شرقی‌ترین نقطه هم‌مرز و هم‌آغوش ایران با خزر، استان گلستان، نه‌تنها شما را مهمان طبیعتی بکر و دست‌نخورده در سرتاسر خود می‌کند، بلکه هرگز نمی‌گذارد دست خالی از این دیار خارج شوید. این شهر همانند دیگر فرزندان ایران، سوغات‌ها، صنایع خوراکی و غیرخوراکی و ماندگار دارد و این سلیقه شماست که تعیین می‌کند چه چیز را از این دیار با خود ببرید.

از سوغات‌های خوشمزه این شهر همچون حلوای آماج، پادرازی و سرغربیلی و ارزشمندترین سوغات آن یعنی خاوریار که بگذریم به هنر دستان گلستان‌نشینان می‌رسیم. هنر دست این مردمان مزین‌کننده محل زندگی و لباس شماست. بیشتر صنایع دستی این استان دست‌رنج سرخ‌پوشان و ترکمنان است که در خیرگی چشم‌ها، دستی توانا دارند.

از تار و پود پارچه‌ها و فرش زیرپا گرفته تا روسری و زیورآلات ترکمنی، همه و همه دست‌رنج‌های به یادماندنی اهالی این شهر هستند که مسافران با خود به شهرهای دیگر می‌برند.

روسری-های-زیبای-ترکمن

صنعت دستی گلستانیان و تحسین مارکوپولو!

محال است که شما فرش ترکمنی، هنر مردمان و بهترین سوغات استان گلستان را نشناسید. چراکه معروف‌ترین جهانگرد ایتالیایی، مارکوپولو، در سفر به آسیای شرقی به تحسین این فرش در سفرنامه خود پرداخته است. فرشی که 6 هزار سال سابقه دارد و گل و بوته‌های آن از ذهن برمی‌آید.

چنان‌که هر بافنده نقشی نو بر آن می‌نگارد. هر طایفه ترکمن، در طرح و نقش قالی‌های خود طرحی منحصربه‌فرد پیاده می‌کنند و این نقش‌ها انواع آینه گل، جوال گل، ارسای گل وغیره هستند. رنگ سرخ ترکمن، این قالی‌ها را نام‌آور دوران کرده است و آن‌چنان پای در دل بینندگان می‌گذارد که صرف‌نظر کردن از خرید این فرش‌ها آسان نیست.

قالی-صنایع-دستی-ترکمن

از پرورش کرم ابریشم تا لباس های ابریشمی!

از همان دوران صفویه که صنعت ابریشم در ایران پیدا شد، مردمان این دیار دست به کار شدند. صنعت ابریشم‌بافی در این شهر صفر تا صد، یعنی از تولید کرم ابریشم تا دوخت لباس‌های ابریشمی به دست مردمان و زنان گلستان‌نشین انجام می‌شود.

امروزه مردمان ترکمن‌صحرا، رامیان و مینودشت بیشتر در تولید این سوغاتی استان گلستان هنروری می‌کنند. آن‌ها با پارچه‌های راه‌راه عمودی، ساده، چهارخانه و حاشیه‌دار به خلق لباس‌ها، سفره‌ها، حوله‌ها و روسری‌های ابریشمی بی‌مانند در دنیا می‌پردازند.

بدون زیورآلات و روسری ترکمنی از گلستان نروید!

آیا می‌دانید پرطرفدارترین صنایع دستی گلستان چیست؟ اگر نمی‌توانید فرش یا لباس‌های ابریشمی ترکمنی بخرید، گلستان برای شما سوغات‌های دیگری دارد که ارزان‌تر هستند و بیشتر مسافران حتی شده یکی از آن‌ها را با خود به یادگار می‌برند.

زیورآلات-گلستان-و-ترکمن

زیورآلات ترکمنی نه‌تنها در زیبایی و آراستگی زنان بلکه در فرهنگ ترکمنی نقش عالی‌رتبه‌ای دارد. چراکه هر یک از آن‌ها برای عضوی از بدن و برای نشانه خاصی تولید می‌شوند. چنان‌که هر طایفه زیوری منحصربه‌فرد دارد، اما همه آن‌ها در جنس یکی هستند. عقیق قرمز در این زیورآلات به شکل‌های مختلف تخت‌نشین نقره می‌شود.

دیگر صنعت دست مردمان استان گلستان، روسری‌های ترکمنی است، که خانمی نیست که شیفته آن‌ها نشود. نقش و طرح‌های دلبرانه‌، روی این روسری‌ها جلوه‌گری می‌کنند و جنس ابریشمی و قواره بزرگ آن‌هاست که دل از هر خانمی می‌برد. مبادا به این شهر سفر کنید و یک روسری یا زیور ترکمنی نبرید که پشیمان می‌شوید.

تیرانای ترکمنی در گلستان چیست؟

صنایع-دستی-ترکمن

از سوزن‌دوزی‌های لباس‌های ترکمنی، حصیربافی‌ها، پارچه‌های دستباف نخی، پلاس‌ها یا گلیم‌ها و جاجیمچه‌ها (زیراندازهای سنتی و پشمی) که بگذرید به تیرانای (نمد) ترکمنی می‌رسید. یکی دیگر از هزاران هنر مردمان ساکن در استان گل‌نام ایران و سوغات صنایع دستی استان گلستان، نمدمالی است، اما به شیوه‌ای خاص!

گلستان مهد رشد و پرورش زنان هنرمند نمدمال است. دیگر تفاوت نمدهای این شهر، رخ‌نمایی خطوط منحنی روی آن‌هاست و همین سبب شناخت هنر زنان این شهر با اسامی تیرانا، قوچ، چشم شتری و عقرب زرد شده است.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:19 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

15 + سه =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید