هیچ‌یک خوب می‌داند که تابستان است و در شناسنامه‌اش مهر سفر خالی می‌ماند. اگر جیب شما اجازه داد و سفر کردید، ازبکستان را از یاد نبرید. اگر همچنان فکر پس‌انداز هستید با ما سفر کنید.

تاشکند

تاشکند

در پایتخت این کشور، از مجموعه‌ای با مسجد، مدرسه و مقبره‌هایی که به افتخار شاعر، صنعتگر و یکی از اولین مبلغان اسلام در تاشکند ساخته شده است، دیدن کنید. کتابخانه اینجا حاوی تنها نسخه خطی اصلی قرآن است که از ۶۴۴ تا ۶۸۴ بازمانده است. بهترین مکان برای آشنایی با تاریخچه هنرهای تزئینی – منبت کاری، گلدوزی، جواهرات و سرامیک – موزه هنرهای کاربردی است.
شما می‌توانید شلوغی شرقی را در بازار معروف Chorsu تحسین کنید که تاریخچه آن به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. علاوه بر غرفه‌های رنگارنگ با محصولات، می‌توانید کله قوچ یا پای جگر را امتحان کنید.
شهر تاشکند شایسته توجه است. یک مرکز شهری مدرن با آسمان خراش‌ها، یک پارک و یک نمایش فواره.

سمرقند

سمرقند

«سمرقند» اصلی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان که «رم شرقی» نام دارد، میدان رجستان (ریگستان) و مجموعه معماری آن از سه مدرسه اولوگبک، شردور و تیلا-کوری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده است. مقبره گور امیر نیز در اینجا قرار دارد. در مجموعه ۱۱ مقبره شاهی زنده، موزاییک‌های آبی فیروزه‌ای و ماژولیکای نقاشی شده را تحسین کنید. این شهر همچنین دارای رصدخانه اولوگبک، بزرگترین مسجد آسیای مرکزی، بی‌بی خانم و بخش «روسی» است که در دهه ۱۸۷۰، زمانی که شهر توسط ارتش امپراتوری روسیه فتح شد، شکل گرفت.

بخارا

بخارا

دیدنی‌های بخارا نسبت به سمرقند ساده‌تر به نظر می‌رسد، اما اگر وقت دارید، ارزش دیدن آب‌انبار لیابی خووز، گروه پوی کالیان، مدارس اولوگ بیک و عبدالعزیز خان، مدرسه غیر معمول چور مینور را دارد. چهار مناره، قلعه ارک و گنبدهای تجاری دوران راه ابریشم. راه خود را به اقامتگاه روستایی امیر سیتورای موهی خوسا، که به‌عنوان «کاخی مانند ستاره‌ها و ماه» ترجمه می‌شود، بروید.
اُزبَکِستان کشوری محصور در خشکی واقع در آسیای میانه است. زبان مردم ازبکستان، ازبکی است و زبان ازبکی از خانواده زبان‌های ترکی است. اقلیتی نیز به زبان فارسی تاجیکی سخن می‌گویند. این کشور از شمال و غرب با قزاقستان، از شرق با تاجیکستان و قرقیزستان و از جنوب با افغانستان و ترکمنستان دارای مرز مشترک است.
ازبکستان در آسیای میانه و در کنار جاده ابریشم، شامل شهرهای باستانی و تاریخی بسیاری است و سمرقند، بخارا، خیوه، ترمذ و شهر سبز از مهم‌ترین و کهن‌ترین شهرهای این سرزمین هستند.
منطقه کنونی ازبکستان از مناطق باستانی ایرانی‌زبان بود که بعدها با کوچ فزاینده ترک‌تباران، زبان‌های ترکی در آن رایج شد. دو شهر بزرگ سمرقند و بخارا در این کشور همچنان پارسی‌گو هستند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:6 تیر, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

2 × یک =