هفدهمین دوره از حراج تهران با ارایه ١١٠ اثر برگزار شد و اثر سهراب سپهری به عنوان گران‌ترین اثر حراج ثبت شد.
اثر از یکصد هنرمند (۷۹ مرد و ۲۱ زن) همچون آیدین آغداشلو، هوشنگ پزشک‌نیا، فرح ابوالقاسم، منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان، فریده لاشایی، سهراب سپهری، محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، حسین زنده‌رودی، سیراک ملکونیان، آنه محمد تاتاری، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، توکل اسماعیلی، احمدرضا احمدی، عباس کیارستمی، رضا بانگیز، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه، کوروش شیشه‌گران، پرویز تناولی، کاظم چلیپا، پرویز کلانتری، سعید صادقی و امیرعلی جوادیان چکش در هفدهمین حراج تهران ارایه شد.

اثر آیدین آغداشلو

اثر آیدین آغداشلو

شما را منتظر نمی‌گذاریم و می‌رویم سر اصل مطلب.

می‌دانستید «سهراب سپهری» گران‌ترین هنرمند رکورددار حراج تهران است؟

از آخرین دوره شروع کنیم. شب گذشته اثر شاعر محبوب و معاصر کشورمان با قدمت تقریباً نیم‌قرن، ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد. سال ۱۳۹۷ همین نقاشی در حراج تهران، یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورده بود. شاید کمتر کسی بداند اما این اثر توسط ابراهیم گلستان به صاحب قبلی اهدا شده است.
حالا جالب این‌جاست که اثر سهراب سپهری در دوره‌ی نخست حراج تهران هم عنوان گران‌ترین را به خود اختصاص داد.
اثری از سهراب سپهری که برآورد قیمت آن بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان بود در نخستین دوره حراج تهران که با حضور ۷۳ اثر از هنر مدرن و معاصر در خردادماه ۱۳۹۱ برگزار شد به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان فروخته شد و عنوان گران‌ترین اثر دوره نخست را به خودش اختصاص داد. موفقیت اثر سهراب سپهری در دوره نخست باعث شد که در دوره دوم، ۲ اثر از این هنرمند وارد حراج شود و البته بازهم آثار او با بالاترین قیمت یعنی ۷۰۰ و ۵۶۰ میلیون تومان به فروش رفتند و سپهری را گران‌ترین هنرمند دوره دوم کردند.

سهراب سپهری

اثر سهراب سپهری دوره سوم

در دوره سوم آثار سپهری نتوانست موفقیت دو دروه‌ی قبل را تکرار کند اما در چهارمین دوره حراج قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و آثار هنرمندان با رقم‌های نجومی به فروش رسید. سهراب سپهری بازهم عنوان گران‌ترین هنرمندان حراج تهران را به دست آورد و رکورد فروش را جابه‌جا کرد. اثری از او یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون و اثر دیگرش ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسید تا او هنرمند ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی دوره چهارم شود.
آثار سهراب سپهری باز هم مانند نخستین، دومین و چهارمین دوره حراج تهران گران‌ترین آثار دوره هفتم بودند؛ اثری از او یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و اثر دیگرش سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. شاید بشود دوره هفتم را دوره هنرهای میلیاردی نامگذاری کرد.
دوره هشتم، دوره‌ای بود که در آن نه تنها منیر شاهرودی فرمانفرماییان موفقیت خود را تکرار کرد بلکه اثر او با بالاترین قیمت یعنی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.
در دوره نهم اثری از سهراب سپهری صدرنشین شد؛ اثری که لیلی گلستان آن را به حراج تهران عرضه کرد. ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آخرین مبلغ پیشنهادی بود که کسی نتوانست بالاتر از آن را پیشنهاد کند.  یعنی دقیقاً همین اثری که شب گذشته دوباره چکش خورد.
سهراب سپهری غایب دوره‌ی دهم بود و اثری از حسین زنده رودی که در سال ۱۳۴۲ خلق شده رکورد شکن حراج دهم تهران در این لحظه بود که با قیمت ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.
سپهری غایب دوره‌ی یازده و دوازدهم بود و اثری از حسین زنده‌رودی در هر دو دوره گران‌ترین اثر بود.

اثر حسن زنده رودی

اثر حسن زنده رودی

سیزدهمین حراج تهران در شرایط کرونایی و به صورت آنلاین برگزار شد و آیدین آغداشلو با یک تابلوی دو لت توانست رکورد قابل توجه ۱۲ میلیارد تومانی از خودش به جای بگذارد. در شرایطی که سال گذشته رکورددار دوازدهمین حراج تهران نقاشی از حسین زنده‌رودی به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.

گران‌قیمت‌ترین اثر چهاردهمین حراج تهران متعلق به رضا درخشانی بود، این اثر با عنوان «روز و شب‌ را می‌شمارم، روز و شب» که ۳ تا ۴ میلیارد تومان برآورد قیمت داشت، در نهایت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

این دوره از حراج تهران بدون حضور چهره‌های اصلی مارکت هنر ایران مانند سهراب سپهری، پرویز تناولی، بهمن محصص، حسین زنده‌رودی و… برگزار شد.
در پانزدهمین مراسم حراج تهران عنوان گران‌ترین اثر، به پرویز تناولی اختصاص پیدا کرد که مجسمه‌اش به رقم ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.
پرویز تناولی اگرچه عنوان گران‌ترین اثر حراج را به خود اختصاص داد، اما به‌غیر از این هنرمند به ترتیب طراحی روی شیشه‌ی منیر فرمانفرماییان با ۱۳ میلیارد و اثری بدون عنوان از سهراب سپهری به قیمت ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ تومان و همچنین اثری از حسین زنده‌رودی به قیمت ۱۱ میلیارد پس از تناولی به عنوان گران‌ترین آثار فروخته شده‌ی این دوره از حراج شناخته می‌شوند.
این ارقام در حالی به ثبت رسیده است که در حراج سیزدهم فروش اثری از آیدین آغداشلو به قیمت ۱۲ میلیارد تومان بسیاری را شگفت زده کرده بود.

اثر رضا درخشانی

اثر رضا درخشانی

گران‌‌ترین اثری که در حراجی دوره‌ی شانزدهم فروخته شد، تابلوی شکار سیمرغ اثر رضا درخشانی بود که قیمت ۷ میلیارد تومان به فروش رفت.

بدین ترتیب «سهراب سپهری» نشان رکورددار حراج تهران را به سینه می‌زند. نشانی که کاش بود و عکس می‌شد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:31 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

11 + دوازده =