میرزا کوچک‌خان جنگلی را بهانه کنیم و در رشت بمانیم. رشتی که مردمانش، طبیعتش، لباسش و حتی غذایش هم دوست‌داشتی است. این‌بار سری بزنیم به حافظه شما و دانسته‌های یواشکی ما. سراغ فیلم یا سریال‌های دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز برویم که در شمال ایران ساخته شده است.

کوچک جنگلی

کوچک جنگلی یکی از سریال‌های تلویزیون ایران در دهه ۱۳۶۰ است که در ژانر تاریخی و سیاسی به کارگردانی بهروز افخمی و با حضور جمع کثیری از هنرمندان ساخته شده‌است. در این سریال زوایایی از قیام میرزا کوچک‌خان و مردم گیلان با نگاهی نسبتاً تحلیلی به نمایش درآمد.
فیلم‌نامه بر اساس کتاب سردار جنگل نوشته ابراهیم فخرایی نوشته شده‌. این کتاب از جهات تطبیق با واقعیات تاریخی یکی از بهترین‌هاست.
شاید بدانید، شاید هم نه. اما «علیرضا مجلل» که در این سریال، نقش «میرزا» را بازی می‌کند خود نسبت فامیلی با میرزا کوچک‌خان دارد. این را پژوهش هیچ‌یک به شما می‌گوید. پدربزرگ مجلل نوه خاله میرزاکوچک‌خان است. طبیعی است که طبیعت رشت و فومن، جنگل‌های قد کشیده گیلان را در این سریال ببینیم.

سریال گل پامچال

سریال-گل-پامچال

همان سریال پر طرفدار و محبوب دههٔ شصت. همانی که قرار بود امیدبخش خانواده‌های جنگ‌زده باشد‌. متولدین دههٔ پنجاه به قبل یادشان است که تلویزیون و رادیو گاهی اسامی گمشدگان را پخش می‌کرد. حالا همان بخش غم‌انگیز یک سریال زیبا شده بود. سریالی که با نشان دادن خانه‌های محلی دل ما را آب می‌کرد. این سریال در زمان خودش سریال کم‌هزینه‌ای نبود‌. فهرست بلندبالای تیتراژ این را می‌گوید. اما نکته قابل توجه‌اش چیز دیگری است. شاید باورتان نشود اما یادتان است که اوشین را از چینی‌ها گرفتیم؟ خیالتان جمع به آن‌ها گل پامچال دادیم.

باشو غریبه کوچک

عاشق اسمش نشده‌اید؟ بهرام بیضایی بعد از توقیف دو فیلم چریکه تارا و مرگ یزدگرد به‌دلیل بحث پوشش بازیگران زن به‌سراغ ساخت فیلمی با عنوان باشو غریبه کوچک رفت. فیلم در سال ۶۴ آماده نمایش شد اما سه سال این فیلم اکران نشد تا جایی که بیضایی یک فیلم هم این مابین ساخت. سرانجام باشو غریبه کوچک چند ماه پس از پایان جنگ تحمیلی و در حاشیه هفتمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۶۷) به نمایش درآمد و یک سال بعد، در فصل مرده نمایش فیلم‌ها روی پرده رفت. اما در روزهای اول اکران منتقدین و روزنامه‌نگارها را عاشق خودش کرد‌. شاید باورتان نشود اما دلیل اکران نشدن فیلم عدم رضایت تهیه‌کننده بعد از تماشای فیلم بود. راستی شما به «مرغانه چی گیدی؟»
ماهی‌ها عاشق می‌شوند
یک فیلم تمام عیار شمالی با همان حس و حال سفر. از غذا تا طبیعت همه را با هم دارد. یک فیلم عاشقانه و خوشمزه. علی رفيعی این فيلم را متکی به مقاله‌ای روانکاوانه از کارل مارکس به نام «لذت» می‌داند، که در آن به رابطه ذائقه و عاطفه پرداخته می‌شود.

درباره الی

فیلم-درباره-الی

فیلمی از اصغر فرهادی که همان دقایق اول فیلم دلتان می‌خواهد به دوستانتان زنگ بزنید و برنامه سفر به شمال را بچینید. این فیلم یکی از مهم‌ترین آثار سینماست. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اصغر فرهادی برای فیلمبرداری سکانس پانتومیم از بازیگران خود خواسته تا با هم بازی کنند.

عزیز

هنوز این فیلم را ندیده‌اید اما جایش در لیست خالی است. مجید توکلی با یک سوژه ناب ادای دین کرده است به شمال. روزبه حصاری و گیلکی حرف زدنش در این فیلم چنان بی‌نقص است که باورتان نمی‌شود او شمالی نباشد. «عزیز» فیلمی محترم و دیدنی است.
زیر درخت زیتون، خانه دوست کجاست، ماهی و گربه، جهان با من برقص، جنگ جهانی سوم، رنگ خدا و … نیز در شمال فیلمبرداری شده است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:9 اسفند, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

6 + نوزده =