استان کرمان این زیبای خفته در پهنه کویر مکانی است تماشایی برای هر آنکه دل در بند تاریخ این آب و خاک دارد و مهر وطن پرستی در رگ‌هایش ریشه دوانده است. سفر به کریمان (نام دیگر استان کرمان در گذشته) گذری است به جهان نقش‌ها و نشانه‌ها، طرح‌ها و سازه‌ها، رنگ‌ها و مزه‌ها و‌ مرزوبوم ارگ‌ها.

هنرمندان این دیار از جان طبیعت الهام می‌گیرند و نقش می‌آفریند، بر تن دنیای نیلوفری هنر. صنایع دستی و سوغات استان کرمان آنقدر متنوع هستند که برای هر سلیقه‌ای ارمغانی ارزشمند یافت می‌شود. از سوغاتی‌های کرمان می‌توان به پسته، کلمپه، گیاهان دارویی، قطاب، قووتو، زیره، پته دوزی، گلیم، ظروف مسی و زرتشتی دوزی اشاره کرد.

زرتشتی دوزی

زرتشتی-دوزی-صنایع-دستی-کرمان-

زرتشتی دوزی هنر اصیل پارسی است، که زنان هنرپرور استان کرمان در زنده نگه داشتن آن می‌کوشند. این هنر که گبردوزی نیز نامیده شده توسط زرتشتیان خالص و مخلص ترویج یافته است. بدین سان بانوان خوش ذوق رنگ‌های روشن چون سپید را به جان پارچه بند می‌زنند و درخت زندگی می‌آفریند. طرح طاووس و سرو خمیده از نقوش پرطرفدار این هنر افتخار آمیز هستند.

گلیم شیرکی پیچ

مردمان روستای دارستان، گره‌های نخ را به کالبد دار قالی وصله می‌زنند و طرحی چشم نواز خلق می‌کنند که شهره آن در چهار گوشه جهان پهناور پیچیده است. از این رو دارستان عنوان غرورآفرین «دهکده جهانی گلیم» را نصیب خود کرده است. طرح و نقش زنده این گلیم بهترین تحفه است برای عزیزی که از جان بیشتر دوستش داریم.

هنر پته دوزی

پته-دوزی-صنایع-دستی-کرمان

پته دوزی در زمره معروف‌ترین صنایع دستی کرمان قرار دارد که از نقش زدن روی پارچه ضخیم ایجاد می‌شود. پته دوزی به زیبایی هرچه تمام نقش‌های یکتای ایران باستان را به نمایش می‌گذارد و دلبری می‌کند. این هنر زیبا که سلسله دوزی و فطه دوزی نیز نامیده می‌شود، در تزئینات پارچه، کوسن، پرده و رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوغات معروف استان کرمان

قووتو

قووتو همانطور که از نام وزینش پیدا است مقوی جسم و جان است. این سوغاتی‌ انرژی بخش برای افراد کم بنیه و بانوانی که تازه قدم به دنیای مادری گذاشته‌اند، اما ضعیف هستند معجزه می‌کند. قاووت یا قووتو ترکیبی است از نارگیل، پسته، نخود، شکر، هل، قهوه، جو، گشنیز، بذر کتان و کاهو. خوردن این خوراکی آرامش بخش به بهبود سرگیجه کمک می‌کند.

قطاب

قطاب-کرمان

قطاب در کرمان نیز پخت می‌شود، آن هم با طعم پسته و گردو. این شیرینی از خمیری که حاصل ماست، زرده تخم مرغ و آرد گندم است تهیه می‌شود و درون آن خاک قند، پودر بادام و پودر هل قرار می‌دهند. پس از سرخ کردن این شیرینی بقچه مانند لایه خارجی آن را با پودر قند و پسته تزئین می‌کنند.

حاج پسته

از شورستان کرمان محصولی شیرین و پرخاصیت می‌روید به نام پسته که از آن شیرینی بسیار خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند به نام حاج پسته. اگر حاج بادامی و بافت تردش مقبول واقع شده باید اعتراف کرد که حاج پسته گوی رقابت را ربوده و افراد زیادی را عاشق سینه چاک خود کرده است. البته در کرمان تنها حاج پسته پخت نمی‌شود بلکه این شیرینی گونه‌های دیگری نیز دارد چون بادامی و نارگیلی.

کلمپه معروف ترین سوغات کرمان

کلمپه-سوغاتی کرمان

بی‌شک کلمپه معروفترین سوغاتی کرمان است که با یک لیوان چای دبش لب سوز طعمی فراموش نشدنی خلق می‌کند. خمیر کلمپه با خوردنی‌های دلچسبی چون گردو و خرمای چرخ شده، دارچین، گلاب و هل پر می‌شود. این شیرینی که با کنجد و پودر پسته تزئین می‌شود رهاورد خوشمزه استان کرمان است.

نان پر

نان پر نانی است دلپذیر چون انگبین و لطیف چون برگ گل. این نان در اندازه‌های مختلف و با ترکیباتی چون تخم مرغ، آرد، شیر، زعفران، پودر پسته و روغن تهیه می‌شود. از آنجایی که این نان ماندگاری بسیار خوبی دارد و به صورت خانگی پخت می‌شود بهترین سوغات کرمان است که شیرینی آن به دل می‌نشیند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:10 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

ده − 5 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید