قزوین این استان تاریخی در حفظ اصالت خویش کوشیده و صنایع دستی آن تصدیقی بر این ادعا است. هنرمندان شیرین سخن استان قزوین که با لهجه‌های مختص این دیار درافشانی می‌کنند، با تلاشی قابل تقدیر به حفظ صنایع دستی این خطه می‌پردازند.

بازار قزوین نمایشگاهی است زنده، از صنایع دستی معروف که هنرمندان هر رشته خلق می‌کنند. از صنایع دستی قزوین می‌توان به منجوق دوزی، آینه کاری، نم نم دوزی و سرمه دوزی اشاره کرد. سوغات خوراکی این دیار نیز آینه تمام نمای سلیقه و ذوق شیرینی پزی زنان این استان است، که با پخت باقلوا، قرابیه و اگردک مسافران را به سمت غرفه‌های شیرینی هدایت می‌کنند.

بهترین و معروف ترین سوغات قزوین

باقلوا

باقلوای-قزوین

معروفترین و بهترین سوغات قزوین همان باقلوای شیرینی است که در دو نوع گل و لوزی پخت می‌شود. این شیرینی سه رنگ اعیانی، از مخلوط خمیر مخصوص، پسته، بادام، زعفران، پودر قند، هل و گلاب تهیه می‌شود، که پس از اتمام پخت روی آنها شربت می‌ریزند.

پس از آماده شدن باقلوا محال است بتوان در مقابل عطر و طعم مسحور کننده‌اش مقاومت کرد. یک لیوان چای با طعم خوش هل و باقلوای گل، لحظه‌ای شیرین خلق می‌کند که آدمی دلش می‌خواهد در همان ثانیه بماند و حل شود.

شیرینی اگردک سوغات معروف قزوین

اگردک را به عنوان شیرینی سوغات قزوین می‌شناسند، که از دیرباز تاکنون در شهرهای مختلف این سرزمین پخت می‌شود. اگردک را از خمیری لطیف تهیه می‌کنند که از ترکیب تخم مرغ، شکر، آرد، شیر و زردچوبه به دست می‌آید. پس از عمل آمدن خمیر، چانه‌های کوچکی را آماده می‌کنند، سپس در روغن فراوان سرخ می‌کنند.

شیرینی قرابیه

شیرینی-قرابیه-قزوین

باغات استان، زیر کشت انواع درختان آجیلی قرار دارند؛ از این رو پسته و بادام در ترکیب اصلی شیرینی‌های قزوین یافت می‌شوند. شیرینی قرابیه نام دیگر شیرینی بادامی است که از پودر پسته، بادام، قند، هل، روغن جامد و آرد تهیه می‌شود. این شیرینی کوچک به علت ماندگاری بالا سوغاتی مناسب برای دوستان و آشنایان است.

هنر و صنایع دستی مردمان قزوین

آینه کاری

هنر زبانی است ظریف که بر پایه رموز بصری به برقراری ارتباط با مخاطب می‌پردازد. آینه کاری یکی از هنرهای سنتی ایران است، که ریشه در خاک قزوین دارد، سپس به سایر استان‌ها راه یافته است. این هنر که از دوران صفویه به جا مانده آینه روح هنرمند است، که به صورت یک اثر هنری ملموس ظهور کرده است. خرید این آثار که تلالو هنر پارسی است از فراموش شدن آنها پیشگیری می‌کند.

خوشنویسی

خوشنویسی-قزوین

قزوین مهد خوشنویسی است و گهواره استاد والامقام این هنر سنتی میرعماد قزوینی. این هنر اصیل پارسی هنوز طرفداران زیادی دارد و اهل فن که قدر آن را می‌دانند. با خرید آثار هنری به احیای خوشنویسی کمک می‌کنند.

نم نم دوزی

صنایع-دستی-قزوین

نم نم دوزی هنری است که نفس‌های آخرش را می‌کشد و با اندوه فراوان در حال فراموشی است. این هنر که میراث دوران صفویه است، در قزوین پایه به عرصه حیات نهاده و زنان قزوینی آن را به شهرت رساندند. در این هنر سنتی پارچه‌ رومیزی با منجوق و دوخت انحصاری تزئین می‌شود و زیبایی خاصی به منزل می‌بخشد.‌ این هنر مهجور را از این رو ‌نم نم دوزی نامیده‌اند که به علت دشواری کار روند آماده سازی پارچه نم نم انجام می‌شود‌.

سرمه دوزی

سرمه دوزی هنری است که باید آستین‌ها را بالا زد و از فراموش شدنش پیشگیری کرد. این هنر حدود سه هزار سال است که لباس زنان و مردان ایرانی را تزئین می‌کند. سرمه دوزی برای زیباتر کردن لباس، یقه، آستین و حاشیه‌های پیراهن بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته کاربرد آن در پرده دوزی نیز باعث شده طرفداران این هنر سنتی افزایش یابد. مردم قزوین تصاویری زیبا از این هنر، که یادگار هخامنشیان است را به جهان نشان داده‌اند و از طرح‌های معروف این هنر می‌توان به گل و بوته اشاره کرد‌.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:18 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

17 + 15 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید