پس از اتمام سفر در دیاری که انفاس خوش شیرین و فرهاد را در سینه به یادگار نگه داشته وقت آن است که ارمغانی از این خطه باستانی برداشت. رهاوردی از جنس خوراکی و صنایع دستی که توسط مردمان خوش طینت این سرزمین تهیه می‌شوند.

ساکنان زاگرس زیبا در پخت انواع شیرینی نظیر نان خرمایی، نان برنجی، کاک، و شیرینی بژی تخصص دارند و برای عطر و بوی این خوراکی‌ها از روغن حیوانی استفاده می‌کنند‌. سوغات کرمانشاه تحفه‌ای است از اقلیمی که روزگاری عرصه تاخت و تاز سلاطین قدرت پارسی بوده است.

بهترین سوغات کرمانشاه چیست؟

روغن کرمانشاهی معروف ترین سوغات کرمانشاه

روغن-کرمانشاه

روغن حیوانی کرمانشاه

روغن حیوانی کرمانشاه شناسنامه این خطه از زاگرس است که هیچ کلمه‌ای قادر به توصیف طعم فوق‌العاده آن نیست. در واقع روغن حیوانی معروفترین سوغات کرمانشاه است که خواص گیاهان زاگرس را در خود محفوظ دارد. این روغن به شیوه سنتی تهیه می‌شود به این ترتیب کره به دست آمده از ماست زده شده را آب می‌کنند و روغن حیوانی فرد اعلای کرمانشاه به دست می‌آید.

نان برنجی سوغات مخصوص کرمانشاه

نان برنجی یکی دیگر از سوغاتی‌های خوردنی کرمانشاه است که در دو نوع ساده و زعفرانی تهیه می‌شود. این شیرینی بیش از یک و نیم قرن قدمت دارد و به علت کیفیت عالی و طعم دلچسب روغن حیوانی طرفداران پروپا قرصش را به سمت بازار نان برنجی می‌کشد. بوی هل، زعفران، گلاب و روغن حیوانی که با آرد برنج ایرانی مخلوط می‌شود به تولید سوغاتی‌ خوشمزه‌ای می‌انجامد به نام نان برنجی.

کاک

کاک شیرینی متفاوتی است که بسیار ترد و نازک است و شباهت زیادی به نان یوخا قزوین دارد.این شیرینی خوشمزه از خمیری لطیف تهیه شده و پس از پخت با پودر پسته، خلال بادام و پودر نارگیل تزئین می‌شود. این سوغات سنتی کرمانشاه به دلیل شیرینی مطبوعی که دارد انتخاب اکثر مسافران این اقلیم است.

نان خرمایی

نان-خرمایی-کرمانشاه

نان خرمایی سوغات کرمانشاه

این خوراکی بسیار مقوی را در کرمانشاه به نام خانقی می‌شناسند. نان خرمایی بسیار شبیه کلوچه خرمایی است با این تفاوت که اندازه کوچکتری دارد. خمیر این شیرینی از آرد گندم زمین‌های استان تهیه می‌شود که درون آن را با خرما و ‌یک تکه گردو پر می‌کنند.

شیرینی بژی

شیرینی-بژی-کرمانشاه

کلمه «بژی» در زبان کردی به معنای «زنده باد» است که در استان کرمانشاه نام یک شیرینی خوشمزه با ماندگاری بالا است. در دامان زاگرس آنگاه که دلبندی به قصد پاسداری از مام وطن عازم سربازی است مادر دست به کار شده و با آرد و روغن و خاک قند، شیرینی بژی می‌پزد. این شیرینی مورد استقبال مسافران نیز قرار گرفته و در بازگشت به دیار خود به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

نگاهی به صنایع دستی کرمانشاه

قالی دستباف کرمانشاه

یکی از مرغوب‌ترین قالی‌های ایران زمین توسط زنان عشایر کرمانشاه بافته می‌شود که رنگ را به رنگ گره می‌زنند و طرحی بی‌بدیل بر دار قالی می‌آفرینند. فرش این خطه پرزهای بلندی دارد. از آنجایی که برای رنگ کردن نخ از رنگ‌های مصنوعی استفاده نمی‌شود نقش بازوبندی که یکی از نقوش اصیل استان است جلوه‌ای شکوهمند از هنر قالیبافی زنان کرد را به نمایش می‌گذارد.

موج بافی

موج بافی هنری است که در زمره مهمترین صنایع دستی استان کرمانشاه قرار دارد و حاصل تلاش مستمر زنان عشایر است. این پارچه‌های پشمی در طرح‌های مختلف مانند کشکولی و شطرنجی تولید می‌شوند و به عنوان روپشتی، سجاده نماز، رختخواب پیچ و رویه کرسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خرید این محصول به احیای هنر نیمه جان موج بافی کمک خواهد کرد، بیایید احیاگر هنرهای زیبای سرزمین خویش باشیم.

سازهای سنتی

کرمانشاه گهواره استاد کیهان کلهر بزرگ است که نوای کمانچه را جاودانه کرده است. در این مرزوبوم کارگاه‌های مختلف به ساخت سازهای سنتی نظیر تنبور، چگور، دف و دیوان می‌پردازند؛‌ از این رو اهالی موسیقی در هنگام وداع با خاک باختران تحفه‌ای برمی‌دارند به فر موسیقی و شکوه ایران.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:2 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

20 − 13 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید