاوت آش رشته کرمان با سایر آش رشته‌ها در این است که حاوی گلوله‌های گوشتی کوچکی است که در مغز آنها دانه هل قرار دارد. نیمی از کوفته‌ها را به همراه سکنجبین به دیگ اضافه می‌کنند و پس از اتمام پخت آش رشته کرمانی با کوفته، پیاز داغ و نعناع داغ، کشک و خلال بادام تزئین می‌شود. گوارای وجودتان!

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:6 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

19 + 17 =