«مت گالا» سال ۲۰۲۴ دوشنبه شب با حضور سلبریتی‌هایی مثل «جنیفر لوپز»، «زندیا»، «دوا لیپا»، «شکیرا»، «سیدنی سویینی»، «نیکول کیدمن» و … برگزار شد. یک نکته جالب درباره مراسم لباس بود. آن هم کد پوششی مراسم است. کد لباس مراسم امسال «باغ زمان» بود که از داستان کوتاهی به همین نام نوشته «جی.جی. بالارد» نویسنده انگلیسی الهام گرفته شد.
در این انتخاب چند نکته وجود دارد اما مهم‌ترینش اهمیت به قصه و کتابخوانی است. مت‌گالا که یکی از فرش قرمزهای مهم مد و فشن در دنیاست، جایگاه بسیار ویژه‌ای در نظر رسانه‌ها و مخاطب دارد.

باغ زمان

کاوشی در باغ زمان

موضوع «باغ زمان» مت گالا از کجا می‌آید؟

نویسنده J.G. بالارد، که داستان کوتاه او مبنای کد لباس امسال مت گالاست، رمان‌نویس، طنزنویس و مقاله‌نویس انگلیسیست که به‌خاطر آثار تحریک‌آمیزش که رابطه بین روان‌شناسی انسان و رسانه‌های جمعی را آزمایش می‌کند، شهرت دارد.
او ابتدا با داستان‌های علمی تخیلی خود (به عنوان مثال، اثر پسا آخرالزمانی جهان غرق شده) به شهرت رسید، اما در سال ۱۹۸۴ برای رمان جنگی خود، «امپراتوری خورشید» که یک داستان نیمه اتوبیوگرافیک درباره این تجربیات است، به شهرت رسید. یک پسر انگلیسی در زمان اشغال شانگهای توسط ژاپن. سه سال بعد، استیون اسپیلبرگ این رمان را در فیلمی به همین نام با بازی کریستین بیل اقتباس کرد و با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد.
داستان‌های کوتاه بالارد همان مدرنیته دیستوپیایی داستان‌های بلندتر او را بررسی می‌کند و باغ زمان نیز از این قاعده جدا نیست. داستان در مورد کنت اکسل خوش قیافه و پیچیده و همسرش است که در ویلایی زیبا پر از کتاب‌های کمیاب، نقاشی‌های زیبا و … زندگی می‌کنند. نکته این‌جاست هر بار که کنت اکسل گلی را از باغش می‌برد، زمان به عقب برمی‌گردد و توده‌های بی‌رحمانه پشت تپه‌ها فرو می‌روند. حالا تصور کنید که گل‌ها تمام شود؟!
داستان کوتاه روشن و تأمل‌برانگیز اغلب به عنوان استعاره‌ای برای تکامل تاریخ بشر و چرخه بی‌پایان آفرینش و نابودی عمل می‌کند. موضوعی که به وضوح در نمایشگاه زیبایی‌های خفته The Met’s Sleeping Beauty منعکس شده است.
این توجه به قصه و کتاب‌خوانی آن‌هم در مهم‌ترین رویداد مد یپام درستی به مخاطب می‌دهد: «در هر حالی و برای هر حالی کتاب بخوان».
«آنا وینتور» از نشریه «ووگ» از سال ۱۹۹۵ مسئول برگزاری این رویداد مد برای موزه متروپولیتن هنر نیویورک است. شما می‌توانید بررسی لباس‌های مت گالا که به اسکار مد معروف است را در صفحه مجازی هیچ‌یک ببینید.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایل, لباسبرچسب‌ها: , , , , بازدیدها: 274
تاریخ انتشار:19 اردیبهشت, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

دوازده − ده =