استان البرز از نظر صنایع دستی و سوغات جایگاه خوبی دارد. کرج دومین شهر مهاجرپذیر در ایران است و تنوع قومیتی زیادی دارد. از این رو انواعی از هنر‌های دستی و سوغاتی‌های خوردنی را در خود جای داده است.

زیباترین صنایع دستی استان البرز

سوزن دوزی پر رمز و راز

سوزن دوزی یکی از زیباترین هنر‌های دستی استان البرز است که قدمت بسیار طولانی دارد. زنان با سلیقه این مرز و بوم در گذشته با نخ‌های رنگی، رویا‌های خود را روی تکه‌های پارچه به تصویر می‌کشیدند. امروز این هنر را می‌توانیم روی شال و مانتو‌های سنتی ببینیم که طرفداران خاص خود را دارد.

سوزن-دوزی

رنگ و زیبایی در هنر جذاب سوزن دوزی

منبت کاری هنری کهن

منبت کاری با پیشینه‌ای طولانی ریشه در تاریخ کهن ایران دارد. صنایع منبت کاری البرز نماد هنر، سلیقه، احساس، ‌اندیشه و ذوق هنرمندان این سرزمین است. نقش و نگار‌های ظریف گل و مرغ، خط کوفی و طرح‌های اسلیمی روی چوب‌های گردو و راش هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

منبت-کاری-صنایع-دستی-البرز

نقش‌های زیبای منبت کاری

کوزه ‌گری و ظروف گران بهای سفالی

سفال از اصیل‌ترین و باارزش‌ترین ‌اشیاء ساخت بشر است که در تمام دنیا قدمت طولانی دارد. این هنر در البرز نیز خود را نشان می‌دهد. کوزه‌ها، دیوارکوب‌های سفالی و گلدان‌هایی با نقش‌های زیبا که از هنر  البرزی‌ها سرچشمه می‌گیرد، می‌تواند به عنوان سوغاتی، مهمان‌خانه‌های شما باشد.

سفالگری-صنایع-دستی-البرز

سفالگری از صنایع دستی البرز

گلیم بافی هنر دستان پر عشق

گلیم بافی در همه جای ایران از جمله البرز رواج دارد و از هنر‌های دستی ارزشمند این استان است. زنان و مردان گلیم باف، با هر تار و پودی که با عشق به هم می‌بافند، نقش و‌نگاری منحصر به فرد را پدید می‌آورند که برگرفته از سنت، باور‌ها و اعتقادات آن‌ها است.

گلیم-دست-باف

گلیم دست بافت

سنگ تراشی، حجاری بر پیکره سخت سنگ

سنگ‌های طبیعی و خشن زمانی که تراش داده می‌شوند و صیقل پیدا می‌کنند، زیبایی‌شان دو چندان می‌شود. تراش دادن سنگ، یک هنر ماندگار است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ بازمی‌گردد. سنگ‌های که هنرمندان سنگ تراش البرز به شکل دلخواه در می‌آورند را می‌توان از صنایع دستی این استان دانست.

شیشه ‌گری هنر تبدیل مذاب نرم به تیله‌های سخت و رنگی

شیشه‌گری از سخت‌ترین هنر‌های دستی بشر و در عین حال بسیار شگفت‌انگیز است. هنرمندان شیشه‌گر با مذاب، آتش و کوره سر و کار دارند و با چیره دستی تمام، ظروفی با اشکال منحصر به فرد می‌سازند.

شیشه-‌گری

شیشه گری هنری از دل آتش

صنایع چرمی، پیکرتراشی، معرق کاری، نگارگری، نقاشی روی شیشه و حجاری فلزی از دیگر صنایع دستی ارزشمند استان البرز هستند.

سوغاتی‌های خوردنی البرز

شاید ابتدا تصور کنید که سوغاتی‌های البرز آن‌چنان نیست. اما اگر به این استان رفتید، بهتر است دست خالی برنگردید و خوراکی‌هایی از دیار هربرز (هر به معنای کوه و برز به معنای بلند) به دیار خود ببرید.

نان توتک، شیرینی نه چندان شیرین توتک کرج

توتک یک شیرینی خوشمزه است که در اکثر قنادی‌های کرج می‌توانید پیدا کنید. از آنجایی که این شیرینی خوشمزه آن چنان شیرین نیست که دل را بزند، به آن نان توتک نیز گفته می‌شود. جالب است بدانید که این شیرینی ثبت ملی شده است.

توتک-سوغات-شیرین-کرجی

توتک سوغات شیرین کرجی

عناب کرج با خواص بی نظیر

عناب از سردرختی‌های معروف کرج است که خاصیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. این میوه برای کبد و کلیه بسیار مفید است و می‌توانید با آن دمنوش درست کنید.

عناب-کرج

عناب کرج با تاثیرات جادویی بر سلامتی

حلوا لوز زعفرانی

حلوا لوز با ترکیبات آرد، عسل، زعفران و گردو طعم بی‌نظیر و شیرینی دارد. این حلوا را به شکل لوزی در می‌آورند و روی آن خلال پسته و گل محمدی می‌ریزند. بسته‌های حلوا لوز را می‌توانید از فروشگاه‌های کرج بخرید.

حلوا-لوز-زعفرانی

حلوا لوز سوغاتی شیرین و زعفرانی کرج

آلوی برغان از معروف ترین سوغاتی‌های البرز

آلوی برغان یکی از مشهورترین سوغاتی‌های خوراکی استان البرز است. این خشکبار بی‌نظیر را می‌توانید به عنوان میان وعده بخورید و یا داخل خورشت بریزید. روستای برغان در ساوجبلاغ را می‌توان بهشت خوشمزه گردی البرز دانست.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:25 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

15 + هشت =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید