آبشارها و رودهای غرانی که در بام ایران زمین سکنی گزیده‌اند، به خطه چهارمحال و بختیاری جان بخشیده‌اند. جوانه‌هایی که از دل خاک سر برمی‌آورند به چرخه غذایی ساکنان و مهمانان این سرزمین می‌پیوندند و میهمانی مزه‌ها برپا می‌شود.

مردم عشایر مهربان و زحمت‌کش ایران به دامپروری اشتغال دارند و محصولات لبنی سالمی که زبانزد خاص و عام است را راهی بازار می‌کنند. غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری طعم عشق می‌دهند، از آن رو که با مهر زنان عشایر و نسیم کوهستان آمیخته شده است. بازدید کنندگان جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری به ضیافت مزه بی‌نظیر غذا و سوغات این دیار دعوت می‌شوند.

هلوی آب‌دار شهرکرد

هلو-شهرکرد

تنوع آب و هوایی این استان کمک شایانی به رونق کشاورزی و تولید میوه‌هایی نظیر هلو‌ کرده و در امتداد جاده‌های استان، سبدهای هلو‌ به مسافران چشمک می‌زنند. باغداران با مهربانی مسافران این دیار را راهی باغ هلو می‌کنند که با دست خویش از درختان پرثمر شهرستان سامان ره توشه بردارند.

گردو

گردویی که در جدال با سرمای هوا به بار می‌نشیند بسیار دلپذیر است. به عبارتی گردویی که ریشه‌هایش از رگ‌های زاگرس می‌نوشد، کیفیتی عالی در سطح بازارهای جهانی دارد. در اواخر تابستان زنان و مردان شانه به شانه کودکان عازم مزارع گردو می‌شوند و در میان هیاهو و رقص دختران خردسال در دست باد، روزی خویش را از زمین می‌گیرند.

انگور دانه طلایی چهارمحال و بختیاری

انگور-چهارمحال-و-بختیاری

انگور سرخ و قطره طلایی چهارمحال و بختیاری در دامان این خطه پرآب عرضه می‌شود. در اواخر روزهای گرم تابستان که سردخانه‌های کشور از انگور تهی می‌شوند، انگور عسگری مخصوص شهرکرد به دست مردم می‌رسد. البته برخی از باغداران در کنار سبدهای انگور بطری‌های آبغوره و‌ شیره خوشرنگ انگور را نیز عرضه می‌کنند و بدین سان عصاره وجود زاگرس به رگ‌های مسافران این دیار می‌نشیند.

غذاهای محلی مخصوص استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد

او ترشی غذای محلی فوری

او ترشی را می‌توان فست فود مردمان عشایر دانست که با انار خشک شده، خرما، مغز بادام، گردو و ‌ادویه تهیه می‌شود. در دوران کوچ افراد بیشتری خواستار این غذای محلی هستند، زیرا پخت آن تنها یک ساعت طول می‌کشد.

کباب بختیاری معروف ترین غذای چهارمحال و بختیاری

کباب-بختیاری

نام کباب بختیاری ذهن مخاطب را به بلندی‌های بام ایران می‌کشاند. معروف ترین غذای چهارمحال و بختیاری همان کباب ترد و معروفی است که از تکه‌های پیاز، فلفل دلمه، مرغ و گوشت مزه دار شده، تهیه می‌شود. رستوران شمال شهر بهترین رستوران‌ شهرکرد است که در دو شعبه، غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری را عرضه می‌کند.

آش انار

دیار زاگرس از طعم ترش و شیرین انار بی‌نصیب نمانده و زنان زحمت‌کش این استان به تهیه رب و آب انار می‌پردازند و به غذاهای محلی رنگی متفاوت می‌بخشند. آش انار با طعم ترش و‌ گاه ملس خود عطش یک روز داغ تابستان را می‌زداید و روحی تازه به کالبد خسته مسافران می‌بخشد. برنج محلی، گردو، انواع سبزی معطر، برگ زردآلو و ادویه‌ها طعمی نو می‌آفریند به نام آش انار.

آش دوغ گوارا

آش-دوغ-گوارا--غذاهای-بختیاری

در این گوشه از ایران زمین نیز آش دوغ به سبک و سیاقی متفاوت طبخ می‌شود که خوراکی لذیذ برای یک دورهمی در وعده عصرانه است. مواد اولیه این خوراک محلی شهرکرد نظیر لوبیا، عدس، نخود، برنج و سبزی از زمین‌های بارور اطراف به دست می‌آیند که با دوغ محلی ترکیب می‌شوند و حاصل آن غذایی است ارگانیک و بسیار سالم.

پرورد دوغ

پرورد دوغ، غذایی است که کمتر کسی آن را می‌شناسد؛ اما اگر مهمان مردمان مهمان نواز بختیاری شوید طعم فوق العاده آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. برنج، سبزی، آرد و دوغ ترکیبات اصلی این غذای سنتی را تشکیل می‌دهند که پیاز داغ طلایی رنگ و لعابی نو به این ترکیب می‌بخشد و آن را خواستنی‌تر می‌کند

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:19 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

6 − 4 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید