غذاهای محلی البرز را از یاد نبرید. البرزی‌ها خورشت‌ها و آش‌هایی را در لیست غذا‌های بومی خود دارند که پیشنهاد می‌کنیم اگر مهمان آن‌ها شدید حتما این غذا‌ها را امتحان کنید.

مرجو خورشت معروف‌ترین غذای سنتی البرز

خورشت-مرجو-طالقان

مرجو خورشت طالقان  را که در اصل آن را با آلوی طالقان درست می‌کنند. به جز عدس و آلو، این خورشت گوشت گوسفندی، پیاز و سیب‌زمینی هم می‌خواهد، تا طعم اصیل آن به دست آید.

ترشی آش کرج مخصوص عید

آش-ترش--غذای-محلی-کرج

درست کردن ترشی آش کرج به افرادی که غذا‌های ترش و ملس به مذاق‌شان خوش می‌آید به شدت پیشنهاد می‌شود. تصور کنید آشی که می‌خورید داخل‌ش آلبالو خشک، آلوچه خشک، برگ زردآلو، برگ گلابی و چغندر داشته باشد. ترکیبی از ترشی‌ها و شیرینی‌ها در کنار یکدیگر طعمی به یاد ماندنی را برای شما رقم می‌زند.

اگر چنین ترکیبی را دوست دارید، شک نکنید که عاشق این غذا خواهید شد. البته این آش پر ملات مواد دیگری هم دارد تا از طبع سرد آن جلوگیری شود. برای معتدل کردن طبع آش به آن کشمش و گردو اضافه می‌کنند و در ازای حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس، در آخر به آن نعنا داغ و سیرداغ می‌افزایند.

یوآن آش یک آش زمستانه

آش-یوآن-کرج-غذاهای-محل

یوآن آش را با برنج و عدس درست می‌کنند و داخل آن گوشت چرخ کرده قلقلی با شلغم و سبزی میریزند. این آش خوشمزه اصیل ضد سرماخوردگی است و مردم استان البرز آن را در روز‌های سرد زمستانی می‌پزند.

حلیم لذیذ با گوشت گوسفندی

حلیم-غذای-محلی-استان-البرز

پیشنهاد می‌کنیم اگر به این استان سفر می‌کنید، اول صبح سری به بهترین آش و حلیم پزی‌های کرج بزنید و از طعم لذیذ حلیم با گوشت ران گوسفند و روغن کرمانشاهی ناب غافل نشوید. آش و حلیم پیاله و راه شب از بهترین حلیم پزی‌های کرج هستند.

خوراک لوبیا پیله غذای سنتی پرطرفدار البرز

خوراک-لوبیا-غذای-کرج

یکی از غذا‌های سنتی البرز خوراک لوبیا پیله است که با لوبیا چیتی همراه با غلاف درست می‌شود. داخل این غذا گوشت گوسفندی می‌ریزند و پیاز، سیب‌زمینی و گوجه از دیگر مواد لازم برای تهیه این خوراک خوش طعم هستند.

محصولات بومی استان البرز

استان البرز با پیشینه‌ای که به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد از دیرباز مرکز آب و آبادانی بوده و کشت و کشاورزی در آن رونق داشته است؛ به ویژه طالقان که منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز است و سهم بزرگی در محصولات کشاورزی و خوراکی‌های بومی البرز دارد. روستا‌های خوش آب و هوای طالقان پذیرای دامداران، زنبورداران، کشاورزان و باغ‌داران زحمت‌کشی است که هر سال بهترین محصولات خود را عرضه می‌کنند.

زنبورداران-استان-البرز

میوه‌ های سردرختی البرز

شهرستان طالقان به لطف خاک حاصل‌خیز و آب‌و‌هوای مطبوع، سرشار از باغاتی است که انواع میوه‌ها از آن برداشت می‌شود. اگر در پاییز به این شهرستان سفر می‌کنید، سیب طالقان را از دست ندهید. در باغات این سرزمین پر رونق درختان گوجه‌سبز، گیلاس، گردو، زردآلو و آلبالوی زیادی سربرآورده‌اند.

سیب-سرخ-طالقان-

یکی از محصولات این منطقه، ترشک‌ها و لواشک‌هایی است که محلی‌ها با این میوه‌ها درست می‌کنند. آلوی برغان نیز یکی دیگر از محصولات استان البرز است که محلی‌ها به آن گوجه برغان می‌گویند. این میوه که از پیوند آلو بخارا و آلوی معمولی به دست می‌آید، شهرت بسیاری دارد.

عسل و لبنیات طالقان

در هر فصلی که به طالقان در استان البرز سفر کنید، انواع عسل نظیر عسل‌گون، عسل چهارگیاه و عسل آویشن را می‌توانید پیدا کنید. هر یک از این عسل‌ها طعم متفاوت و بی‌نظیری دارند. عسل رس بسته طالقان را می‌توان معروف‌ترین نوع عسل این منطقه دانست.

عسل-محصول-طالقان

خوردن شیر و پنیر طالقان در کنار عسل طبیعی، در طبیعتی کوهستانی و سرسبز، بی‌تردید صبحانه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود. لبنیات طالقان شامل ماست چکیده، ماست موسیر، کشک، روغن، کره و دوغ هم می‌شود.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:16 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

5 − دو =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید