استان گلستان در کل ایران صاحب رنگین‌ترین و متنوع‌ترین سفره، غذاها، خوراکی‌ها و محصولات است. چراکه تنوع اقوام ساکن و طبیعت دست ‌و دلباز این منطقه فرصت را برای طبخ بهترین غذاها و خوراکی‌ها برای مردمان این شهر فراهم کرده است.

شهری که شانه به شانه دریا زده است و رفاقتی دور با خزر دارد، و خزر مهربان طلایش را در دستان گلستان می‌گذارد. در این دیار زنان، دستی خوش در آشپزی دارند و گاه با یک نوع موادغذایی چندین مدل غذا می‌پزند که چشم‌پوشی از هیچ‌یک ممکن نیست.

انواع آش‌ها، پلوها، نان‌ها و خورشت‌های رنگارنگ این شهر دلبران مسافران هستند و با وجود آن‌ها نباید حتی یک وعده غذایی را بدون غذاهای بومی این دیار سپری کنید. البته شیرینی‌های خوشمزه این شهر هم شما را در راه رسیدن به خانه تنها نمی‌گذارند و بهترین سوغاتی‌های گلستان برای دوستان هستند.

سوغاتی-گلستان

خاویار، طلای خزر در دست مردمان گلستان!

تولید ماهیان خاویاری در دل خزر و دست‌رنج زحمات مردمان گلستان، باکلاس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین محصولات استان گلستان است. در این شهر صید، جمع‌آوری، فروش، طبخ غذا و هر آنچه مربوط به خاویار است، انجام می‌شود و شما می‌توانید این طلای خزر را از دست مردمان گلستان‌نشین بخرید.

با سوغات های گلستان شیرین کام شوید!

کم پیش می‌آید به شهری از ایران سفر کنید و شیرینی محلی نداشته باشد؛ گلستان هم از این موضوع مستثنی نیست. زنان کدبانوی شهر گل‌نام ایران‌زمین در طبخ انواع حلواها، نان و شیرینی‌ها زبردست‌ترین هستند.

شیرینی سرغربالی، پرآوازه‌ترین شیرینی گلستان است که خمیر مایه، پودر هل، پودر قند، وانیل، ماست وغیره ترکیبات این خوشمزه‌جان هستند. کلمبو یا نان‌خرمایی، دیگر سوغاتی و غذای محلی استان گلستان است که طعم لذیذ آن تا ابد زیر دندانتان فراموش نمی‌کنید. روغن، آرد، خمیر مایه، گردو، هل و خرما هستند که این شیرین‌کامی ابدی را برای شما می‌سازند.

سوغات-گلستان

اگر حلوا دوست هستید، حلوای اوماج و حلوای جز یا گردویی را اصلا و ابدا از دست ندهید. حلوا اوماج خوراکی گردشگرپسند گلستان و ترکیبی از آرد، شیره انگور، عسل وغیره با تزیین پودر پسته است. اما در حلوای گردویی هیچ خبری از آرد نیست. چراکه این حلوا را با برنج نیم‌دانه و گردو می‌پزند.

پس از این‌ها نان پادرازی (ترکیبی از آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، شکر، پودر هل و زنجبیل) و نان زنجبیلی (ترکیبی از آرد، کره محلی، شکر و زنجبیل) را هم بچشید و طعم خوشمزه واقعی را به تن راه دهید.

آش، خورش یا پلو؟ خوشمزه ترینش اینجاست!

گرسنگی در سفر به این شهر را تنها باید با غذاهای بومی استان گلستان پاسخ داد. کدبانوهایی در این شهر زندگی می‌کنند که نه یک آش و دو خورشت و سه پلو بلکه چندین و چند مدل از غذا را می‌پزند. همه غذاهای محلی این شهر را نمی‌توان برشمرد، اما ما به آن‌هایی می‌پردازیم که شک نداریم اگر بخورید، با هر قاشق دعاگوی ما خواهید بود:

غذاهای-بومی-گلستان

چکدرمه، غذایی در قابلمه ای خاص!

چکدرمه، غذای همیشگی مهمانی‌ها و پیک‌نیک‌های ترکمنی است که تنها قابلمه قازن یا قازان از جنس چدن می‌تواند آن را آن‌طور که باید، دربیاورد. این غذا ترکیباتی مثل گوشت گوسفند، رب گوجه، ادویه، آب، برنج وغیره دارد، که حتما باید در کنار آن شیر شتر بخورید تا طعم لذیذ این ترکیب بهشتی را حس کنید.

خورشت ماش، غذای محلی گلستان مخصوص گیاه خواران

ماش پتی یا خورشت ماش ترکیبی از سیر، اسفناج، چغندر، ماش، کدو حلوایی به همراه آب نارنج خوشبو است که بهترین گزینه برای مسافران گیاه‌خوار استان گلستان محسوب می‌شود.

آش سرخ شمال

آش-سرخ-شمال

آش سرخ گلستان یا آش گوجه بین آش‌های مختلف این شهر با رنگ قرمز خود دلبری‌ها می‌کند. گوشت گوسفند، برنج، گوجه فرنگی و ادویه ترکیبات این آش یاقوتی هستند.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:4 فروردین, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

هشت + یک =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید