مهد پرورش مردان و زنان غیور بختیاری مکانی برای توشه برداشتن از دامان سخاوتمند زاگرس است. در این سرزمین همه چیز رنگ و بویی نو دارد از گز بلداجی گرفته تا گیاهان دارویی. همه این‌ها و وجود ماست و پنیر محلی چهارمحال و بختیاری سبب آن شده که این استان به یکی از شگفتی‌های ایران تبدیل گردد که در همه زمینه‌ها حرفی برای گفتن دارد.

کاکولی خوش عطر سوغات چهارمحال و بختیاری

زنان عشایر آستین‌ها را بالا می‌زنند و با ترکیبی از گردو، بادام، شیر، کشمش و آرد جادویی می‌آفرینند به نام کاکولی. آنگاه با مخلوطی از زعفران، گلرنگ و زرده تخم‌مرغ بر سطح نان نقش می‌زنند که به جان مسافران گرسنه بچسبد.

سوغات-چهارمحال-و-بختیاری-کاکولی

این نان خوش طعم از محصولات کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری تهیه و در شب ۲۷ ماه رمضان پخت می‌شود که عطر خوش آن از اکثر خانه‌ها به مشام می‌رسد و هوش از سر می‌برد.

گز بلداجی

گز تنها مختص نصف جهان نیست بلکه چهارمحال و بختیاری نیز گز دارد آنهم چه گزی! در کارگاه‌های بلداجی برای تهیه این گز از انگبین استفاده می‌شود از این رو گز بلداجی طعمی استثنایی دارد. این محصول گاه حاوی مغز پسته است و گاه از بادام باکیفیت دیار سامان تهیه می‌شود.

 گیاهان شفابخش چهارمحال و بختیاری

دامنه‌های زاگرس از گیاهان دارویی پوشیده شده که هر یک طبیبی مهربان برای تیمار جان آدمی هستند. مردمان این خطه با خواص بیشمار گیاهان دارویی چون آویشن، شیرین بیان و کاسنی آشنایی دارند و از سخاوت زاگرس جهت تضمین سلامت جسم خویش توشه برمی‌دارند. کرفس کوهی یکی از گیاهانی است که در ترکیب با ماست و دوغ محلی طعمی فراموش نشدنی خلق می‌کند، مزه‌ای که تنها مختص این دیار است.

عسل شفابخش شهرکرد

عسل-شهرکرد-سوغات-چهرمحال-و-بختیاری

عسل، این غذای جان افزا به وفور در کوهستان‌های شهرکرد یافت می‌شود و در اکثر مواقع چون مرهم به جان آدمی می‌نشیند و درد را از تن می‌زداید. آب و هوای دلپذیر کوهستان و تلاش بی‌وقفه زنبور عسل برای تولید محصولی شیرین و پرخاصیت گردشگران را مشتاق خرید این معجون شفابخش کرده است. زین رو عسل به یکی از محبوبترین سوغاتی‌های شهرکرد بدل شده است.

فرشی سنتی به نام خرسک

خالق این فرش‌های دستباف نیز زنان ایل هستند که پشت دار بلند قالی می‌نشینند و با دنبال کردن مفاهیم ذهنی، نقش و رنگ می‌آفرینند و نقش‌ها را به جان نخ قالی گره می‌زنند؛ کار که به پایان برسد وقت بریدن این قالی نفیس با پرزهای بلند است. بیایید با خرید صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری از نابود شدن هنر این خطه جلوگیری کنیم.

چوقا میراث سنتی چهارمحال و بختیاری

چوغا-پوشش-سنتی-مردان-بختیاری

چوقا لباسی است منحصر به فرد و با اصالت مردمان بختیاری. آن زمان که بهار بر صورت زمین بوسه وداع می‌زند و تابستان نرم نرمک از راه می‌رسد مردان بختیاری به چیدن پشم گوسفندان می‌پردازند و از پشم نخ می‌سازند. این میراث گرانبها حاصل دسترنج زنان هنرور این خطه است که نخ‌های سفید و سیاه را به جان یکدیگر پیوند می‌زنند و زحمت شبانه روزی آنها به حفظ حیات این لباس که از سوغات چهارمحال و بختیاری است کمک کرده است.

جاجیم رنگارنگ مردمان عشایر

هنر زنان عشایر تنها به تولید محصولات لبنی و پخت غذاهای محلی ختم نمی‌شود و رقص انگشتان آنها هنر جاودانه جاجیم بافی را به نمایش می‌گذارد. جاجیم طرحی یکسان را دنبال می‌کند و در نهایت تصویری زیبا از خطوط موازی چشم نواز، نظر هر بیننده‌ هنردوستی را به خود جلب می‌کند. جاجیم کاربردهای مختلفی دارد و به عنوان پتو یا زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمدمالی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری

نمد-مالی-صنایع-دستی-چهارمحال-و-بختیاری

مردان ایل، دوش به دوش یکدیگر به نمدمالی می‌پردازند. با توجه به قدمت طولانی این حرفه، استان چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب اصلی تولید نمد شناخته می‌شود. از این رو در کارگاه‌های سنتی و صنعتی محصولات نمدی به ویژه انواع کلاه و‌ فرش در طرح‌های دلفریب، توسط ساکنان این منطقه تولید و به بازار صنایع دستی عرضه می‌شود.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:8 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

چهار × یک =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید