اگر تا به حال با گربه‌ها، این پشمالوهای شگفتی‌آفرین، وقت گذرانده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که با حیواناتی مرموز و نه چندان ساده مواجه هستید. در اینجا می‌خواهیم کمی رفتارهای گربه ها را بشناسیم تا بهتر بتوانیم حرکاتشان را ترجمه و ارتباط سالم‌تری با آن ها برقرار کنیم.

شناخت زبان بدن و رفتار گربه‌ها

گربه-زیبا

«خرخر» یا «پررر» کردن

خرخر کردن کاری است که تقریباً همه‌ٔ گربه‌ها انجام می‌دهند، اما معمولاً انسان‌ها از آن نسبت به دیگر صداهایی که گربه‌ها از خودشان در می‌آورند، کمتر می‌دانند. در حقیقت «خرخر» کردن می‌تواند معناهای متفاوتی داشته باشد.
گربه‌ها اغلب زمانی که احساس آرامش کنند خرخر می‌کنند، اما اگر احساس استرس یا آسیب‌دیدگی کنند هم، ممکن است برای تسکین خود خرخر کنند. وقتی بچه گربه‌ها به‌دنیا می آیند، مامان گربه‌ها خرخر می‌کنند و ارتعاشی ایجاد می‌کنند تا بچه گربه‌ها را به نوک سینه مادر هدایت کند تا به آن‌ها شیر بدهد. گربه‌ها همچنین برای معاشرت با گربه‌های دیگر و برقراری ارتباط با صاحبانشان، زمانی که چیزی می‌خواهند، خرخر می‌کنند.

نشان دادن شکم

اگر گربه‌ٔ دوست داشتنی شما به پشت دراز بکشد و شکمش را به شما نشان دهد، احتمالاً تحریک می‌شوید که دستتان را دراز و شکمش را نوازش کنید، اما ناگهان با یک واکنش برای رد آن مواجه شوید و از رفتار گربه‌تان متعجب!
علتش آن است که گربه‌ها با نشان دادن شکم خود، می‌گویند که به شما اعتماد دارند. اما این فقط آغاز یک ارتباط هست و اجازه‌ٔ لمس کردن و نوازش را نداده‌اند. برای کسب این اجازه و دعوت به ارتباط، هنوز باید ارتباط و اعتماد بیشتری ایجاد شود.

حرکت-شناسی-گربه

تکان دادن دم

برخلاف سگ‌ها، زمانی که یک گربه دم خود را تکان می‌دهد، معمولاً با پاسخی شادی‌بخش روبه‌رو نیستید.
تکان دادن دم در گربه‌ها شاید حتی چیزی بیشتر از یک هشدار باشد. این کار می‌تواند نشانه‌ای از هیجان شدید، دلخوری یا نا‌امیدی باشد. کوبیدن دم به زمین عموماً به این معنی است: «کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید وگرنه عصبانی می‌شوم و ممکن است شما را گاز بگیرم.»
و وقتی نوک دم در حال تکان داده شدن باشد، اغلب نشانه‌ای است که گربه شما آماده است تا روی چیزی بپرد. اسباب بازی مورد علاقه‌اش، یا شاید روی پای شما.

چرت زدن

شاید متوجه شده باشید که گربهٔ شما عاشق چرت زدن است و ظاهراً همیشه می‌خوابد. به طور کلی، این ویژگی به عنوان یک مزیت تکاملی ایجاد شده است تا آن‌ها بتوانند انرژی را برای شکار ذخیره کنند. البته، گربه اهلی نیازی به شکار ندارد، با این حال داده‌های ژنتیکی هنوز وجود دارند.
گربه‌ها دوست دارند در مناطق گرم بخوابند. به‌خاطر داشته باشید که دمای پایه‌ برای یک گربه حداقل چند درجه بالاتر از دمای پایه برای ماست. این به توضیح این موضوع که چرا آن‌ها دوست دارند در معرض نور خورشید قرار بگیرند یا روی سطوح گرم مانند لپ تاپ شما بخوابند، کمک می‌کند.

صدایی شبیه چهچهه، این برای برای گربه‌ها

علاوه بر خرخر و میو کردن، یکی دیگر از صداهای رایج گربه‌ها، صدایی شبیه چهچهه پرندگان است. ممکن است متوجه شوید که گربه‌تان در حالی که به بیرون از پنجره به یک پرنده خیره می‌شود یا وقتی به یک گربه‌ دیگر خوش آمد می‌گوید، این صدا را از خود در می‌آورد که به معنای یکی از این دو چیز است: غریزه شکار او با دیدن یک پرنده، حشره، موش یا اسباب بازی فعال شده است. احتمالاً این نوع چهچهه زدن همراه با چرخش دم آن به جلو و عقب و گشاد شدن مردمک‌ها است.
یا این‌که ممکن است که به خاطر دیدن کسی هیجان زده شده باشد، مثلاً یک گربه دیگر، یا شما.
ضربه زدن
شاید دیده باشید که گربه‌تان آنقدر روی ضربه زدن به یک شیء روی میزتان، مثلا یک لیوان آب با تلفن شما، آنقدر تمرکز کرده باشد تا آن شیء در نهایت بیفتد.
اگرچه این‌کاری خنده دار و بامزه به حساب می‌آید، رفتاری کاملا طبیعی برای گربه‌ها است. تئوری‌های زیادی در این مورد وجود دارد که از بی‌حوصلگی گربه گرفته تا جلب توجه، شکار و بازیگوش بودن را در بر می‌گیرد.
گربه‌ها به طور طبیعی کنجکاو هستند و در حالی که سگ‌ها با دهان خود محیط خود را کاوش می‌کنند، گربه‌ها بیشتر با لمس و هل دادن یک شیء با پنجه‌های خود به کاوش می‌پردازند.
برای گربه‌ها، اگر چیزی بچرخد و یا تند تند حرکت کند ، ممکن است تبدیل به طعمه‌ای شود که «فرار می‌کند» و آنها تعقیبش خواهند کرد.

لیس زدن شما

یکی دیگر از رفتارهای گربه‌تان که ممکن است متوجه آن شده باشید این است که شما را با زبان خود می‌لیسد.
گربه برای نشان دادن مراقبت و محبت، انسان‌های خود را می‌لیسد و با این کار، پیوند اجتماعی خاصی با شما ایجاد می‌کند. این رفتار لیسیدن از زمان بچگی گربه سرچشمه می‌گیرد، زمانی که یک گربه مادر بچه گربه‌هایش را می‌لیسد محبت خود را نشان دهد.

رفتار-گربه

لیس زدن خودش

در کنار لیسیدن شما، گربه‌ها تمایل زیادی دارند که خودشان را هم لیس بزنند. عادات نظافت آن‌ها بسیار چشمگیر است و این هم یکی از آن‌هاست. گربه‌ها با ابزار نظافت خودشان به‌ دنیا می آیند: پنجه‌ها، زبان خاردار و بزاق دهان. گربه‌ها فقط در موارد نادری نیاز به حمام دارند.

آوردن اسباب بازی یا حیوانات دیگر

زمانی که نشسته‌اید و از هیچ‌جا خبر ندارید، گربه‌تان با صدا‌های عجیب و غریب، یک شیء که در دهان حمل می‌کند را برای شما می‌آورد، که اگر‌ خوش شانس باشید از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش است.
گربه‌ی شما ممکن این یک طعمه یا اسباب بازی برای شما بیاورد و آن‌ را به عنوان هدیه به شما تقدیم کند. او می‌خواهد به شما بگوید که بخشی از گله‌ی آن‌ها هستید، و می‌خواهد مطمئن باشد که به خوبی تغذیه می‌شوید.
گاهی هم او صید خود را به شما می‌دهد تا بتوانید آن را برای بعد نگه‌داری کنید.

گربه

عادت به ورز دادن همه چیز

نام‌های زیاد را به رفتار ورز دادن مانند گربه‌ها اختصاص می‌دهند: درست کردن بیسکوییت، نواختن پیانو، راهپیمایی خواب‌آلود پنجه‌ها، و … .
این رفتار بانمک گربه‌ها، به جز جذابیتش، دلایل مختلفی دارد که عموماً در مورد عشق و راحتی است. به عنوان مثل گربه بخشی از بدن صاحب خود را ورز می‌دهد تا محبت خود را نشان دهد، یا یک پتو را ورز می‌دهد تا جایی راحت و عالی برای چرت زدنش آماده کند. هم‌چنین گاهی ورز دادن برای بچه گربه‌های مضطرب، یک رفتار آرامش‌بخش است.

علف خوردن

شاید تعجب کنید که بعد از تمام غذاهای خوشمزه‌ای که به گربه‌تان داده‌اید، او به سمت علف خوردن برود.
در واقع هنوز علتی قطعی برای آن مشخص نشده، اما کارشناسان نظریه‌هایی دارند، یکی این که آنها این کار را برای تسکین شکم خود و کمک به ناراحتی‌های دستگاه گوارش، یا حتی کمک در رفع گلوله‌های مو انجام می‌دهند.
همچنین می‌تواند راهی برای آن‌ها باشد تا برخی از مواد مغذی را که در رژیم غذایی خود ندارند، دریافت کنند. یا شاید صرفاً یک میان‌وعده خوشمزه باشد!

رفتارشناسی-گربه

مالیدن خود

این یکی از آن رفتارهای گربه‌ای است که هر والدین گربه‌ای میلیون‌ها بار آن را دیده‌اند، اما شاید کاملاً مطمئن نباشند که چه معنایی دارد. گربه‌ها اغلب خود را به اشیاء خانه و شما می‌مالند.
آن‌ها با این کار، قلمرو خود را علامت‌گذاری می‌کنند و این شامل شما نیز می‌شود. گربه‌ها غدد بویایی روی صورت خود دارند که بوهای شناسایی منحصربه‌فردی را روی جسمی که روی آن مالیده می‌شوند رسوب می‌دهند. وقتی آن‌ها خود را به شما می‌مالند، تأیید می‌کنند که شما عضوی از خانواده آن‌ها هستید.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایلبرچسب‌ها: , , بازدیدها: 117
تاریخ انتشار:21 بهمن, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

12 + شانزده =