آب و هوای دل‌انگیز، طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری نفس‌گیر دلایلی است کافی برای سفر به دیار قلل سر به فلک کشیده آذربایجان شرقی. دیار سهند (یکی از کوه‌های استان آذربایجان شرقی) برای مسافران پارسی و فرنگی خاطره ساز است و در پایان یک سفر طولانی آنها را دست پر راهی دیار خویش می‌کند‌.

از صنایع دستی این مرزوبوم می‌توان به قالی بافی، سوزن دوزی، سفالگری، آلات موسیقی و چرم اعلی تبریز اشاره کرد. سوغات آذربایجان شرقی خوراکی‌های خوش طعمی است چون شیرینی قرابیه، باقلوا، باسلوق، اریس، مربای گل سرخ و پنیر لیقوان.

سوزن دوزی

سوزن-دوزی-آذربایچان-شرقی

سوزن دوزی ممقان

هنری است بسیار خوش طرح و نقش که در نهایت ظرافت و زیبایی به جامه بانوان زینت می‌بخشد. سوزن دوزی تنها برای البسه کاربرد ندارد، بلکه بانوان باسلیقه آذری از این هنر برای نقش زدن بر کیف و پارچه‌های مخصوص کوسن و رومیزی نیز استفاده می‌کنند. هنرمندان این رشته ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت دارند و از نقش‌های متفاوت آن برای هنرنمایی بهره می‌گیرند. نبض سوزن دوزی استان آذربایجان شرقی در شهر ممقان می‌زند، که از توابع شهرستان آذرشهر است.

سازهای سنتی در آذربایجان شرقی

ساز-کمانچه

نوای پرسوز موسیقی آذری در خاطر همگان نقش بسته و کمتر کسی را می‌توان یافت که دل در بند این نوای دلکش نداشته باشد. موسیقی این اقلیم با قدمتی چند هزار ساله با تاروپود مردمان آذری عجین شده، از این رو ساخت ساز سنتی در استان آذربایجان شرقی بسیار رایج است. از سازهایی که توسط اساتید این دیار ساخته می‌شود، می‌توان به کمانچه، آکاردئون، تار، نقاره و سورنا اشاره کرد.

معروف ترین سوغاتی های آذربایجان شرقی و تبریز را بشناسید

پنیر لیقوان معروف‌ترین سوغات تبریز

تبریز و پنیر لیقوانش تافته جدا بافته‌ای هستند، در دامان ایران زمین. پنیر لیقوان سوغات تبریز است که در کنار نان سنگک، چای و گردو اهالی منزل را به صرف صبحانه‌ای دلپذیر دعوت می‌کند. این پنیر ماندگاری بالایی دارد از این رو به عنوان سوغات خوراکی استان آذربایجان شرقی خریداری می‌شود.

مربای گل سرخ

دامنه‌های زاگرس و البرز در استان آذربایجان شرقی با بوته‌های گل سرخ آذین بندی شده‌اند و از خاک این اقلیم عطری خوش به مشام می‌رسد. گل سرخی که در کوهستان می‌روید و با سر پنجه‌های بانوان آذری به مربا تبدیل می‌شود آن‌قدر خوشگوار است که نمی‌توان در مقابل طعم بهشتی‌اش مقاومت کرد. مربای گل سرخ تبریز دردانه‌ای است که در هیچ بازاری یافت نمی‌شود.

باسلوق سوغات اصیل تبریز

باسلوق-سوغات-آذربایجان-شرقی

راحت الحقوم یا باسلوق همان سوغاتی نرم و لطیفی است که چون کره در دهان ذوب می‌شود و شیرینی‌اش به جان می‌نشیند. باسلوق از پودر ژلاتین، شکر، گلاب، نشاسته و آب تهیه می‌شود. کودکان این شیرینی را بسیار دوست دارند زان جهت که نیاز چندانی به جویدن ندارد.

اریس

اریس که به آن ریس نیز می‌گویند سوغاتی است از آذربایجان شرقی که در تهیه آن از پسته، کاکائو، شیر، وانیل و شکر استفاده می‌شود.  این سوغاتی در انواع مختلفی چون شیری، کاکائویی، پسته‌ای و تسبیحی به فروش می‌رسد که با گل سرخ تزئین می‌شود. اریس را باید در سرمای زمستان کنار چای عصرانه نوش جان کرد.

باقلوا

باقلوای-تبریز-سوغات-آذربایجان-شرقی

باقلوای تبریز

باقلوا که تنها مختص قزوین نیست تبریز نیز باقلوا دارد آن‌هم چه باقلوایی از همان‌ها که همه طرفدارش هستند و نمی‌توانند از ظاهر وسوسه انگیزش بگذرند. این سوغاتی معروف استان آذربایجان شرقی از خمیر یوفکا تهیه می‌شود که درون آن را با مغزهایی چون پسته و گردو پرکرده و رویش را با شهد می‌پوشانند. در سفر به تبریز نباید باقلوای پسته‌ای خوش طعم آن را از دست داد.

قرابیه شیرینی اعیانی آذربایجان شرقی

بهترین نوع قرابیه در قنادی رکس عرضه می‌شود. این شیرینی در انواع مختلفی تهیه می‌شود که عبارتند از گردویی، بادامی و نارگیلی. قرابیه این شیرینی مجلسی تبریز سوغاتی است بسیار شایسته برای عزیزان عزیزتر از جان.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:12 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

نه − 5 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید