مگر می‌شود قدم به دیار بلوط‌های برافراشته کردستان گذاشت و با خود چیزی به ارمغان نبرد؟ استان کردستان به رسم یادبود، تحفه‌های بی‌نظیری را به مسافران خود عرضه می‌کند که عبارتند از جامه بااصالت کردی، گیوه دستباف و سوغات خوراکی کردستان.

البته ناگفته نماند که عسل کوهستان‌های بانه و مریوان خاصیت درمانی دارند و خرید آنها متضمن سلامتی جسم و روان است. شهرهای استان ارمغان ویژه‌ای دارند، از این رو بیجار با گلیمش خودنمایی می‌کند، سنندج با تخته نرد و کلاش (مردم کرد به گیوه، کلاش می‌گویند) و بانه با شال مردانه‌اش.

لباس کردی شناسنامه کردستان

لباس کردی سوغاتی استان کردستان است، که در در نهایت ظرافت دوخته می‌شود. در بدو ورود به استان کردستان مردان و زنان کردی پوش با جامه‌هایی که میراث گذشتگان است به استقبال مهمان نورسیده می‌روند که جامه رنگین آنان تجلی‌گر اصالت این دیار است. فروشگاه‌های متعددی در سطح استان وجود دارد که به عرضه انواع لباس‌های زیبای کردی در طرح و رنگ‌های مختلف می‌پردازند‌.

فرش دستباف سنه دژ

فرش و گلیم استان کردستان در طرح‌های دلفریبی چون هراتی، شاخ گوزن، گل وکیلی و میناخانی به دست زنان توانای کرد بافته می‌شوند. برای خرید دسترنج زنان این اقلیم باید راهی بازارهای قدیمی استان شد. جادوی رنگ و نقش در کردستان انقلابی به پا کرده که به زیبایی جادوانه بهاران زاگرس است.

تخته نرد میراثی ۶ هزار ساله

تخته-نرد-سنندج

از صنایع چوبی کردستان که طرفداران زیادی دارد، می‌توان به تخته نرد اشاره کرد که بهترین نوع آن از مغز سیاه درخت گردو ساخته می‌شود. زینت بخش صفحه این ابزار بازی کهن، نقوش برجسته‌ای است که تلاش بی‌وقفه هنرمندان کردستانی برای ساخت، ارمغان ارزشمند این خطه را به تصویر می‌کشد. برای خرید تخته نرد باید راهی فروشگاه‌های خیابان شهدای سنندج شد.

کلاش هنری به ژرفای تاریخ

کلاش-صنایع-دستی-کردستان

کلاش یا گیوه یکی از مهم‌ترین صنایع دستی کردستان است که بیش از هزار سال قدمت دارد. این کفش باستانی سبک، انتخابی ایده‌آل برای گشت و گذار در مناطق کوهستانی است. بهترین نوع گیوه کردی در اورامانات یافت می‌شود که زنان هنرپیشه کرد برای تهیه آن از نخ ابریشم و نخ پنبه‌ای استفاده می‌کنند، که سلامت قلب دوم تضمین شود.

شال بافی رهاورد بانه

بانه را همه می‌شناسند، اما رهاورد معروفش که مهجور مانده شالی است مردانه. این سوغاتی ارزشمند از موی بز تهیه می‌شود که در روزهای سرد سال از سرمازدگی کمر جلوگیری می‌کند و در روزهای گرم تابستان نیز با انبساط تار و پودش خنکای نسیم را به بدن منتقل می‌کند.

بادام سوخته سوغاتی معروف کردستان ارمغانی نو

بادام-سوخته--سوغات-کردستان

این بار بادام را با طعمی نو بخورید و لذتش را به دندان بکشید. بادام سوخته ارمغانی است دلپذیر از این دیار کوهستانی که با روکشی طلایی عرضه می‌شود. این سوغاتی معروف کردستان را در مخلوط شکر کاراملی شده قرار می‌دهند، سپس در فضایی خنک خشک می‌کنند. البته نوع عسلی آن نیز به صورت مخصوص تهیه می‌شود که مسافران عزیز دیابتی این دیار، نوش جان کنند.

عطری خوش چون برساق

به برساق نان روغنی نیز می‌گویند، که از خمیری کشدار و شیرین تهیه می‌شود. پس از عمل آمدن خمیر آن را به ابعاد کوچک تقسیم می‌کنند و مغز آن را با گردو و دارچین پر کرده و در نهایت با روغن فراوان سرخ می‌کنند. بوی خوش برساق کوی و برزن را پر می‌کند و آنقدر خوش طعم است که با یکبار امتحان کردن افراد زیادی طرفدار آن می‌شوند.

شیرینی کنجدی گزانگبین

شیرینی-کنجدی-گزانگبین

زاگرس نشینان شیرینی دلپذیری دارند به نام شیرینی کنجدی گزانگبین، که در کنار چای چکش سبز اعلایی که تنها در چای فروشی‌های استان عرضه می‌شود، طعمی فراموش نشدنی می‌آفریند. این شیرینی مقوی از ترکیب کنجد بو داده و شهد انگبین به دست می‌آید که علاوه بر ظاهر فریبنده، خواصی بی‌شمار دارد. نوع دیگر این شیرینی با شکر تهیه می‌شود که کمی ارزان‌تر است اما به اندازه شیرینی کنجدی گزانگبین خوشمزه نیست.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:21 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده + هفت =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید