اگر سری به بازار‌های شیراز به ویژه بازار وکیل بزنید، انواع سوغاتی خوراکی و صنایع دستی استان فارس را می‌توانید ببینید. به هر طرف بازار که نگاه کنید ذوق، سلیقه، هنر و فرهنگ غنی مردم فارس را خواهید دید. از مسقطی و نان فسا تا هنر‌های دستی رنگارنگ عشایر فارس، در این بازار‌ها به چشم می‌خورد.

لیست سوغاتی‌های استان فارس و شیراز

یوخه

یوخه-سوغات-فارس

یوخه یک نوع شیرینی محلی استان فارس است، که شباهت زیادی به شیرینی کاک دارد. ‌با این تفاوت که لایه‌های خمیر شیرینی یوخه نازک‌تر است. ترکیبات آن نیز شامل آرد گندم، پودر قند، آب، روغن، تخم مرغ، هل و دارچین می‌شود.

کلوچه مسقطی و مسقطی لاری

مسقطی-لاری

مسقطی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شیراز است و همراه کلوچه مخصوص خورده می‌شود. به‌طوری‌که در جعبه شیرینی معمولا ‌یک ردیف کلوچه یک ردیف مسقطی قرار می‌دهند و هنگامی که به مهمان تعارف می‌کنند هر دوی آن‌ها را بر می‌دارد تا کنار هم با چای میل کند.

مسقطی لاری نیز مربوط به شهر لارستان در فارس است؛ اما اگر به شیراز هم سفر کنید، مسقطی لاری پیدا می‌شود. یکی از تفاوت‌هایی که این شیرینی با دیگر مسقطی‌ها دارد، این است که خلال پسته و بادام زیادی داخل آن می‌ریزند.

بهار نارنج

مربای-بهارنارنج

عطر بهار نارنج در مشام هر شیرازی، رایحه‌ای آشنا است. عرق و مربای بهار نارنج از سوغاتی‌های مهم این شهر هستند.

بادام سوخته

بادام-سوخته

بادام سوخته را می‌توان نوعی آب نبات دانست، که در چند شهر ایران درست می‌شود. در استان فارس هم برای تهیه این خوراکی، عسل و بادام و آب را مخلوط می‌کنند و روی حرارت قرار می‌دهند تا در آخر مایع غلیظ به دست آمده، بادام‌ها را بپوشاند.

رنگینک

رنگینک

رنگینک نیز از آن خوراکی‌های مقوی است که در چند استان به ویژه استان‌های جنوبی یافت می‌شود. اهالی فارس برای آماده کردن رنگینک، خرما، مغز گردو، آرد، خاک قند، روغن و دارچین را مخلوط می‌کنند تا ترکیبی مقوی ایجاد شود.

انواع دمنوش و عرقیات گیاه

عرق بهار نارنج، عرق بیدمشک، عرق نسترن، گلاب، عرق نعنا، عرق چهل گیاه، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش بابونه وغیره از جمله این سوغاتی‌ها در فارس است.

نان فسا

نان-فسا

نان فسا نوعی نان متعلق به شهر فسا در فارس است. این شیرینی ترد و خشک، از ترکیب آرد گندم، زعفران، گلاب و هل درست می‌شود. معمولا روی آن نیز با تخم خرفه تزئین می‌شود.

زیباترین صنایع دستی استان فارس

گبه

گبه

گبه‌هایی با طرح‌های خشتی که هنر دست عشایر ایل قشقایی و لر در استان فارس است، بدون تردید یکی از ارزشمندترین صنایع دستی این استان به شمار می‌رود. گبه، قالی‌های کوچکی است که با الیاف پشم یا پنبه بافته می‌شود.

بوریا بافی

بوریا-بافی

بوریا بافی هنر دست مردان کازرونی است، که با نی مرداب و الیاف برگ‌های درخت خرما، زیر انداز‌هایی چوبی تحت عنوان بوریا می‌بافند.

کاشی هفت رنگ

کاشی-هفت-رنگ

کاشی‌های کوچک لعاب داری که یادآور معماری شیراز است، از جمله صنایع دستی فارس در بازار‌ها و غرفه‌های بومگردی این استان به شمار می‌رود. این کاشی‌ها دارای طرح‌هایی هنرمندانه و سنتی با ترکیب هفت رنگ لاجوردی، فیروزه‌ای، حنایی، زرد، قرمز، سفید و سیاه هستند.

خاتم کاری

خاتم-کاری

خاتم کاری هنری اصیل در شیراز است. ظروف خاتم کاری شده با طرح‌های اسلیمی و سنتی، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سوغاتی محسوب می‌شود.

قلم زنی

قلم-زنی

قلم زنی به سبک شیراز، نوعی از قلم زنی است که روی نقره انجام می‌شود. در این هنر، طرح‌هایی از گل و مرغ، تخت جمشید و تصاویر شاهنامه روی ظروف ایجاد می‌کنند.

پارچه رنگی عشایر

اگر به بازار وکیل بروید در راسته شمشیرگر‌ها پارچه‌های رنگی با طرح‌های ترمه و دیگر طرح‌های هنرمندانه می‌بینید که کار دست عشایر فارس است.

مینیاتور

مینیاتور

نقاشی‌هایی با سبک خاص که با بیشترین ظرافت کشیده شده‌اند، معمولا این نقاشی‌ها الهام گرفته از داستان‌ها هستند، و یک سوغات زیبا در شیراز به شمار می‌رود.

از دیگر صنایع و هنر‌های دستی مردمان استان فارس، می‌توانیم به نمدبافی، نقره کاری، گیوه، ظروف سفالی و سرامیکی، شیشه‌گری، منبت کاری، معرق کاری، قالی و گلیم شیراز اشاره کنیم.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:11 فروردین, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

دو + 11 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید