مردمان استان اردبیل هنرمندان بی‌نظیری هستند که کار تهیه سوغات را برای شما به یک اکتشاف بدل می‌کنند. دست‌باف‌های مردمان این دیار در تمام جهان زبانزد است و تنوع بسیار بالایی دارد. مردم این سرزمین از تار و پودهای پشمی، کتان و ابریشمی، بافته‌های چشم‌نوازی را خلق می‌کنند.

اما صنایع دستی اردبیل به بافندگی ختم نمی‌شود. مردان و زنان اردبیلی ید طولایی در کار با چرم و چوب نیز دارند و تنوع بالایی از صنایع دستی را تولید می‌کنند.

زیبا‌ترین صنایع دستی اردبیل

گلیم بافی

گلیم-بافی--صنایع-دستی-اردبیل

بافت گلیم بی‌شک یکی از اصلی‌ترین هنر مردمان در صنایع دستی اردبیل است که از دیرباز در این شهر رواج داشته است. قدیمی‌ترین نمونه‌های گلیم اردبیلی به دوره اشکانیان باز می‌گردد. طرح‌ها و نقش‌های گلیم‌ بافی در این شهر بسیار متنوع است. نقش اژدها، گردونه مهر، سماور و سینی و خرچنگ تنها نمونه‌هایی از طرح‌های رایج گلیم بافی در نمین و مغان است. در گلیم بافی از تارهای پنبه‌ای و پودهای پشمی و ابریشم بهره برده می‌شود.

جاجیم بافی

مردم خلخال دست در بافت جاجیم دارند. جاجیم‌هایی که در بافت سجاده، روتختی، رویه کرسی، مبل، کیف و پشتی کاربرد دارد. هنرمندان اردبیلی جاجیم را به صورت ساده و گلدار می‌بافند و طرح‌های خیال‌انگیز را خلق می‌کنند.

 قالی بافی

قدمت قالی بافی در این شهر به قرن شانزدهم باز می‌گردد. قالی‌های اردبیلی قرینه، ساده و یکپارچه هستند. نمونه‌هایی از این قالی‌ها در سراسر جهان یافت می‌شود. قالی‌های ابریشمی که با گره‌های ترکی بافته می‌شود. طرح قالی‌های‌ اردبیل، مشایخی، هراتی، ترنج، گلدانی و ظل السلطان است.

چنته‌ بافی

چنته-بافی-صنایع دستی اردبیل

چنته بافی از نظر بافت و اندازه شباهت بسیار زیادی به گلیم و جاجیم، و از نظر وزن شباهت زیادی به قالی‌های اردبیلی دارد. از چنته در ساخت کیف دسته‌دار و سنتی استفاده می‌شود که از سه طرف دوخته شده است.

 خورجین بافی

هنرمندان اردبیلی کیسه دوطرفه را برای روی موتور و اسب می‌دوزند که خورجین نام دارد. خورجین بافی در بین عشایر اردبیل رواج دارد. عشایر شاهوسن با استفاده از پشم گوسفند، موی بز و نخ پنبه‌ای این کیسه‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا می‌بافند.

سفال گری

هنر-سفالگری-اردبیل

سفال گری در اردبیل نیز یادگار دوران اشکانیان است. اردبیلی‌ها با استفاده از خاک رس که چسبندگی مناسبی دارد، دست‌سازه‌هایی بی‌مثال را خلق می‌کنند. سفال‌ها در کوره پخته و بسته به نوع خاک و مواد معدنی موجود در آن، بعد از پخت به رنگ نخودی تا قرمز در می‌آید.

سراجی

سراجی--اردبیل

سراجی از هنرهای فاخر مردمان این سرزمین است که در کمتر جایی در ایران رواج دارد. هنرمندان اردبیلی به ممد چرم در سراجی، زین اسب‌های شاهانه را تولید می‌کنند. این زین‌های دست‌دوز در تمام جهان طرفدارانی دارد. سراج نامی است که برای هنرمند دوزنده زین بکار برده می‌شود.

خراطی

خراطی-اردبیل

خراط‌های اردبیل با استفاده از چوب‌های محکم و فشرده‌ای مانند گردو، زبان گنجشک، نارون و توسکا وسایلی کاربردی و زیبا خلق می‌کنند. در این بین عصا، قلیان، مبلمان، میز، وردنه، آباژور و صندلی از معروف‌ترین وسایل دست‌ساز هنرمندان اردبیل به شمار می‌رود.

سازهای سنتی

مردم خوش ذوق اردبیل علاقه بسیاری به موسیقی دارند و از این رو دست در ساخت سازهای اصلی سنتی فرسوده می‌کنند. در این شهر سازهای متفاوتی را خواهید یافت که با نوای دلکش خود، شما را شیفته موسیقی خواهند کرد. هنرمندان این شهر تار، سه تار، کمانچه، تنبک، تنبور و سنتور می‌سازند.

سوغات‌های خوراکی اردبیل

اگر به دنبال خرید سوغاتی خوش‌طعم از سفر به یادماندنی خود به اردبیل هستید، کره محلی، سرشیر و عسل سبلان را فراموش نکنید. از این گذشته حلوای سیاه، حلوای سفید، قرابیه، قطاب عسلی، باقلوا، قچورکی و نان برنجی در کنار آبنبات‌های اردبیلی طرفداران زیادی دارند و تحفه درخوری از اردبیل هستند.

در بازارهای سنتی صنایع دستی دیگری چون اجاق قراقی که نوعی حفاظ برای اجاق است، پلاس، مسند و ملیله کاری را نیز مشاهده می‌کنید که می‌توانند ارمغانی شایسته از این دیار باشند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:15 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

12 + 18 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید