استان گیلان سرزمین خوراکی‌های خوشمزه و منحصر به فردی است که در دیگر مناطق کشور یافت نمی‌شود. بازار‌های این استان، بهشت خوشمزه گردی ایران است. از نان‌ها و کلوچه‌های خوشمزه، تا رب و لواشک را می‌توانید به عنوان سوغات از شهر‌ها و روستا‌های این استان تهیه کنید.

برنج

برنج-سوغاتی-گیلان

همه ما برنج گیلان را می‌شناسیم و می‌دانیم برنج‌هایی که در شالیزار‌های سرسبز این استان تولید می‌شود، طعم و بوی دیگری دارد. برنج هاشمی، صدری، علی کاظمی و طارم انواع برنج پر طرفدار این خطه شمالی ایران است.

چای لاهیجان

بی تردید لاهیجان قلب تپنده تولید چای در ایران است. چای لاهیجان می‌تواند بهترین سوغات برای عاشقان این نوشیدنی قدیمی باشد.

زیتون رودبار

رودبار قطب تولید زیتون در کشور است. فراورده‌های دیگر آن یعنی روغن زیتون و زیتون پرورده نیز به عنوان سوغاتی، دست کمی از زیتون ندارند.

رشته خشکار

رشته-خشکار-سوغاتی-گیلانی

رشته خشکار نوعی شیرینی گیلانی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان مهمان سفره‌های مردم می‌شود‌. این شیرینی که ظاهری پنجره‌ای دارد با آرد و آب درست می‌شود و بین آن گردو، هل، شکر و دارچین قرار می‌دهند.

بادام زمینی آستانه

آستانه اشرفیه در گیلان، بادام زمینی مرغوبی تولید می‌کند که در سطح کشور معروف است. این بادام را می‌توانید به صورت تازه و یا بو داده و شور تهیه کنید. بادام سوخته آستانه، نوعی آب نبات معروف است که در کنار چای میل می‌شود‌.

پنیر سیاهمزگی شفت

روستایی به نام سیاهمزگی در شفت این استان واقع شده است که پنیری با طعم بی‌نظیر درست می‌کند. پنیر سیاهمزگی در انواع بی‌نمک، کم نمک و شور تولید می‌شود.

کوکی و کلوچه

کوکی-و-کلوچه-سوغات-گیلان

کلوچه فومن و کلوچه لاهیجان در استان گیلان طرفداران زیادی دارند و شناخته شده‌ هستند. علاوه بر این‌ها کوکی‌ها و کلوچه‌های خوش طعم و عطر دیگری در شهر‌های مختلف این خطه سرسبز درست می‌شود. این خوراکی‌های شیرین را می‌توانید از قنادی‌ها و دکان‌های بین راهی خریداری کنید.

اربا دوشاب

اربا دوشا یکی از قدیمی‌ترین خوراکی‌های استان گیلان است که پخت آن در شهر‌های مختلف این استان رواج دارد. ارباس دوشا در واقع شیره خرمالوی جنگلی (اربا یا اربه) است. مراحل پخت این شیره به صورت گروهی و سنتی انجام می‌شود.

نان تمیجان

تمیجان یکی از نان‌های محلی معروف این استان است. نام این نان گیلکی است و در زبان فارسی معنی «تو جان منی» را می‌دهد. این نان بیشتر در رودسر پخت می‌شود و مخصوص ایام عید و اولین جمعه ماه رجب است.

رب و لواشک

سوغات-گیلان-لواشک

گیلانی‌ها با میوه‌هایی مانند انار، به، نارنج، ازگیل و آلوچه‌های مختلف، رب درست می‌کنند و در پخت غذاهای‌شان به کار می‌برند. علاوه بر آن با میوه‌های مختلف، یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغاتی‌های این استان یعنی لواشک و آلوچه تهیه می‌کنند.

مربا و ترشیجات

زنان گیلکی در درست کردن مربا‌ها و ترشی‌های خلاقانه و منحصر به فرد مهارت زیادی دارند. وقتی به بازار‌های این استان می‌روید، از دیدن ترشی‌ها و مربا‌های رنگارنگ در غرفه‌ها به وجد خواهید آمد.

ماهی سفید، دلار(دلال) نمک سبز، حلوای به و اشپل ماهی از دیگر سوغاتی‌های خوراکی این استان هستند.

صنایع دستی گیلان

صنعت بافندگی جزء جدا نشدنی سرزمین سرسبز شمالی ایران است. فراوانی صنایع دستی گیلان از هنرمندی، سخت کوشی و اصالت مردمان این خطه خبر می‌دهد.

حصیر بافی

صنایع-دستی-گیلان

انواع دست سازه‌های حصیری، معروف‌ترین صنایع دستی استان گیلان است. برای بافت حصیر از لی یا سوف استفاده می‌شود که داخل برکه‌های کوچک و اطراف مرداب‌ها رشد می‌کند. زیرانداز، کلاه، سبد، زیر بشقابی، دیوار کوب، زیر گلدانی و آبکش از جمله محصولات حصیر بافی است.

عروسک بافی

اگر به ماسوله گیلان بروید به خوبی عروسک‌های بافته شده به دست زنان گیلکی را خواهید دید. این عروسک‌ها که معمولا پوشش سنتی دارند، در واقع نماینده زنان و مردان این مرز و بوم هستند.

دست بافته پشمی

مناطقی از این استان مانند رشت، انزلی و ماسوله که دامداری رواج دارد، پشم مرغوب یافت می‌شود. این شهر‌ها مراکز تولید دستکش، شال گردن، پاپوش و بلوز هستند که با نخ‌های رنگی بافته شده‌اند.

از دیگر صنایع دستی این خطه می‌توانیم به چموش دوزی، چادر شب بافی، قلاب بافی، مروار بافی، رشتی دوزی، گلیم بافی، بامبو بافی و شال بافی اشاره کنیم.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:18 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

13 − 2 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید