پس از گردش در پایتخت اتمی میهن شایسته است برای استیلای صنایع دستی این دیار تحفه‌ای برداریم. استان مرکزی را با انار یاقوتی اعلا می‌شناسند حال آنکه انار تنها یکی از انواع سوغات خوراکی اراک است.
استان مرکزی را باید شهرفرنگ دانست از آن جهت که عجیب است و دل‌فریب و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این سرزمین یافت می‌شود. از سوغاتی‌های استان مرکزی می‌توان به کشمش و انگور، گردو، نان فطیر، شیرینی خوشمزه فیل گوش، جوزغند، باسلوق هزاوه، صابون آشتیان، گیوه و فرش اشاره کرد.

نان فطیر

نان-فطیر-سوغات-مرکزی

شیرمال یک نان بسیار لطیف و خوشمزه است که طعم مطبوعی دارد اما شیرمال اراک یک چیز دیگر است؛ زیرا کاملاً به روش سنتی تهیه می‌شود. برای تهیه این سوغاتی شیرین از خمیر مایه استفاده نمی‌شود از این رو کاملاً سالم و فاقد افزودنی‌های مضر است. روی نان فطیر با مخلوطی از کنجد و سیاه دانه تزئین می‌شود که ظاهر جذابش دلبری را به کمال برساند‌.
جوزغند
جوزغند شیرینی گران‌قیمتی است که در استان‌های دیگری چون اصفهان نیز عرضه می‌شود و طعمی بسیار دلنشین دارد. این شیرینی از میوه‌ای ملس درست می‌شود به نام آلگ که پس از کندن پوست آن و خشک شدن زیر تلألؤ نور طلایی خورشید تابستان مغزش را با بادام، هل و خاک قند پر می‌کنند. این شیرینی توسط بانوان استان مرکزی تهیه می‌شود و طعم خوش آن در کنار چای عصرانه به دل می‌نشیند.

باسلوق هزاوه از سوغات شیرین استان مرکزی

باسلوق-هزاوه-سوغات-مرکزی

هزاوه همان روستای سرسبز استان مرکزی است که از زیبایی و ملاحت چیزی کم از ماسوله گیلان ندارد. در تهیه باسلوق این روستا از شیرین کننده‌های مصنوعی چون شکر استفاده نمی‌شود و این سوغاتی دلچسب طعم شیرینش را از شیره انگور وام گرفته است. این باسلوق گوارا حاوی مغز گردویی است که از باغات استان به دست می‌آید.

انار و رب انار

از انارستان‌های این سرزمین محصولی به دست کشاورزان می‌رسد که از آن آب انار و رب انار تهیه می‌کنند. در مسیر سفر به استان اصفهان و تهران دکه‌های کوچکی برپا شده که انار و محصولات آن را به فروش می‌رسانند و تنها با چهار کلمه «آب انار پدر بیامرزی» مسافران را به ضیافتی سرخ دعوت می‌نمایند. سفر به استان مرکزی در فصل برداشت انار مصادف است با برپایی جشنواره زیبای انار که از اوایل پاییز آغاز می‌شود.

گیوه سنجان

گیوه، تنها سوغات انحصاری استان‌های لرنشین و کردنشین نیست؛ بلکه ساکنان استان مرکزی نیز ماهرانه به بافت این کفش سنتی می‌پردازند. اهالی هنرمند روستای سنجان دست به کار شده و با قوای جسمانی خویش گیوه می‌بافند که مناسب گرمای سوزان است و از عرق کردن پا جلوگیری می‌کند. اگرچه بافت گیوه قدمتی هزار ساله دارد اما مردم سنجان از دوران قاجار به این صنعت هنری جان بخشیده‌اند.

صابون آشتیان

صابون-سپید-آشتیان
صابون سپید آشتیان رهاورد استان مرکزی است با قدمتی ۵۰۰ ساله. این محصول باب طبع افرادی است که تنها از محصولات ارگانیک استفاده می‌کنند از آن جهت که در تهیه این صابون گیاهی از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است. این صابون از چربی دام‌های استان مرکزی تهیه می‌شود و کمک شایانی به حفظ سلامت پوست می‌کند.

تفرشی دوزی

تفرشی دوزی یا درویشی دوزی از جمله هنرهای دلربای استان مرکزی است که در حاشیه لباس دوخته می‌شود. بانوان خوش سلیقه این اقلیم طرح دلخواه را روی کاغذ طراحی کرده و بخیه زدن روی پارچه را آغاز می‌کنند. کار که به مراحل پایانی نزدیک شود کاغذ از پارچه دل می‌کند و هنر زیبا نمایان می‌شود.

فرش ساروق، صنایع دستی اراک

بافت فرش در ایران قدمتی تاریخی دارد و هنر دست زنان این مرزوبوم در بازارهای جهانی به بالاترین قیمت به فروش می‌رسد. فرش ساروق یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اراک است که بافت و گره انحصاری آن باعث شد تا تجار فرش برای خرید این تحفه ارزشمند راهی استان مرکزی شوند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:5 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

هفده − 7 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید