انواع شیرینی محلی و خوراکی‌های خوشمزه به دست مردمان استان آذربایجان غربی تهیه می‌شود که اگر آن‌ها را امتحان کنید بدون تردید طعم و عطرشان را فراموش نخواهید کرد.

سوغات و خوراکی های خوشمزه آذربایجان غربی

سوجوق یا سوجوک

سوجوق-یا-سوجوک-سوغات-آذربایجان-غربی

سوجوق نوعی شیرینی است که با شیره انگور، نشاسته، گلاب، ادویه و گردو درست می‌شود. در گذشته سوجوک را در روز‌های عید و مراسم‌های شاد تهیه می‌کردند. مواد این شیرینی را در اصل به نخ می‌چینند و زمانی که آماده شد، برش می‌دهند. اما یک روش دیگر این است که مواد گرد شوند و داخل آن‌ها گردو قرار بگیرد.

لوزانک یا باستخ معروف‌ترین سوغات ارومیه

باستخ در واقع نوعی باسلوق با دستور پخت ترکی است. لوزانک را با شیره انگور می‌پزند و معمولاً با گردو تزئین می‌کنند.

تنور شیرینی سی

در زبان محلی به این نان، سوت شیرینی سی می‌گویند که قدمت طولانی دارد و با ماست درست می‌شود. روی این نان پیش از اینکه داخل تنور قرار بگیرد، زرده تخم مرغ می‌مالند تا پس از پخت، رنگی طلایی پیدا کند.

حلوای هویج و گردو

حلوای-هویج-و-گردو

حلوای هویج گردو از قدیمی‌ترین شیرینی‌های محلی ارومیه است که بدون استفاده از آرد و با هویج، شیره انگور و گردو درست می‌شود. گلاب و هل، طعم و عطر خوبی به این حلوا می‌دهد و از قدیم آن را برای مراسم شب یلدا تهیه می‌کردند.

تخمه خوی

یکی از مرغوب‌ترین محصولات استان آذربایجان غربی که به دیگر کشور‌ها هم صادر می‌شود، تخمه خوی است. نیمی از اراضی این شهرستان به کشت تخمه کدو و تخمه آفتابگردان تعلق دارد‌. به‌طورکلی خوی جایگاه خوبی در تولید خشکبار دارد.

عرقیجات آذربایجان غربی

عرقیجات-آذربایجان-غربی

شرایط آب و هوایی این استان به گونه‌ای است که آن را برای کشت گیاهان دارویی مناسب می‌سازد. از این گیاهان دارویی به شیوه‌ای منحصر به فرد انواع عرقیجات با خواص درمانی متفاوت تهیه می‌شود.

از انواع عرقیجات آذربایجان غربی می‌توانیم به عرق بیدمشک، رازیانه، کاسنی، بهار نارنج، گلاب، شاتره، ترخون، نعنا، گل گاوزبان، یونجه، برگ بید، پونه، بابونه، بومادران، خاکشیر، شوید، مرزه، شنبلیله، پیچک، کاهو، هفت گیاه، برگ گردو، نسترن، شانزه، کاکوتی، هندوانه کوهی و گلپوره اشاره کنیم.

نقل بیدمشک

نقل بیدمشک یا نقل ابریشمی یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها و سوغات آذربایجان غربی است. این نقل خوشمزه با خواص زیاد می‌تواند جایگزین خوبی برای قند در کنار چایی باشد. خلال‌های بادام در این نقل از قبل در بیدمشک که در زبان محلی به آن پیش پیشا می‌گویند، خوابانده می‌شود.

هنر و صنایع دستی در آذربایجان غربی

هنر در این خطه جریان دارد و حاصل آن فرش‌ها و گلیم‌هایی با نقش‌های اصیل و زیبا، تزئینات هنرمندانه روی چوب و رودوزی‌های ابریشمی چشم نواز است.

منبت کاری و ظریف کاری روی چوب

یکی از هنر‌های مردم این خطه، ایجاد نقش‌های ماهرانه روی چوب است. منبت کاری و ظریف کاری روی چوب قدمتی طولانی در این استان دارد.

رودوزی، جادو روی پارچه

صنایع-دستی-آذربایجان-غربی

اگر به بازار سنتی آذربایجان بروید نمونه‌هایی از هنر زیبای رودوزی را خواهید دید‌. نقش‌های زیبایی که با نخ‌های ابریشمی روی پارچه ایجاد شده است و یکی از صنایع دستی منحصر به فرد این استان است.

فرش و گلیم یادگاران کهن از هنر ایرانی

گلیم‌ها و فرش‌های دست بافتی که در ارومیه و دیگر شهر‌های این استان به دست زنان و مردان هنرمند ساخته می‌شود، بی‌تردید از ارزشمندترین صنایع دستی این منطقه به شمار می‌رود.

پیکرتراشی، سفالگری و چاپ سنتی از دیگر صنایع دستی اصیل و ارزشمند استان آذربایجان غربی است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:14 اسفند, 1401

یک دیدگاه

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤ بهمن 19, 1402 در 1:00 ق.ظ - پاسخ

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    یاشاسین ترک ❤
    URMİA ❤AZERBAYCAN

دیدگاه خود را بنویسید

1 + 12 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید