استان فارس بوی بهار نارنج و طعم فالوده شیرازی می‌دهد. از کلم پلو و دمپختک تا شیرین پلو‌های خوش رنگ و لعاب به همراه سالاد شیرازی به سفره‌های اهالی این استان رنگ می‌بخشد. ترکیبات منحصر به فرد مواد غذایی در غذا‌های متنوع و اصیل این سرزمین نشان از کدبانوگری زنان و هنرمندی مردانی دارد که چنین غذا‌هایی به یادگار گذاشته‌اند.

محصولات معروف استان فارس

فالوده شیرازی، بستنی سنتی شیراز، عرق بهار نارنج، عرق نسترن، گلاب، انجیر، خرمالو، گل محمدی، آبغوره و لیموی شیراز از معروف‌ترین محصولات استان فارس است.

فالوده-شیرازی

سالاد شیرازی، اصیل و محبوب دل‌ها

سالاد شیرازی از پرطرفدارترین سالاد‌ها در این مرز و بوم است که شیرازی‌ها با فوت و فن خاص خود طعمی اصیل و ماندگار را به آن می‌دهند. این سالاد سالم که با گوجه فرنگی، خیار، پیاز، نمک، نعنا خشک و آبلیمو یا آبغوره درست می‌شود در کنار پلو‌های شیرازی مانند کلم پلو و لوبیا پلو ترکیبی دلخواه ایجاد می‌کند.

لیست غذاهای محلی و سنتی اصیل شیراز و استان فارس

کلم-پلو-شیرازی

کلم پلو شیرازی

کلم پلوی شیرازی غذایی محبوب است که علاوه بر استان فارس در استان‌های دیگر هم طرفدار دارد. برای پخت این غذا از کلم قمری استفاده می‌شود و گوشت چرخ کرده را به صورت قلقلی داخل پلو می‌ریزند. این غذای اصیل شیرازی با ماست، سالاد شیرازی و سبزی میل می‌شود.

دو پیازه آلو

دو پیازه آلو، غذایی اصیل و معروف در فارس است که به سرعت آماده می‌شود. ترکیبات این غذا را سیب زمینی آب پز، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی تشکیل می‌دهد. شیرازی‌ها به سیب زمینی، آلو می‌گویند و هیچ آلویی در این غذا وجود ندارد.

اشکنه

اشکنه در بسیاری از مناطق ایران طبخ می‌شود. در فارس نیز قدمت طولانی دارد. این غذای ساده و سبک با تخم مرغ، شنبلیله و نعنا خشک درست می‌شود و پختن آن زمان کمی می‌برد.

دمپختک شیراز

دمپختک-شیرازی-غذای-محلی-فارس

دمپختک در فصل زمستان مهمان سفره شیرازی‌هاست. این غذای گیاهی یک غذای ‌ایده‌آل برای گیاهخوران به شمار می‌رود. کلم پیچ، هویج، برنج، عدس و سبزی‌هایی مانند تره، ریحان، جعفری و ترخون مواد اصلی آن هستند.

آش ماست فارس

آش ماست نیز یک آش پرطرفدار در بین اهالی این استان است. این آش اصیل دارای گوشت، برنج، لپه، ماست، پیاز و انواع سبزی است که در کنار هم طعمی خوش را ایجاد می‌کنند.

قنبر پلو

قنبر پلو نوعی غذای سنتی و مجلسی در شیراز است که ترکیب انار، مغز گردو و کشمش با برنج و گوشت چرخ کرده، طعم بی‌نظیری به این پلو می‌دهد.

هویج پلو

هویج-پلو-غذای-محلی-شیراز

یکی دیگر از غذا‌های شیرین استان فارس، هویج پلو است که طرفداران خاص خود را دارد. طعم لذیذ و ظاهر خوش رنگ و لعاب این غذا ناشی از ترکیب برنج، زعفران، گوشت چرخ کرده، کشمش و هویج است. داخل این پلو دارچین هم می‌ریزند که عطر و طعم خاصی به آن می‌دهد. برخی از شیرازی‌ها این پلو را با خلال بادم و خلال پسته تزئین می‌کنند که ظاهر جذاب‌تری به بشقاب هویج پلو می‌دهد.

قورمه به غذای شیرین استان فارس

قورمه به، از جمله غذا‌های شیرین این استان است که داخل آن میوه به و شکر می‌ریزند. اگر طرفدار غذای شیرین هستید حتما این غذا را امتحان کنید. ترکیبات دیگر این خورشت شامل گوشت، زعفران و پیاز است‌.

کوفته هلو

کوفته-هلو-غذای-محلی-استان فارس

کوفته هلو یکی از خوش طعم‌ترین غذا‌های اصیل فارس است. شاید ابتدا تصور کنید که این کوفته با هلو درست می‌شود اما دلیل نامگذاری این غذا، شکل ظاهری آن است. شیرازی‌ها برای پخت این کوفته، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، پیاز، هویج، آرد نخودچی و ادویه‌های مخصوص را باهم ترکیب می‌کنند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:8 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

شش − یک =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید