در افسانه‌ها آمده‌است که وقتی حضرت مریم (س) به مصر رسید دستانش را سمت آسمان بالا برد و از پرودگار بلندمرتبه خواست که پسرش عیسی مسیح را از هر گزند و آسیبی در امان نگه‌ دارد. ناگهان ابرها شکافته می‌شود و از آسمان بارش «گل رز» باریدن می‌گیرد و زمین پر از گل رز سرخ می‌شود. از آن به بعد، گل رز در نظر مسیحیان نماد سلامت و امنیت می‌گردد. از این رو در مراسم ازدواج، بارش برگ گل سرخ بر سر عروس و داماد اجرا می‌گردد.

باران گل سرخ حضرت مریم

باران گل سرخ حضرت مریم

گل رز

«گل رز» از قدیمی‌ترین گل‌های جهان است. فسیل‌های پیدا شده از گل رز، قدمت ۳۵ میلیون ساله دارد. بعضی از باستان‌شناسان قدمت فسیل گل رز را همزمان با فسیل‌های دایناسورها می‌دانند.

بوته گل رز عمر طولانی دارد. کهن‌سال‌ترین بوته‌ی رز جهان، بوته‌ی هزار‌ساله ای است بر روی دیوار کلیسای «هیلدس‌هایم» متعلق به کشور آلمان. این کلیسا در جنگ جهانی بمباران و تخریب شد اما بوته‌ی آن دوباره شروع به رشد کرد و هنوز هم قابلیت گل‌دهی دارد.

ایتالیایی‌ها هر ساله به مناسبت عید «پنطیکاست» رسمی را به نام «la pioggia di petali di rose» یا «باران گلبرگ‌های رز» را برگزار می‌کنند.

جشن گل ایتالیا

جشن گل ایتالیا

در این مراسم، برگ‌های گل رزسرخ را از سقف کلیسا به بیرون می‌پاشند تا معجزه زبان‌های آتشین را به یاد بیاورند. در این جشن شرکت کنندگان لباسی‌هایی به رنگ قرمز می‌پوشند. مراسم بسیار زیبایی است.

مسلمان معتقدند گل رز از عرق پیشانی پیامبر به‌وجود آمده است.

کلمه «رز» در زبان فرانسه  به معنی گل سرخ است. عده‌ای معتقدند که در بهشت گل رز به رنگ سفید بوده اما بعد از اینکه حوا  گل را بوسید از شرم به رنگ سرخ درآمد. گل رز در ابتدا به رنگ سرخ بود که بعدها به‌خاطر استقبال از گل رز با گل‌های دیگر پیوند خورد و به رنگ‌های امروزی پرورش داده شد.

واژه‌ی «رُژ» در زبان فرانسه به معنای سرخی لب است. رنگ آمیزی‌لب در بین پادشاهان قرن شانزدهم از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌است. لب سرخ، نماد قدرت، سلامت و پوشاندن ضعف پادشاهان و همسرانشان در مجالس صحبت با رقبایشان بوده است.

امروزه در کشورهای پیشرفته در هر شهری رز گاردن وجود دارد که دیدن آن برای عموم رایگان است.

نایاب-ترین-گل-های-دنیا

گل رز ژولیت

گل رز ژولیت کمیاب و قیمتی

زیباترین گل رز «ژولیت» نام دارد. که یک دسته‌گل‌ کوچک آن ۱۵۰ میلیون یورو قیمت دارد.

البته گیاه‌شناسان آمریکایی آنچه را که باور می‌رود قدیمی‌ترین گیاه گل‌دار دنیا باشد یافته‌اند، که قدمت آن به آغاز دوران کرتاسه باز می‌گردد. این گیاه در مرکز اسپانیا کشف شده و آنالیزها نشان داده اند که عمر آن حدود ۱۳۰ میلیون سال است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:17 آبان, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

6 + نوزده =