توجه به فرهنگ ایران باستان مسئله‌ای تازه نیست. فرهنگی ریشه‌دار از شعر و رنگ. اما نوع خلاقیت همیشه پیش‌برنده است. برند روسی پوشاک بچه‌گانه «جنیوس میت» کمپینی برای مجموعه جدیدی ارائه کرده، که با تکیه بر ایران باستان است. این کمپین با بیان شعار «با نابغه دوست شوید» راه افتاده است. جالب این‌جاست که شیوه تفکر پشت این کمپین شباهت بسیاری به هم‌چهره با تاریخ هیچ‌یک دارد. این برند در این کمپین سراغی از شهرزاد قصه‌گو گرفته است. بنیانگذاران این برند هم صمیمانه بر این باورند که تقلید از افراد و قهرمانان، که تأثیر ارزشمند آن‌ها با گذشت زمان ثابت شده است، به کودک کمک می‌کند تا نظر خود را در قضاوت‌ها و ارزیابی موقعیت‌های خاص شکل دهد. شجاع باشد و فردیت خود را بیان کند.

این مجموعه به اسرار ایران باستان اختصاص دارد که در دولت ساسانی قرن سوم پنهان است. این مجموعه دارای معانی زیادی از جمله ویژگی‌های فرهنگی است که با توسعه هنر و ادبیات مرتبط است. همچنین اصول مدرنیزه شده درباره نحوه زندگی دولت‌های باستانی تاریخی در حال حاضر.
مبانی مذهبی، ویژگی های فرهنگی، صنایع دستی شکل گرفته تا قرن دهم، زبان فارسی باستان غنی شده با زبان عربی و تصاویر قهرمانان مجموعه داستان‌های عامیانه «هزار و یک شب» زمینه ساز ایجاد این مجموعه بوده است.
مشخص است که این مجموعه یادگار ادبیات عربی و فارسی است که در آن داستان‌ها با داستان شهریار و همسرش شهرزاد شکل گرفته است. تصاویر مجموعه شهرزاد تفسیری مدرن از معانی رنگ را به تصویر می‌کشد: سفید – پاکی و معنویت، سبز – جوانی و فراوانی، سیاه و آبی تیره – عرفان و رمز و راز، خاکستری – فلک و غباری که هستی از آن برمی خیزد. صورتی – اندوه خفیف.
برای این مجموعه، هنرمندان پارچه این برند الگوهایی از ستاره‌ها و کتیبه ها را بر اساس تزئینات عربی از روی جلد کتاب‌های باستانی، گنبد مساجد و کاخ‌های عربی، ظروف و نقاشی‌های زیبا ایجاد کرده‌اند.

شایان ذکر است که کار هماهنگ طراحان این برند در ساختن الگوها و همچنین تجلی یک پرواز خلاقانه در هنگام مطالعه لباس‌های ملی ایران باستان و بازاندیشی آن‌ها به روشی مدرن است.

از نکات برجسته این مجموعه می‌توان به سبک‌های مختلف گلدوزی بر اساس صنایع دستی ایران باستان اشاره کرد: زیورآلات دست ساز منحصر به فرد ساخته شده به شیوه‌ای خاص، قالی‌دوزی با تکنیک تافتینگ بر اساس فرش ایرانی، پارچه دوخت ساتن با نخ‌های ابریشمی، مبلمان حکاکی شده، کاشی‌های سنتی، چراغ‌های روباز، بالش‌ها و فرش‌ها به معنای واقعی کلمه ما را به یک افسانه می‌برد و احساس رمز و راز را ایجاد می‌کند.

عکس‌ها را ببینید و از این مسیر لذت ببرید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:8 اردیبهشت, 1403

یک دیدگاه

  1. الهام قدیمی اردیبهشت 9, 1403 در 7:56 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بسیار جذاب و خواندی و تصاویر بسیار زیبا بودند

دیدگاه خود را بنویسید

هشت + نوزده =