محال است کسی به استان خراسان رضوی سفر کند، به حرم امام خوبی‌ها برود اما دست خالی به شهر خود برگردد. اصلاً بسیاری از افراد به مشهد خراسان سفر می‌کنند تا سوغات‌ها و هدایای این شهر را بخرند و برای عزیزان خود ببرند.

چراکه صنایع دستی و سوغات خراسان رضوی یکی و دوتا نیست و برای خوشحالی هر فرد قطعاً بهترین گزینه را آنجا پیدا می‌کنید. زعفران و زرشک خوش‌عطر و طعم خراسان را که کنار بزنیم، به هنرهای دستی مشهدنشینان می‌رسیم که بسی دلبرانگی دارند.

از هنرهای آنان بر سنگ سخت گرفته تا وسایلی موسوم به مذهب، همچون مهر و تسبیح و سجاده، همه و همه دستی چیره در خیرگی چشم مسافران و مهمانان این شهر دارند. گویی حرام است کسی از خراسان بدون سوغات به خانه برگردد و نشانی از این شهر را در اطراف خود نداشته باشد.

ظروف-سنگی-خراسان-رضوی

مذهبی جات، سوغات‌ دلنشین خراسان رضوی!

اگرچه در بیش‌تر شهرها به‌خصوص شهرهای مذهبی، وسایلی مثل جانماز، مهر و تسبیح را می‌توان یافت اما اصل جنس، اینجا در استان خراسان رضوی است. آرمیدن امام خوبی‌ها در مرکز این استان و سفر مذهبیان ایران و دنیا به این نقطه، به تولید وسایل مذهبی در خراسان رونق بخشیده است.

بسیاری از مردمان این شهر در ساخت وسایل ستایش باری‌تعالی از جمله مهر و تسبیح، دستی توانمند دارند. تسبیحی نیست که در این شهر پیدا نکنید. در بازارچه‌های خراسان تسبیح‌های شیشه‌ای، گلی، چوبی، عقیق، یشم و یاقوت، عجیب دل از بینندگان می‌ربایند و سوغات‌هایی بسیار محترم برای عزیزان هستند.

سوغات-مشهد

زیباترین زینت انگشتان اینجاست!

خراسان، مادر‌ معادن سنگ‌های قیمتی است و این مادرانگی آن را به مرکز بهترین انگشترها تبدیل کرده است. چراکه سالیان دراز است مردمان این شهر با سنگ‌های قیمتی شهر خود، انگشترهایی به زیبایی ماه می‌سازند.

انگشترهای فیروزه‌ای و عقیق سرآمد صنایع استان خراسان رضوی هستند که تبرک‌شده آن‌ها از جمله بهترین سوغات مشهد‌ است. کم نیستند کسانی که با سفر به این شهر، خرید انگشترهای خاص آن و تبرک آن‌ها به ضریح پاک امام آشنای غریب ایران، عزیزانشان را خوشحال می‌کنند.

سوغاتی-خراسان-رضوی

با ظروف سنگی خراسان دیگر ظرف‌ها را دور بریزید!

دلبر دیگر این شهر با قدمتی 1400 ساله، ظروف سنگی است؛ که همه ظروف دیگر با جنس‌های مختلف را کنار می‌زند. سرپانتین سنگی خاص است که به دست مردمان این نقطه شرقی ایران به هرکاره (ظروف سنگی) تبدیل می‌شود و لذیذترین غذاها را در بر خود می‌پزد. طبخ غذا به‌خصوص دیزی، در این هرکاره‌های همه‌کاره علاوه بر طعم، سلامتی‌ هم دارد و با خرید و هدیه دادن آن‌ها به اعضای خانواده، درواقع سلامتی‌ است که به آن‌ها سوغات می‌دهید.

خراسانیان با پوست گوسفند چه‌ها می‌کنند!

اگر به شهرهای کوه‌نشین استان خراسان رضوی همچون قوچان، مشهد یا شاندیز سفر کنید و سری به روستاهای آن‌ها بزنید، چشم شما به جمال لباس‌هایی روشن می‌شود که از پوست گوسفند هستند. پوستین‌دوزی حرفه قدیم مردمان این شهرهاست، اما اگر خوب جستجو کنید، هنوز نشانی از آن باقی است.

صنایع-دستی-خراسان-رضوی

پوستین‌ها مانند لباس‌ها و کفش‌ها، پوست دباغی شده گوسفندانی هستند که زیر دست زنان این شهرها سوزن‌دوزی شده‌اند و هیچ کجا آن‌ها را پیدا نمی‌کنید. شاید پوستین مدال خاص‌ترین سوغاتی خراسان رضوی را امروزه بر گردن داشته باشد.

سوغاتی به معنای موی حیوان و حتی انسان!

این شهر برخلاف سوغاتی‌های مذهبی، سوغات‌های شگفت‌انگیزی دارد که شما را مسحور می‌کنند. شعربافی هنری است که در آن شعر یعنی پارچه را با ابریشم و پشم می‌بافند. دستی و میله‌ای دو راه بافت شعرها هستند، که در رنگ‌های مختلف رخ‌‌نمایی می‌کنند.

شعرهایی به رنگ‌های جلوه‌گر میوه‌های زرشک، بادمجان، آلوچه و موز زنانه هستند و شعرهای به رنگ‌ شب و روز و میله‌ای را مردان استان خراسان رضوی بر تن می‌کنند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:23 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

18 − چهارده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید